کد مطلب: ۸۹۲۱۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران آب‌وهوایی سبب افزایش بیماری می‌شود؟/ گسترش ابتلا به تب دنگی در مناطق مختلف جهان

بحران آب‌وهوایی سبب افزایش بیماری می‌شود؟/ گسترش ابتلا به تب دنگی در مناطق مختلف جهان

آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که بیش از هزار نفر بر اثر دنگی در بدترین شیوع تاریخ بنگلادش جان خود را از دست داده‌اند. آیا گسترش بحران آب و هوایی در جهان، باعث شیوع بیشتر بیماری‌های مسری شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس آمار اداره کل خدمات بهداشتی بنگلادش، از ژانوی سال میلادی جاری تاکنون بیش از هزار نفر از جمله 100 کودک در اثر نوعی بیماری ناشی از پشه به نام تب دنگی جان خود را از دست داده‌اند و تعداد عفونت‌ها به بیش از 208 هزار نفر افزایش یافته است.

در حالی که تب دنگی در این کشور آسیای جنوبی بومی است و عفونت‌ها معمولاً در طول فصل باران‌های موسمی بین جولای و سپتامبر به اوج خود می‌رسند، اما امسال افزایش موارد بسیار زودتر از قبل، بعنی اواخر آوریل آغاز شد.

دانشمندان می‌گویند که فصل طولانی باران‌های موسمی که شاهد دماهای گرم‌تر همراه با بارندگی‌های نامنظم و شدید بود، شرایط ایده‌آلی را برای پرورش پشه آئدس، که ناقل بیماری دنگی است، ایجاد کرد.

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که هجوم بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، سیستم مراقبت‌های بهداشتی کشور را تحت فشار قرار داده است و بیمارستان‌ها با کمبود تخت و کارکنان برای مراقبت از مراجعه‌کنندگان مواجه شده‌اند.

افزایش مرگ‌ومیر بر اثر تب دنگی

به نقل از سی‌ان‌ان‌، تلفات ناشی از شیوع این بیماری نیز در سال 2023 تقریبا چهار برابر بیشتر از سال گذشته بوده است که 281 نفر جان خود را از دست دادند. به گفته مقامات بهداشتی بنگلادش، تنها در ماه سپتامبر سال جاری، بیش از 29 هزار و 600 مورد ابتلا و 396 مورد مرگ گزارش شد.

عفونت ویروسی، تب دانگ باعث علائمی شبیه آنفولانزا از جمله سردرد، دردهای عضلانی و مفاصل، تب و در برخی موارد خونریزی داخلی و مرگ می‌شود. این بیماری از طریق نیش پشه Aedes آلوده به انسان منتقل می‌شود و درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) دنگی در بیش از 100 کشور بیماری بومی است و هر ساله 100 میلیون تا 400 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: در گذشته، شیوع بیماری عموماً محدود به مراکز شهری پرجمعیت مانند داکا پایتخت محل سکونت بیش از 20 میلیون نفر بود. اما به گفته WHO، امسال عفونت‌ها به سرعت در تمام مناطق کشور از جمله مناطق روستایی گسترش یافت.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید: «آژانس سازمان ملل از دولت و مقامات بنگلادش برای تقویت نظارت، ظرفیت آزمایشگاهی، مدیریت بالینی، کنترل ناقل و مشارکت جامعه در طول شیوع بیماری حمایت می‌کند.»

اما درخواست‌هایی از سوی کارشناسان بهداشت عمومی در کشور وجود دارد که دنگی را بیشتر در اولویت قرار دهند و بر اقدامات پیشگیری از جمله تشخیص زودهنگام و دسترسی به خدمات بهداشتی کافی تمرکز کنند. عفونت‌های مکرر دنگی می‌تواند جدی‌تر و حتی کشنده‌تر باشد.

آژیر خطر بحران آب‌وهوا برای شیوع گسترده‌تر بیماری‌ها

این فراخوان‌ها برای اقدام به بنگلادش محدود نمی‌شود. از آنجایی که سیاره به دلیل سوزاندن سوخت‌های فسیلی به سرعت گرم می‌شود، شیوع بیماری در مناطق جدید جهان شایع‌تر خواهد شد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، تعداد جهانی موارد ابتلا به تب دنگی در دو دهه گذشته هشت برابر شده است.

با بدتر شدن بحران آب‌وهوا، بیماری‌های منتقله از طریق پشه مانند دنگی، زیکا، چیکونگونیا و تب زرد احتمالاً گسترش بیشتری می‌یابند و تأثیر بیشتری بر سلامت انسان خواهند داشت.

امسال، تب دنگی به شدت آمریکای جنوبی را تحت تاثیر قرار داده و پرو با بدترین شیوع خود در تاریخ مواجه شده است. همچنین افزایش موارد ابتدا در فلوریدا مقامات را بر آن داشت تا چندین شهرستان را در حالت آماده باش قرار دهند. در آسیا، افزایش موارد ابتلا، سریلانکا، تایلند و مالزی و سایر کشورها را در برگرفته است و کشورهای آفریقایی، مانند چاد، نیز شیوع بیماری را گزارش کرده‌اند.

عبدی محمود مدیر هشدار و پاسخ سازمان جهانی بهداشت، شیوع این بیماری را آژیر خطر بحران آب‌وهوا خواند و گفت کشورهای بیشتری بار سنگین این بیماری‌ها را تجربه می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.