کد مطلب: ۸۹۶۲۷۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ال نینو ۲۰۲۴؛ ترکیبی خطرناک از گرما، خشکسالی و سیل!

ال نینو 2024؛ ترکیبی خطرناک از گرما، خشکسالی و سیل!

بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، ال نینو حداقل تا آوریل 2024 ادامه خواهد داشت. این امر باعث می‌شود که سال 2024 گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) شروع ال نینو را در جولای گذشته و بعد از پایان یافتن پدیده خنک‌کننده لانینیا که در اوایل سال 2023 خود را نشان داده بود، اعلام کرد. پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی (WMO) می‌گوید: «تأثیر ال نینو بر دمای جهانی معمولاً در سال پس از توسعه آن و در این مورد خاص، در سال 2024 رخ می‌دهد.»

در نتیجه دمای بالای سطح زمین و دریا از ژوئن 2023، سال گذشته به  گرم‌ترین سال ثبت شده تبدیل شد. تالاس هشدار می‌دهد که امسال می‌تواند حتی گرمتر باشد. این امر به وضوح و بدون شک به دلیل سهم افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای گرماگیر ناشی از فعالیت‌های انسانی است.

رکورد قبلی در سال 2016 ثبت شد و نتیجه آن، یک سال قوی ال نینو همراه با آثار تغییرات آب‌وهوایی بود. سازمان جهانی هواشناسی (WMO) می‌گوید که «هیچ دو رویداد ال نینو یکسان نیستند و این تنها عاملی نیست که الگوهای آب‌وهوایی جهانی و منطقه‌ای را هدایت می‌کند.»

اما با افزایش دمای بی‌سابقه و احتمال گرمتر شدن سال 2024، تغییرات آب‌وهوایی چگونه ال نینو را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ به نقل از یورونیوز، ال نینو می‌تواند تأثیرات مختلفی بر جهان داشته باشد.

سیل در سواحل غربی قاره آمریکا

محققان ناسا اعلام کردند که اگر ال نینوی قوی در سال جاری ایجاد شود، شهرهای سراسر سواحل غربی قاره آمریکا ممکن است شاهد سیل بیشتری باشند. این رویداد به دلیل افزایش فراوانی سیلاب‌های جزر و مد است که می‌تواند جاده‌ها و ساختمان‌های کم ارتفاع را با آب دریا گرفتار کند.

تجزیه و تحلیل محققان ناسا نشان داد که ال نینو می‌تواند به پنج رویداد سیل که احتمال وقوع آن در هر سال یک در 10 است، منجر شود. شهرهایی مانند سیاتل و سن دیگو، La Libertad و Baltra در اکوادور می‌توانند تا سه مورد از این سیل‌های 10 ساله را در زمستان امسال تجربه کنند.

محققان ناسا اضافه می‌کنند که خارج از سال‌های ال نینو، این نوع سیل معمولاً در سواحل غربی قاره آمریکا رخ نمی‌دهد. اما تا سال 2030، افزایش آب دریاها و تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند آنها را به یک رویداد سالانه بدون نیاز به ال نینو تبدیل کند. این شهرها می‌توانند تا سال 2030 شاهد 10 مورد از این حوادث سیل در سال‌های ال نینو باشند.

خشکسالی

خشکسالی شدید در آمریکای مرکزی و جنوبی

خشکسالی دریاچه‌ها را خشک می‌کند و مسیرهای کشتیرانی را محدود می‌کند. از سوی دیگر، یکی از تأثیراتی که در حال حاضر در بخش‌هایی از قاره آمریکا دیده می‌شود، خشکسالی شدید است. پیش‌بینی‌های کارشناسان می‌گویند که ال نینو، تغییرات آب‌وهوا و افزایش دمای اقیانوس‌ها می‌تواند فصل خشک را در آمریکای مرکزی و جنوبی افزایش دهد.

سرویس ملی هواشناسی و هیدرولوژی پرو در نوامبر گذشته دریافت که سطح آب در یکی از بزرگترین دریاچه‌های آمریکای جنوبی به نام دریاچه تیتیکاکا در هفت ماه قبل از آن، ۷۴ سانتی متر کاهش یافته است. خشکی و گرمای شدید منجر به تبخیر آب بیش از حد معمول شده است و بارندگی محدود برای پر کردن دریاچه کافی نبوده است. با دو برابر شدن تغییرات آب‌وهوایی بر اثرات ال نینوی طبیعی، دریاچه تیتیکاکا به سمت پایین‌ترین سطح خود می‌رود.

بدترین خشکسالی در 70 سال اخیر، در پایان سال 2023 سازمان کانال پاناما (ACP) را مجبور کرد تعداد کشتی‌های عبوری از این آبراه حیاتی را کاهش دهد. سطح دریاچه گتون که منبع اصلی آب مورد استفاده در سیستم قفل کانال است، به سطح بی‌سابقه‌ای کاهش یافت. سازمان کانال پاناما  (ACP)می‌گوید: «ال نینو در خشکسالی شدید نقش داشته است.»

پیشتر و در اوایل سال برای اولین بار، تعداد کشتی‌هایی که می‌توانند از این کانال عبور کنند کاهش یافته بود که منجر به تاخیرهای طولانی شد. از آنجا که کانال پاناما زمان و مسافت کشتی‌ها را بین اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس به شدت کاهش می‌دهد، انتظار می‌رود کاهش تعداد کشتی‌های عبوری، هزینه‌های حمل‌ونقل کالا در سراسر جهان را افزایش دهد.

اکنون، ال نینو در حال تشدید بحران خشکسالی در زیمبابوه نیز هست. کمبود مواد غذایی در حال حاضر نزدیک به 20 درصد از جمعیت این کشور را در معرض خطر گرسنگی قرار داده است که ناشی از برداشت ضعیف در مناطق آسیب دیده از خشکسالی است؛ جایی که مردم برای غذا خوردن به کشاورزی در مقیاس کوچک متکی هستند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اعلام کرد که با دولت زیمبابوه و آژانس‌های امدادی برای تامین غذا برای 2.7 میلیون روستایی در این کشور همکاری می‌کند زیرا پدیده آب‌وهوای ال نینو به بحران خشکسالی در جنوب آفریقا کمک می‌کند.

افزایش قیمت مواد غذایی

خشکسالی می‌تواند منجر به کاهش تولید محصولات کشاورزی و افزایش قیمت مواد غذایی شود. ال نینو همچنین می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌های انرژی و سایر کالاها شود.

سیل در شرق آفریقا و خشکسالی در استرالیا

ترکیبی نادر از ال نینوی قوی در اقیانوس آرام و تغییر شدید دما در اقیانوس هند می‌تواند گرما و خشکسالی را در سراسر استرالیا و آسیای جنوب شرقی تشدید کند. ال نینو همچنین منجر به سیل در شرق آفریقا خواهد شد.

دوقطبی اقیانوس هند (IOD) که گاهی اوقات برادر کوچک ال نینو نامیده می‌شود، در مرحله مثبت چرخه خود قرار دارد که شاهد تغییر دمای سرد در شرق و گرما در غرب است. هیچ یک از رویدادهای اقلیمی نادر نیست، اما ترکیبی از یک IOD مثبت قوی و ال نینوی قوی غیرعادی است. هر دو با شرایط خشک‌تر و گرم‌تر در آسیای جنوب شرقی و بیشتر استرالیا مرتبط هستند.

هنگامی که این دو پدیده با هم رخ می‌دهند، می‌توانند آب و هوای بسیار خشک و امواج گرما که به طور بالقوه منجر به آتش‌سوزی می‌شود را در سراسر منطقه ایجاد کنند. هر دو الگو نیز با آب‌وهوای مرطوب در شرق آفریقا مرتبط هستند که پس از چندین سال خشکسالی شدید در حال بهبود است. این می‌تواند به معنای سیل شدیدتر باشد!

اگر ال نینو تا سال 2024 به مدت طولانی ادامه یابد، می‌تواند بادهای موسمی هند را تضعیف کند و منجر به بارش کمتر شود.

کارشناسان می‌گویند که هیچ دو رویدادی یکسان نیستند و تغییرات آب‌وهوایی، سطحی از عدم قطعیت را در مورد اینکه چگونه این ضربه مضاعف می‌تواند با آنچه در گذشته دیده شده است مقایسه کند، اضافه می‌کند. اما، همانطور که آنها در یک سیاره بسیار گرمتر رخ می‌دهند، هر گونه بارندگی یا خشکسالی مرتبط با آن پتانسیل شدیدتر را دارد.

ال نینو یک پدیده آب‌وهوایی طبیعی است، اما تغییرات آب‌وهوایی آن را شدیدتر و پیش‌بینی‌ناپذیرتر می‌کند. این امر می‌تواند منجر به پیامدهای شدیدی برای جوامع در سراسر جهان شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اقتصاد سبز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.