خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۰۰۰۶

دولت سیزدهم تمرکز صنایع را از فلات مرکزی به سواحل جنوبی تغییر می‌دهد

دولت سیزدهم تمرکز صنایع را از فلات مرکزی به سواحل جنوبی تغییر می‌دهد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جریان بازدید از منطقه حفاظت شده آهوی ایرانی جزیره کیش گفت: دولت سیزدهم در نظر گرفته است تا تمرکز صنایع را از فلات مرکزی به سمت سواحل جنوبی پیش ببرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی سلاجقه در جریان بازدید از منطقه ۲۰۰ هکتاری حفاظت شده آهوی ایرانی در جزیره کیش اظهارکرد: این منطقه می‌تواند زیستگاه مناسبی برای یک سری گونه های دیگر نیز باشد که این امر می‌تواند با مطالعه و برای توسعه گردشگری در این منطقه انجام گیرد.

وی افزود: منطقه حفاظت شده ۲۰۰ هکتاری آهوی ایرانی در جزیره کیش از سال ۶۳ آغاز به کار کرده است و جمعیت اندکی نزدیک به ۴۰ راس به این منطقه انتقال یافت اما در طول این مدت جمعیت آن به بیش از ۱۰۰۰ راس رسیده است.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: ساختمان علوفه، قرنطینه و پذیرمان نیز در این منطقه در حال احداث است و این امر می‌تواند در افزایش جمعیت این گونه ارزشمند مفید باشد.

وی با تاکید بر اینکه این جاذبه‌های طبیعی حتی می‌تواند ظرفیت‌های لازم برای حضور گردشگران خارجی را در این جزیره فراهم کند، ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه دریامحور، دولت سیزدهم در نظر گرفته است تا تمرکز صنایع را از فلات مرکزی به سمت سواحل جنوبی پیش ببرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: مرکز بوم شناسی کیش نیز برای برگزاری رویدادهای محیط زیستی همچنین سایت موزه محیط زیستی در حال راه اندازی است که در منطقه‌ای به وسعت ۱۷۰۰  متر مربع در جنوب این جزیره جانمایی شده است.

 جزیره کیش می‌تواند به مرکز تحقیقات محیط زیست دریایی خلیج فارس تبدیل شود

سلاجقه در جریان بازدید از سایت تکثیر لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در جزیره کیش اظهارکرد: گونه‌هایی که مختص این منطقه است از ذخایر ارزشمند منطقه هستند و زیستگاه‌های مرجانی با نزدیک به ۳۰ گونه دارای تنوع گونه‌ای مناسبی است و می‌تواند ظرفیت‌های لازم را برای تبدیل جزیره کیش به مرکز تحقیقاتی محیط زیست دریایی مرکز خلیج فارس ایجاد کند.

وی افزود: گونه لاک پشت پوزه عقابی در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارد و هر ساله نزدیک به ۴۰ لانه در این منطقه برای تخم گذاری تشکیل می‌دهند که در هر لانه به‌صورت میانگین ۸۰ تخم گذاشته می‌شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لزوم حفاظت از این گونه به عنوان یکی از گونه‌های مهم زیستگاه های آبی جنوب کشور تاکید کرد: تخمگذاری این گونه از اواخر اسفند ماه شروع می‌شود و هر ساله نزدیکی به ۲۰۰۰ لاک‌پشت وارد دریا می شوند.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، سلاجقه با تاکید بر اینکه این سایت از سال ۸۵ آغاز به کار کرده است، گفت: اقدامات حفاظتی لازم از جمله خاموش کردن چراغ جاده منتهی به این منطقه و نگهبانی شبانه روز از این منطقه از جمله اقدامات مهم برای ارتقای سطح حفاظت از این منطقه در زمان تخمگذاری لاکپشت‌ها است.

«حرمت صاحبخانه» در توسعه دریامحور حفظ شود

علی سلاجقه ضمن اشاره به شرایط اقلیمی کشور اظهارکرد: کاهش منابع آب ناچار هستیم از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. دولت سیزدهم اولویت اول کار خود تامین آب شرب تعیین کرد و اولویت دوم را حقآبه محیط زیست قرار داد این در حالیست که پیش از این حقابه صنعت و کشاورزی بر محیط زیست اولویت داشت.

وی ضمن تاکید بر لزوم مدیریت درست  منابع آبی گفت: زمانی این بحث مطرح بود که چرا صنایع آب‌بر در مرکز ایران با این شرایط آبی مستقر شده‌اند و به سواحل جنوبی کشور انتقال داده نمی‌شوند؟ الان خوشبختانه گام‌های اساسی برداشته است و بر اساس دستور رهبر انقلاب منطقه مکران باید آباد شود و صنایع باید در آن استقرار پیدا کنند بنابرای مجموعه‌ای با حجم بالایی از صنعت از پتروپالایشگاه گرفته تا سایر صنایع  در این مکان احداث و بارگذاری جمعیت در این منطقه انجام شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر پایش زیست‌محیطی اقدامات در حال انجام در مکران اظهارکرد: یکی از معاونان خود را به طور ویژه قرار داده‌ام تا این فرایند را به‌طور کامل رصد کند.هم صدور مجوزها طولانی نشود و هم دنبال راهکارها برای حل مسایل باشیم.

وی با اشاره به احداث آب‌شیرین‌کن‌ها در این منطقه گفت: پساب تولید شده ناشی از فعالیت آب‌شیرین‌کن‌ها آلودگی زیادی دارد بنابراین در هر مکانی که قرار است آب‌شیرین‌کن‌ها نصب و وارد مدار شوند، باید  ضوابط استقرار را رعایت کنند تا موفق به دریافت مجوز سازمان محیط زیست شوند.

سلاجقه خاطرنشان کرد: پیش از این ضوابط استقرار صنایع و معادن تدوین شده بود، ولی برای خدمات چنین ضوابطی نداشتیم. خوشبختانه در دولت سیزدهم ضوابط استقرار بخش خدمات هم طراحی شده است.

وی با اشاره به عزم ایران برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریا گفت: کشورهای همسایه به‌ویژه در خلیج فارس به اندازه کافی از ظرفیت دریا استفاده می‌کنند. با توجه به تاکید رهبر انقلاب بر توسعه دریامحور، استفاده ایران از دریا هم در شمال و هم جنوب کشور در حال توسعه است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز تمام دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه را طراحی شده است وابلاغ می‌شود تا هم زیستگاه‌های حساس حفظ شوند و هم به‌نحو مطلوب توسعه دریامحور محقق شود.

سلاجقه در پایان اظهار کرد: در شورای عالی صنایع دریایی کشور که به ریاست رییس جمهوری تشکیل می‌شود، با توجه به حساسیت‌هایی که رییسی دارند، اعلام کردیم که صاحبخانه‌های دریا انواع جانوران و گیاهان این اکوسیستم هستند و مستاجران آن انسان و اقدامات اوست بنابراین حتما باید حرمت ‌صاحبخانه را حفظ کنند.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.