کد مطلب: ۸۶۵۵۷۷

وزیر کار خبر داد:

برنامه دولت برای استقبال مردم از کالابرگ چیست؟

برنامه دولت برای استقبال مردم از کالابرگ چیست؟

وزیر کار می‌گوید که استقبال مردم از کالابرگ بالا رفته است. با اینحال، کارشناسان اصرار دولت بر استفاده از کالابرگ به‌جای یارانه نقدی را ناشی از کسری بودجه می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همزمان با واریز مبلغ یارانه نقدی مرداد ماه بود که اخباری مبنی بر اعطای یارانه تشویقی از سوی وزارت کار منتشر شد. ماجرا هم از این قرار بود که مبلغ یارانه نقدی برای سه دهک اول درآمدی که پیش از این هم مشمول یارانه 400 هزار تومانی شده بودند، افزایش پیدا کند.

البته این کار دولت مشروط است؛ اگر سرپرست خانوار به میزان 200 هزار تومان از سبد کالایی خرید کند، 520 هزار تومان یارانه او شارژ خواهد شد. البته این خرید در قالب همان طرح کالابرگ الکترونیک انجام می‌شود که اختیاری است نه اجباری. اما آنچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند حکایت از این دارد که مردم بیشتر تمایل دارند یارانه نقدی به جیبشان برود نه اینکه کالا بخرند. حتی یک نظرسنجی اعلام کرده بود که 80 درصد مردم انتخابشان این است. اما حالا وزیر کار می‌گوید استقبال مردم از کالابرگ بالا رفته است.

با اینحال برخی کارشناسان اصرار دولت برای افزایش استفاده مردم از کالابرگ را به دلیل کسری بودجه هنگفتی می‌دانند که خود ابراهیم رئیسی ادعا می‌کند دولتش آن را بدون استقراض جبران کرده است.

اینکه مردم یارانه را انتخاب می‌کنند یا کالابرگ؛ سوالی بود که پیشتر از محمدتقی فیاضی تحلیلگر بودجه پرسیدیم. او در پاسخ به تجارت‌نیوز گفته بود که مطالعات و شواهد امر نشان می‌دهند که درمجموع مردم برای سبد مصرفی خودشان بهتر از دولت می‌توانند تصمیم بگیرند. بنابراین، هم مردم راغب هستند که یارانه نقدی دریافت کنند و هم بهتر است دولت یارانه را به شکل نقدی پرداخت کند.

وی افزوده بود: هرچند این یارانه‌ها کمک چندانی به جبران رفاه از دست ‌رفته خانوار نمی‌کنند، اما وقتی دولت بخواهد مبلغ یارانه‌های نقدی را بالا ببرد، قیمت مواد غذایی و کالاها را افزایش می‌دهد تا حدودی بتواند از کسری بودجه خودش جلوگیری کند.

وزیر کار: استقبال از کالابرگ افزایش یافت

وزیر کار در مورد طرح کالابرگ الکترونیک توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، اظهار کرد: اجرای این طرح بهتر از گذشته شده و خوشبختانه بیش از ۱۲ درصد استقبال کرده‌اند. روش‌های دیگری هم پیش‌بینی می‌کنیم که استقبال بیشتر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که کالاهای دیگری هم به این طرح افزوده خواهد شد،. گفت: خیر؛ طرح با همان کالاهای اعلام‌شده ادامه می‌یابد.

مرتضوی همچنین درباره اقدامات وزارت کار برای حمایت از تعاونی‌‌ها گفت: بانک توسعه تعاون افزایش سرمایه برای کمک به تعاونی‌ها داشته است و هم صندوق ضمانت تعاون سقف ضمانت‌ها را افزایش داده و تا حدود 10 میلیارد تومان نیازی به گذاشتن تعهد و وثیقه نیست و خود صندوق بازپرداخت را تضمین می‌کند. فرآیندهای اداری در معاونت تعاون سامانه محور شده‌اند و سامانه‌ای تعریف کرده‌اند که رفت و آمدها و دخالت اشخاص در صدور مجوزها کمتر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مسکین

    سلام ،لطفا اجازه بدید حداقل کالاهای شکر برنج چای روغن ارزان بدست محرومان برسد.خدا خیرتان بدهد. بنده محقق متون مقدس و آسمانی ام. اما ازفقر و ندار هستم و نام خود راتغییر دادم به مسکین.

  • مسکین

    هر جا برویم فقط کارت فقرا را صفر میکنند وای خدا ما چقدر گناه داریم.