کد مطلب: ۸۷۹۹۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چند میلیون ایرانی یارانه تشویقی می‌گیرند؟

چند میلیون ایرانی یارانه تشویقی می‌گیرند؟

از شنبه هفته جاری، دهک‌های شش و هفت هم مشمول یارانه تشویقی شده‌اند که به این ترتیب تعداد کل مشمولان به 61 میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با اضافه شدن دهک‌های ششم و هفتم به طرح کالابرگ الکترونیک، حالا 61 میلیون ایرانی مشمول یارانه تشویقی شده‌اند. پیشتر و در دولت قبل، محاسباتی که انجام شده بود خبر از این می‌داد که 60 میلیون ایرانی باید سبد معیشتی دریافت کنند.

بیستم مهرماه بود که یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. بر اساس آنچه اعلام شده، از بیست و دوم مهرماه یعنی نخستین روز هفته جاری هم دهک‌های ششم و هفتم می‌توانند از یارانه تشویقی در قالب طرح کالابرگ الکترونیک استفاده کنند که مبلغش به‌ازای هر عضو خانواده 120 هزار تومان است. هم‌اکنون خانوار دهک‌های ششم و هفتم ماهانه 300 هزار تومان یارانه می‌گیرند که اگر 120 هزار تومان به آنها داده شود، مبلغ یارانه هر فرد به 420 هزار تومان می‌رسد.

کالابرگ الکترونیک که از ماه پایانی سال 1401 در کل کشور به اجرا درآمد، با حواشی بسیاری هم همراه بوده است. ابتدا برخی نمایندگان مجلس بر این باور بودند که دولت پولی ندارد که بخواهد این طرح را نهایی کند اما حالا دولت مردم را تشویق به استفاده از کالابرگ به جای یارانه نقدی می‌کند که در تحلیل این اقدام دولت، برخی کارشناسان دلیل آن را کسری بودجه اعلام می‌کنند. به هر حال استفاده از کالابرگ اختیاری است و اگر فردی بخواهد می‌تواند گزینه برداشت نقدی یارانه را در عابربانک انتخاب کند.

همچنین آنگونه که وزارت رفاه اعلام کرده، سرپرست خانوار می‌توانند به نشانی اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه یا اپلیکیشن شما روی تلفن همراه خود نصب کنند تا از وضعیت خانوار و اینکه در کدام دهک قرار می‌گیرند، مطلع شوند. البته ظاهرا قرار است معیار پرداخت یارانه نقدی به‌زودی تغییر کند و صدک جای دهک را بگیرد.

آنگونه که دولت اعلام کرده اسامی فروشگاه‌هایی که می‌توان از آنها کالاهای مشمول کالابرگ را دریافت کرد، در برنامه کاربردی شما یا سایت shoma.sfara.ir آمده است. در حال حاضر نام 145 هزار فروشگاه در این فهرست وجود دارد. افق کوروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت از جمله این فروشگاه‌ها هستند.

هر دهک چقدر یارانه تشویقی می‌گیرد؟

در حال حاضر یارانه نقدی خانوار دهک‌های چهار تا هفت 300 هزار تومان به‌ازای هر نفر است، اگر فرد 200 هزار تومان را صرف خرید 11 قلم کالای مشمول طرح کالابرگ کند، یارانه تشویقی 120 هزار تومانی به او تعلق می‌گیرد.

یارانه افرادی که در دهک‌های اول تا سوم هم قرار می‌گیرند، به دلیل اینکه از درآمد کمتری برخوردارند، 400 هزار تومان است که اگر آنها هم 200 هزار تومان را برای خرید کالا صرف کنند، 120 هزار تومان دیگر به دستشان می‌رسد که در این صورت مجموع یارانه‌شان 520 هزار تومان می‌شود.

11 قلم هم شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند‌و‌شکر می‌شود. یارانه‌بگیران هم می‌توانند اعتباری که به‌عنوان یارانه تشویقی به حسابشان واریز می‌شود، برای خرید یک یا چند کالایی که در بالا از آنها نام برده شد، صرف کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.