کد مطلب: ۸۸۵۰۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جلسه دستمزد کارگران چه زمانی برگزار می‌شود؟/ شمارش معکوس برای افزایش مزد شروع شد

جلسه دستمزد کارگران چه زمانی برگزار می‌شود؟/ شمارش معکوس برای افزایش مزد شروع شد

قرار بود شورای عالی کار در هفته قبل، جلسه‌ای با هدف ترمیم دستمزد کارگران برگزار کند، اما دولت بر سر قول خود نماند و حالا گفته می‎‌شود احتمالا همین دوشنبه این جلسه برگزار شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی‌که قرار بود هفته قبل جلسه شورای عالی کار با محوریت ترمیم دستمزد کارگران برگزار شود، این نشست به دلایل نامعلومی تشکیل نشد و حالا یکی از رسانه‌ها خبر از برگزاری جلسه در دوشنبه هفته جاری داده است.

مدت‌هاست که درخواست تشکیل جلسه برای بازنگری در دستمزد کارگران بر اساس ماده 41 قانون کار مطرح شده است. این قانون بر دو مولفه مهم یعنی تورم و سبد معیشت تاکید دارد. اقتصاد ایران همچنان با تورم حدود 40 درصدی دست به گریبان است و این در حالیست که بانک مرکزی ماموریت خود را بر تحقق تورم 30 درصدی قرار داده است. آمارهایی که از مراکز و مجامع بین‌المللی نیز به گوش می‌رسد، از تورم بالای 40 درصد برای امسال و سال بعد خبر می‌دهند.

در عین حال، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده حداقل تا پایان سال تورم بالای 40 درصد باقی می‌ماند. این در حالیست که نرخ دستمزد تنها حدود 27 درصد بالا رفته و آنچه نصیب کارگر می‌شود، حداقل دستمزد پنج میلیون تومانی است. سبد معیشت هم حالا به قیمت گزافی رسیده و برآورد فعالان کارگری رقم آن را تا 23 میلیون تومان نشان می‌دهد. بنابراین درخواست جامعه کارگری رساندن رقم دستمزدشان به نرخ تورم و سبد معیشت است تا بتوانند از پسِ حداقل‌های زندگی خود برآیند.

جلسه دستمزد دوشنبه برگزار می‌شود

با اینحال، نیمی از سال گذشته است و هنوز خبری از برگزاری جلسه دستمزد برای کارگران که ارزیابی‌ها نشان از این دارد که قدرت خرید آنها در سال 1401 نسبت به سال 95 تا 52 درصد با کاهش مواجه شده، نیست.

در شرایطی که قرار بود هفته قبل جلسه‌ای با هدف بازنگری دستمزد کارگران برگزار شود، به دلایل نامعلومی این جلسه تشکیل نشد و باز هم این موضوع صدای اعتراض کارگران را بلند کرد. در ادامه، نمایندگان کارگری در پاسخ به این پرسش مهم که چرا دولت از تشکیل جلسه دستمزد فراری است، عاجز ماندند و این مهم را مطرح کردند که خواسته آنها تنها به دستمزد مربوط نمی‌شود و ده‌ها مطالبه دیگر از جمله قرارداد کاری تا امنیت شغلی را دربرمی‌گیرد.

در نهایت، امروز خبرگزاری تسنیم خبر داده که دوشنبه هفته جاری قرار است جلسه‌ای با این هدف برگزار شود. هرچند تایید و تکذیب‌های مکرر نمایندگان دولت، موجب شده تا کارگران چندان به تشکیل این جلسه و رسیدن به نتیجه مطلوب و مورد نظر خود امیدوار نباشند.

دستمزد کارگران هم 20 درصد افزایش می‌یابد؟

افزون بر اینها، ابلاغ بخشنامه بودجه 1403 این نگرانی را برای کارگران به وجود آورده که اگر حقوق کارمندان به میزان 20 درصد در سال آینده افزایش یابد، دستمزد آنان هم به میزان تغییر کند که جوابگوی خواسته‌های آنان با توجه به نرخ تورم و قیمت سبد معیشت نخواهد بود.

قیمت سبد معیشت در جلسه شورای عالی کار در روزهای پایانی اسفندماه سال 1401، حدود 13 میلیون تومان تعیین شد. فعالان کارگری می‌گویند دستمزد آنها هم باید به همین میزان بالا رود. هرچند پیشتر زمزمه‌های شنیده شد که قرار است دستمزد به 10 میلیون تومان برسد. اما حالا باید منتظر ماند و دید رقم نهایی افزایش حقوق کارمندان در بودجه 1403 بعد از چکش‌کاری‌های فراوان به چه رقمی خواهد رسید. به هر حال نگرانی‌ها تا تشکیل جلسه در روز دوشنبه و اظهارات مختلف از سوی نمایندگان مجلس و دولت درباره حقوق و دستمزد ادامه خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • موتور

    کارگردان دیگه اميد به این زندگی ندارن خجالت زده زن بچه