کد مطلب: ۸۹۲۵۰۴

مدیرکل دفتر گیاهان جالیزی جهاد کشاورزی:

۱۷۰ هزار تن هندوانه برای شب یلدا عرضه می‌شود

۱۷۰ هزار تن هندوانه برای شب یلدا عرضه می‌شود

مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق آمار‌ها برای شب یلدا امسال بیش از ۱۷۰ هزار تن هندوانه پاییزی به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، حسین اصغری درباره وضعیت تولید هندوانه شب یلدا در سال جاری افزود: برآورد‌ها نشان می‌دهد که در پاییز سال زراعی جاری در مجموع ۳۲۵ هزار تن هندوانه پاییزه در سطح هشت‌هزار و ۵۶۰ هکتار از اراضی کشت شد که از این میزان نزدیک به ۱۷۰ هزار تن در آذرماه و به مناسبت شب یلدا روانه بازار می‌شود.

به گفته وی، برآورد تقریبی نیاز مصرف هندوانه در شب یلدا حدود ۱۲۰ هزار تن است.

مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس اطلاعات دریافتی از استان‌ها، قیمت هر کیلوگرم هندوانه تولید پاییزه سر مزارع در روز‌های اخیر به‌طور میانگین بین هشت تا ۱۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه مناطق تولید کننده هندوانه تولید پاییزه کشور در سال زراعی جاری استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر، ایلام و فارس است، اضافه‌کرد: به‌طور عمده استان هرمزگان با برآورد تولید ۱۹۹ هزار تن هندوانه در سطح پنج هزار و ۳۰۰ هکتار و خوزستان با تولید ۹۳ هزار تن در سطح ۲ هزار و ۵۹۵ هکتار است.

اصغری خاطرنشان‌کرد: کل سطح کشت هندانه در سال زراعی گذشته (۱۴۰۲ - ۱۴۰۱) سه‌هزار و ۱۴ هزارتن در سطح زیرکشت ۷۰ هزار و ۱۰ هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه میانگین عملکرد تولید هندوانه در سال زراعی گذشته ۴۳ تن در هر هکتار بوده است، تصریح‌کرد: بر اساس نتایج تحقیقات و بررسی‌های موسسه تحقیقات خاک و آب، میانگین نیاز آبیاری خالص این محصول در کشور چهار هزار و ۴۹۰ مترمکعب در هکتار و میانگین آب مصرفی با روش‌های آبیاری تحت فشار پنج‌هزار و ۶۱۳ مترمکعب در هکتار برآورد شده است.

مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، تولید هندوانه در فصل پاییز با کمترین میزان مصرف آب و با بهره‌گیری از آب سبز انجام می‌شود.

منبع : خبرگزاری دانشجو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.