فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۱۲۳

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد:

فاجعه بزرگ در انتظار بازار کالاهای اساسی

فاجعه بزرگ در انتظار بازار کالاهای اساسی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به قیمت بالای دام و طیور در بازار و در صورت عدم تضمین سلامت آنها، شاهد فاجعه ای بزرگ در بازار و تامین کالاهای اساسی مردم خواهیم بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، صنعت دام و طیور به عنوان یکی از ارکان اصلی امنیت غذایی، نقشی حیاتی در تامین غذای جامعه ایفا می کند. این صنعت نه تنها منبع اصلی تامین پروتئین حیوانی با کیفیت بالا برای انسان ها است، بلکه در ایجاد اشتغال، توسعه روستایی، رونق اقتصادی و حفظ محیط زیست نیز نقش بسزایی دارد.

در جوامع امروزی، با رشد فزاینده جمعیت و افزایش تقاضا برای غذا، اتکا به منابع پروتئینی پایدار و باکیفیت، از جمله مهمترین چالش های پیش روی بشر به شمار می آید. صنعت دام و طیور با تولید گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر فراورده های لبنی، نقش کلیدی در پاسخگویی به این نیاز اساسی ایفا می کند.

با توجه به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته تهران از تاریخ ۳۰ تیر تا ۲ مرداد ماه سال جاری و تاثیر برگذاری این رویداد بر صنعت دام و طیور با سیدمحمد پاک مهر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، به گفتگو نشستیم.

سهم حیاتی صنعت دام و طیور در سفره غذایی مردم

پاک مهر در این گفت و گو بیان داشت: به طور حتم حوزه دام و طیور نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا، یکی از صنایع بسیار مهم به حساب می آید؛ سفره مردم وابسته به این صنعت است و بخش اعظمی از پروتئین سفره مردم توسط صنعت دام و طیور تامین می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه ما در کشور هم دامپروری صنعتی و هم سنتی داریم، بیان کرد:‌ یکی از مسائلی که در سال های اخیر بر معیشت مردم اثر مستقیم داشته نوسان بالای قیمت محصولات صنعت دام و طیور است. به طوری که قیمت گوشت مرغ در سال های نه چندان دور کیلویی ۸ الی ۱۰ هزار تومان بود اما امروزه با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رود. گوشت قرمز نیز با قیمت بالای ۶۰۰ هزارتومان فروخته می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: این صنعت به طور مستقیم در زندگی، سلامت، سفره و تغدیه مردم نقش اساسی دارد؛ بنابراین دولت باید تمرکز و توجه ویژه ای روی این صنعت داشته باشد. موضوع نهاده های دامی، بازار فروش، حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و... مواردی هستند که دولت باید به طور خاص مورد نظر قرار دهد.

تضمین سلامت دام و طیور

پاک مهر همچنین خاطرنشان کرد: دام و طیور مانند انسان ها باید از سلامت برخوردار باشند؛ چرا که سلامت آنها با سلامت ما رابطه ای مستقیم دارد. بنابراین تضمین سلامت دام و طیور نیز یکی از اولویت دولت ها و مسئولان اجرایی کشور به شمار می رود. اگر در این صنعت شاهد نظارت های مربوط به سلامت نباشیم با ضایعات شدید در تولید روبرو خواهیم بود. اگر سلامت دام و طیور کشور تضمین نشود نمی توان از گوشت آن ها نیز استفاده کرد. با توجه به قیمت بالای دام و طیور در بازار و در صورت عدم تضمین سلامت آنها، شاهد فاجعه ای بزرگ در بازار و تامین کالاهای اساسی مردم خواهیم بود.

نماینده مجلس در ادامه گفت: به عقیده من حوزه نظارت بر سلامت این بخش، باید توسط سیستم دانشگاهی انجام شود. تامین داروها و واکسن های مورد نیاز دام و طیور هم باید به موقع انجام شود. هر گونه کمبود دارو و واکسن مورد نیاز این حوزه به معنای به خطر افتادن سلامت این صنعت است که عواقب آن نیز به جامعه باز خواهد گشت.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، وزارت صمت و وزارت بهداشت متولی حفظ سلامت دام و طیور در کشور هستند. مجلس نیز از این سازمان ها و نهادهای دولتی خواستار جدیت در این زمینه است.

نماینده مجلس دوازدهم در ادامه گفت: با این اوصاف، توسعه و حمایت از صنعت دام و طیور، به عنوان یک سرمایه گذاری راهبردی، نقشی کلیدی در ارتقای امنیت غذایی، ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و حفظ محیط زیست خواهد داشت.

نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته

پاک مهر به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به اثرگذاری این صنعت در زندگی و اجتماع، به طور حتم برگزاری این رویداد فواید بسیاری در زمینه هایی مانند انتقال دانش و تکنولوژی، اصلاح نژاد دام و طیور، جلوگیری از بیماری های حوزه دام و طیور و... خواهد داشت.

وی در پایان گفت: برگزاری این نمایشگاه، علاوه بر فواید مستقیم برای صنعت دام و طیور، می‌ تواند به رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال نیز کمک کند. حضور شرکت ‌های مختلف و بازدیدکنندگان از سراسر کشور، منجر به افزایش فعالیت ‌های اقتصادی و ایجاد فرصت ‌های شغلی جدید در بخش ‌های می شود.

 

منبع : تیترکوتاه

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.