کد مطلب: ۸۹۲۸۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکاوی عملکرد صنعت بیمه تا پایان آبان ۱۴۰۲/ نسبت خسارت به ۵۲.۲ درصد رسید

واکاوی عملکرد صنعت بیمه تا پایان آبان 1402/ نسبت خسارت به 52.2 درصد رسید

طبق آمارهای بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه تا پایان آبان ماه امسال 176.6 هزار میلیارد تومان حق بیمه جدید صادر کرده و بیش از 92 هزار میلیارد تومان خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت بیمه مرکزی ایران که به صورت ماهانه، با انتشار گزارشی از آمار و ارقام صنعت بیمه کشور، عملکرد این بخش مهم را بررسی می‌کند، جدیدترین گزارش خود در رابطه با آمار هشت ماهه سال 1402 صنعت بیمه کشور را منتشر کرد.

داده‌های این گزارش که بر اساس خوداظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب جمع‌آوری شده‌اند، نشان می‌دهند که مجموع تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده توسط شرکت‌های بیمه از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، افزایشی 6.8 درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته را شاهد بوده است. البته این رشد در حالی رخ داده است که تعداد خسارت‌های پرداخت شده توسط این شرکت‌ها، 0.9 درصد کمتر از هشت ماهه سال گذشته بوده است.

نکته قابل توجه درباره گزارش آبان ماه بیمه مرکزی آن است که در این گزارش، برخلاف ماه‌های گذشته اشاره‌ای به سهم شرکت‌های غیردولتی و شرکت بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی، از صنعت بیمه کشور نشده است.

شرکت‌های بیمه چقدر خسارت دادند؟

با استناد به جدیدترین گزارش ماهانه شرکت بیمه مرکزی از وضعیت صنعت بیمه کشور، تعداد خسارت‌های پرداختی توسط شرکت‌های بیمه تا پایان آبان ماه سال جاری از 47 میلیون فقره تجاوز کرده است. در نتیجه، در این مدت 92 هزار و 100 میلیارد تومان خسارت به بیمه‌‌گزاران پرداخت شده که این رقم 69.1 درصد بیشتر میزان ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته است.

به علاوه، بیشترین سهم از رشد خسارت‌های پرداخت شده توسط شرکت‌های بیمه، ناشی از عملکرد رشته‌های بیمه درمان، شخص ثالث و بدنه اتومبیل با سهم 41.5 درصد، 30.2 درصد و 9.5 درصدی از بازار بیمه و رشد به ترتیب 76.7 درصد، 71.1 درصد و 83.7 درصدی خسارت پرداختی در این بخش‌ها بوده است.

رشد 60.6 درصدی حق بیمه‌های تولیدی

بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی، مربوط به عملکرد شرکت‌های بیمه در زمینه صدور و بیمه‌نامه و اخذ حق بیمه است. بر این اساس، شرکت‌های بیمه تا پایان آبان ماه امسال بیش از 48 میلیون بیمه‌نامه به ارزش 176 هزار و 600 میلیارد تومان صادر کرده‌اند؛ ارقامی که از نظر تعداد و مبلغ حق بیمه‌های تولیدی در مقایسه با هشت ماهه سال گذشته، به ترتیب 6.8 درصد و 60.6 درصد افزایش پیدا کرده‌اند.

از سویی دیگر، رشته‌های بیمه درمان، بدنه اتومبیل، مسئولیت و حوادث راننده با سهم به ترتیب 34.7 درصد، 6.4 درصد، 4.6 درصد و 4.2 درصدی و رشد حق بیمه به ترتیب 80.4 درصد، 71.9 درصد، 74.1 درصد و 71.1 درصدی، بیشترین نقش را در رشد حق بیمه‌های تولیدی در مدت ذکر شده ایفا کرده‌اند.

جهش نسبت خسارت در آبان ماه

یکی از شاخص‌های مهم صنعت بیمه که بیمه مرکزی در گزارش‌های ماهانه خود، مسیر حرکت آن را دنبال می‌کند، نسبت خسارت است. این نسبت که از تقسیم مبلغ خسارت‌های پرداختی بر حق بیمه‌های تولیدی بدست می‌آید، نشان‌دهنده آن است که چه میزان از حق بیمه‌‌‌های دریافتی شرکت‌های بیمه، در قالب خسارت به بیمه‌‌‌گذاران برگشت داده‌‌‌ شده یا خواهد شد.

طبق داده‌های بیمه مرکزی، نسبت خسارت با رشدی 2.6 واحد درصدی در مقایسه با آبان سال گذشته و 3.4 درصدی نسبت به مهر ماه امسال، در پایان آبان 1402 به رقم 52.2 درصد رسیده است.

البته بیمه مرکزی در گزارش خود تاکید کرده که رشد حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی، به‌طور معمول در ماه‌های ابتدایی سال در سطح بالایی قرار دارد و با گذشت 9 ماه از سال تعدیل شده و به سطح مورد انتظار می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.