کد مطلب: ۸۹۳۰۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش تقاضای بانک‌ها برای وجوه نقد در بازار باز/ تزریق پول بانک مرکزی در ۱۲۷.۸ همت ثابت ماند

کاهش تقاضای بانک‌ها برای وجوه نقد در بازار باز/ تزریق پول بانک مرکزی در 127.8 همت ثابت ماند

سفارش‌های ثبت شده بانک مرکزی در بازار باز این هفته کاهشی شد و به کمترین رقم ثبت شده از ابتدای مهر ماه رسید. با این وجود، میزان وام‌دهی بانک مرکزی به شبکه بانکی از این طریق، تغییری نکرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی هر هفته با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مرتبط با بازار باز و بازار بین بانکی را در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی اعلام می‌کند. امروز نیز گزارش داده‌های بازار باز مربوط به هفت روز منتهی به 27 آذر ماه از سوی بانک مرکزی منتشر شده است.

مطابق آمار و ارقام گزارش مذکور، میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز طی این مدت با کاهشی نسبی نسبت به هفته قبل مواجه شده اما میزان تزریق پول بانک مرکزی در این بازار تغییری نکرده است.

opo 09.27

بانک مرکزی چقدر در بازار باز تزریق کرد؟

با استناد به آخرین گزارش بانک مرکزی از عملیات اجرایی سیاست پولی منتهی به 27 آذر 1402 در عملیات بازار باز این هفته، بانک‌ها 129 هزار میلیارد تومان سفارش با هدف استقراض از بانک مرکزی ثبت کرده‌اند؛ رقمی که نه تنها نسبت به هفته گذشته حدود 2.4 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده، بلکه کمترین میزان ثبت شده از ابتدای مهر ماه نیز به شمار می‌رود.

بانک مرکزی اما برای دومین هفته متوالی، قسمتی از این سفارش‌ها را نپذیرفت و با تزریق 127.8 هزار میلیارد تومان در بازار بین بانکی، بخشی از نیاز بانک‌ها به وجوه نقد را برطرف کرد.

از سویی دیگر نیز بیش از 128.3 هزار میلیارد تومان از وام‌هایی که بانک مرکزی پیش‌تر از طریق بازار باز به بانک‌ها پرداخت کرده بود، این هفته سررسید شد و بانک‌ها مبلغ مذکور را به بانک مرکزی بازگرداندند.

تزریق پول در بازار بین بانکی 3 برابر شد

طبق آخرین به‌روزرسانی از گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، این هفته بانک مرکزی از طریق مداخله در بازار بین بانکی نیز به تزریق پول به بانک‌ها ادامه داده و بخشی از نیاز آنها به منابع نقدی را از این طریق و با استفاده از سازوکار بازار بین بانکی فراهم کرده است. طوری که رقم اعتباردهی قاعده‌مند بانک مرکزی به بانک‌ها که در هفته گذشته معادل 600 میلیارد تومان بود، این هفته تقریبا سه برابر شده و رقمی هزار و 700 میلیارد تومانی را ثبت کرده است.

ثبات شرایط عملیات بازار باز

عملیات بازار باز این هفته، سی و نهمین حراج بازار باز در سال 1402 بود که در آن 20 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی با هدف تامین بخشی از نیاز خود به وجوه نقد، در آن شرکت کردند. جزئیات این حراج اما تفاوتی با حراج‌های پیشین بازار باز نداشت چراکه حداقل نرخ توافق بازخرید که در ادبیات اقتصادی، بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود، همچنان در سطح 23 درصدی میخکوب شده است. علاوه بر آن، مدت توافق بازخرید نیز در مدت هفت روزه ثابت باقی مانده است.

بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز یکی از سازوکارهای اصلی بانک مرکزی به منظور اعمال سیاست‌‌های پولی در جهان به شمار می‌رود. موضع عملیاتی بانک مرکزی در بازار باز که توافق بازخرید نامیده می‌شود، شرایطی را برای بانک‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند کسری منابع نقدی خود را با قرض گرفتن از بانک مرکزی جبران کنند. همچنین بانک مرکزی نیز می‌تواند با هدایت نقدینگی در این بازار، مسیر حرکت نرخ بهره بین بانکی را مشخص کند.

در بازار باز، بانک‌ها می‌توانند با وثیقه‌گذاری اوراق قرضه‌ در اختیار خود، مبالغ مورد نیاز خود را از بانک مرکزی وام بگیرند. با این حال بانک‌ها باید در زمان سررسید، این مبلغ را به اضافه بهره آن که بر اساس نرخ توافق بازخرید مشخص می‌شود، به بانک مرکزی پس بدهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.