کد مطلب: ۸۹۴۲۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ثبات تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز/ نیاز بانک‌ها به وجوه نقد باز هم افزایش یافت

ثبات تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز/ نیاز بانک‌ها به وجوه نقد باز هم افزایش یافت

سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز این هفته به حدود 135 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و بانک مرکزی مثل سه هفته گذشته، 127.8 هزار میلیارد تومان از طریق این بازار به بانک‌ها وام داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در ادامه روند هفتگی خود مبنی بر به‌روزرسانی داده‌های مربوط به نرخ‌های بازار باز و بازار بین بانکی در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، امروز نیز داده‌های مربوط به هفت روز منتهی به 11 دی ماه را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد.

آمار و ارقام موجود در گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز که هفته قبل صعودی شده بود، این هفته بار دیگر افزایش یافته است. با این وجود بانک مرکزی باز هم بدون توجه به افزایش نیاز بانک‌ها به وجوه نقد، رقم تزریق پول خود در بازار باز را ثابت نگه داشت.

از طرف دیگر نیز، همسو با رشد وام‌دهی بانک مرکزی به بانک‌های از طریق بازار باز، تزریق پول از طریق بازار بین بانکی و در قالب اعتباردهی قاعده‌مند نیز نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است. به این ترتیب، این رقم که در هفته اخیر معادل سه هزار و 750 میلیارد تومان ثبت شده بود، با استقراض هفت بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی، در این هفته به بیش از 22.5 میلیارد تومان رسیده است.

بازار باز 10.11

سفارش‌های ارسالی بانک‌ها به 135 همت رسید

داده‌هایی که بانک مرکزی از گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی منتهی به 11 دی ماه سال جاری منتشر کرده، حاکی از آن هستند که در عملیات بازار باز این هفته، بانک‌ها حدود 135 هزار میلیارد تومان سفارش برای استقراض از بانک مرکزی ارسال کرده‌اند. بانک مرکزی اما همچون سه هفته گذشته، بخشی از این سفارش‌ها را نپذیرفت و 127.8 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها وام داد.

گفتنی است که این چهارمین هفته متوالی است که رقم تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز در رقم 127.8 هزار میلیارد تومانی ثابت باقی مانده و بانک مرکزی بدون توجه به تغییرات در سفارش‌های ارسالی بانک‌ها، میزان وام‌دهی خود به بانک‌ها را تغییر نداده است.

از سوی مقابل اما بیش از 128.3 هزار میلیارد تومان از وام‌هایی که بانک مرکزی پیش‌تر از طریق بازار باز به بانک‌ها پرداخت کرده بود، در این هفته سررسید شد و این مبلغ به بانک مرکزی برگشت داده شد.

در چهل و یکمین حراج بازار باز چه گذشت؟

عملیات بازار باز این هفته، چهل و یکمین حراج بازار باز بانک مرکزی در سال 1402 بود و بانک مرکزی در این هفته نیز موضع عملیاتی توافق بازخرید را اتخاذ کرد. در بازار باز هفته منتهی به 11 دی ماه، 21 بانک و موسسه اعتباری مشارکت کردند و وجوه نقد مورد نیاز خود را از بانک مرکزی قرض گرفتند.

به علاوه، سررسید این استقراض در این هفته نیز هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود نیز به ثبات خود در رقم 23 درصد از ابتدای سال ادامه داد.

بازار باز چیست؟

یکی از مهم‌ترین سازوکارهایی که بانک مرکزی برای اعمال سیاست پولی به کار می‌گیرد، استفاده از سازوکار بازار باز است. بازار باز شرایطی را برای بانک‌ها فراهم می‌کند تا آنها بتوانند کسری منابع نقدی خود را با استقراض از بانک مرکزی جبران کنند. همچنین بانک مرکزی می‌تواند با هدایت نقدینگی در این بازار، به نرخ بهره بین بانکی جهت دهد.

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی با ثبت سفارش در بازار باز، اوراق قرضه‌ در اختیار خود را نزد بانک مرکزی وثیقه‌گذاری می‌کنند و در عوض، مبالغ مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. با این حال بانک‌ها مکلفند که در زمان سررسید، این مبلغ را به اضافه بهره آن که همان نرخ توافق بازخرید است، به بانک مرکزی برگردانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.