کد مطلب: ۸۹۶۲۲۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افزایش عطش بانک‌ها برای وجوه نقد در بازار باز/ ثبات وام‌دهی بانک مرکزی در ۱۴۵ همت

افزایش عطش بانک‌ها برای وجوه نقد در بازار باز/ ثبات وام‌دهی بانک مرکزی در 145 همت

با وجود افزایش سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز به 153.4 همت، تزریق پول بانک مرکزی در این بازار ثابت ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مربوط به نرخ‌های بازار باز و بازار بین بانکی را به‌روزرسانی می‌کند، امروز نیز داده‌های این عملیات در هفت روز منتهی به دوم بهمن ماه 102 را منتشر کرد.

با استناد به داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی در مدت مذکور، بانک‌ها برای پنجمین هفته متوالی میزان سفارش‌های ارسالی خود در بازار باز به منظور وام‌گیری از بانک مرکزی را افزایش داده‌اند. از سوی دیگر اما رقم سفارش‌های پذیرفته شده توسط بانک مرکزی، همچنان در سطح دو هفته اخیر خود ثابت باقی مانده است.

باز 11.02

ثبات وام‌دهی بانک مرکزی در بازار باز

آمار و ارقامی که بانک مرکزی از گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی منتهی به دوم بهمن ماه منتشر کرده، نشان می‌دهد که بانک‌ها در این مدت سفارش‌هایی به ارزش 153.4 هزار میلیارد تومان به منظور وام‌گیری از بانک مرکزی ارسال کرده‌اند. همچنین این رقم که با رشد 800 میلیارد تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده، رکورد هشت ماهه سفارشات ارسالی در بازار باز محسوب می‌شود.

با وجود این افزایش در سفارش‌های ارسالی شبکه بانکی، بانک مرکزی برای دومین هفته متوالی رقم تزریق پول خود در بازار باز را نغییر نداد و این هفته نیز حدود 145 هزار میلیارد تومان در بازار باز تزریق کرد.

از سویی دیگر نیز در این هفته بانک‌ها حدود 145.6 هزار میلیارد تومان از بدهی خود به بانک مرکزی را تسویه کردند تا این مبلغ به منابع بانک مرکزی بازگردد.

افزایش تزریق پول در بازار بین بانکی

بخشی دیگر از گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی بانک مرکزی مربوط به وام‌دهی این بانک به شبکه بانکی از طریق بازار بین بانکی است. بر این اساس، رقم مداخله بانک مرکزی در بازار شبانه که در هفته قبل معادل 8.2 هزار میلیارد تومان ثبت شده بود، در این هفته به 10.8 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این درحالیست که بیش از پنج هزار میلیارد تومان از این منابع نیز در مدت مورد بررسی توسط بانک‌ها تسویه شد.

مشارکت 24 بانک در بازار باز این هفته

نگاهی به جرئیات عملیات بازار باز این هفته حاکی از ثبات نسبی شرایط نسبت به هفته‌های گذشته است. طوری که در چهل و چهارمین حراج بازار باز در سال جاری، بانک مرکزی بار دیگر موضع عملیاتی توافق بازخرید را اتخاذ کرد و 24 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی نیز در این حراج مشارکت کردند. به علاوه، مدت توافق بازخرید که همان سررسید وام‌های اعطا شده توسط بانک مرکزی در این بازار است، این هفته نیز در هفت روز باقی ماند و حداق نرخ توافق بازخرید نیز در 23 درصد ثابت ماند.

بازار باز چگونه عمل می‌کند؟

بازار باز یکی از سازوکارهای مهم اقتصادی است که بانک مرکزی برای اعمال سیاست پولی مدنظر خود به کار می‌گیرد. بازار باز شرایطی را فراهم می‌کند تا بانک‌ها بتوانند کسری منابع نقدی خود را با وام گرفتن از بانک مرکزی جبران کنند و از سوی دیگر، بانک مرکزی نیز می‌تواند با هدایت وجوه نقد در این بازار، مسیر حرکت نرخ بهره بین بانکی را کنترل کند.

بانک‌ها پس از ثبت سفارش در بازار باز، اوراق قرضه‌‌هایی که در اختیار دارند را نزد بانک مرکزی وثیقه‌گذاری کرده و وجوه نقد مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. البته بانک‌ها وظیفه دارند که در زمان سررسید، اصل این مبلغ را به اضافه بهره‌ای که آن را نرخ توافق بازخرید یا ریپو می‌نامند به بانک مرکزی پس دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.