کد مطلب: ۸۹۶۴۵۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

عقب‌نشینی نرخ تورم در دی ماه/ تورم نقطه‌ای به کانال ۳۰ درصدی بازگشت

عقب‌نشینی نرخ تورم در دی ماه/ تورم نقطه‌ای به کانال 30 درصدی بازگشت

در دی ماه سال جاری، علاوه بر ادامه روند نزولی نرخ تورم سالانه، نرخ‌های تورم نقطه به نقطه و ماهانه نیز به روند کاهشی خود بازگشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با گذشت حدود یک هفته از پایان دی ماه سال 1402 مرکز آمار ایران طی گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ‌های تورم اولین ماه زمستان را منتشر کرد.

بررسی آمار و ارقام منتشر شده توسط این مرجع آماری کشور حاکی از آن است که نرخ تورم سالانه برای هشتمین ماه متوالی به روند نزولی خود ادامه داده است. علاوه بر آن، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز که در آذر ماه امسال، صعودی شده و به بیش از 40 درصد رسیده بود، در دی ماه بار دیگر به روند رو به پایین خود بازگشته و در کانال 30 درصدی قرار گرفته است. نرخ تورم ماهانه نیز پس از رشد در ماه گذشته، در دی ماه افت کرده است.

تورم دی

تورم سالانه در کف 12 ماهه

طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ‌های تورم در دی ماه سال جاری، نرخ تورم 12 ماهه که در واقع میانگین اعداد تورم ثبت شده در12  ماه اخیر است، با افتی 0.8 واحد درصدی در مقایسه با آذر ماه به 43.6 درصد رسیده است. به این ترتیب و طی هشت ماهی که این نرخ در روندی نزولی قرار داشته، حالا نرخ تورم سالانه کل کشور در پایین‌ترین سطح خود از دی ماه سال گذشته به این سو به سر می‌برد.

نرخ تورم سالانه اما با وجود طی کردن این روند کاهشی، همچنان راه زیادی برای رسیدن به هدف تعیین شده توسط بانک مرکزی دارد. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در ابتدای سال جاری از هدف‌گذاری 30 درصدی برای نرخ تورم 12 ماهه در پایان سال جاری گفته بود اما به در نظر گرفتن اینکه تنها دو ماه تا پایان سال باقی مانده، دستیابی به این هدف بسیار دور از دسترس به نظر می‌رسد.

ثبت پایین‌ترین نرخ تورم نقطه‌ای از خرداد 1401

بررسی روند حرکت نرخ تورم نقطه به نقطه نیز نشان دهنده بهبود وضعیت این نرخ است. نرخ تورم نقطه به نقطه، یکی دیگر از شاخص‌های مهم تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها به شمار می‌رود که قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات در یک نقطه زمانی، را نسبت به قیمت همان سبد در نقطه زمانی متناظر در سال گذشته مقایسه می‌کند. این نرخ در دی ماه امسال، کاهشی 1.7 واحد درصدی نسبت به آذر ماه را شاهد بود و رقم 38.5 درصد را به ثبت رسانده است؛ رقمی که پایین‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه ثبت شده از خرداد ماه سال 1401 به این سو محسوب می‌شود.

در واقع تورم نقطه به نقطه 38.5 درصدی در دی ماه 1402 به این معنی است که خانوارهای کشور در دی ماه امسال برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، به‌طور میانگین 38.5 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته هزینه کرده‌اند.

عقب‌گرد نرخ تورم ماهانه

دیگر شاخص مهم تورم که داده‌های آن از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، نرخ تورم ماهانه است. بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه که در آذر ماه جهشی قابل توجه را مشاهده کرد و به 2.9 درصد رسید، در دی ماه کمی تعدیل شده و تا 2.6 درصد کاهش یافته است. به علاوه، نرخ تورم ماهانه دی ماه 1402 در مقایسه با دی ماه سال گذشته نیز 1.2 واحد درصد افت کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.