فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۵۹۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کاهش پرداخت وام فرزندآوری در بهار ۱۴۰۳/ صف تسهیلات فرزندآوری ۴۲۸ هزار نفری شد

کاهش پرداخت وام فرزندآوری در بهار 1403/ صف تسهیلات فرزندآوری 428 هزار نفری شد

آمارها نشان می‌دهند تعداد و مبلغ وام فرزندآوری پرداخت شده در بهار 1403 در مقایسه با بهار سال گذشته به ترتیب 30 درصد و 7.1 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی اخیراً با به‌روزرسانی بخش آمارهای بانکی در وب‌سایت رسمی خود، آمار پرداخت وام فرزندآوری در سه‌ماهه نخست 1403 را منتشر کرد. بانک مرکزی پیش‌تر هم گزارش‌هایی از پرداخت تسهیلات فرزندآوری در سال جاری منتشر کرده بود اما این گزارش، اولین آمارهای جامع و به تفکیک عملکرد بانک‌ها محسوب می‌شود.

مقایسه آمار پرداخت وام فرزندآوری در سه‌ماهه سال 1403 با دوره مشابه سال گذشته حاکی از آن است که با وجود افزایش مبلغ وام در سال جاری، کاهش تعداد وام‌های پرداختی سبب شده مجموع مبلغ وام‌ها نیز دچار افت شود.

تعداد وام اعطایی بانک‌ها به متقاضیان در سه ماه نخست سال

بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ۱۰۱ هزار و ۲۷۱ نفر از واجدان شرایط، موفق شدند در مجموع هشت هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان از بانک‌ها تسهیلات فرزند‌آوری دریافت کنند. این در حالی است که در سال گذشته، بانک‌ها در همین مدت به ۱۴۵ هزار و ۴۰۴ نفر، مبلغ هشت هزار و ۸۵۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده بودند.

به این ترتیب، تعداد و مبلغ وام‌های فرزندآوری پرداخت‌شده در بهار 1403 در مقایسه با بهار سال گذشته به‌ترتیب 30 درصد و 7.1 درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر بررسی‌ها حاکی از آن است که با تسریع پرداخت وام فرزندآوری در ماه‌های پایانی سال گذشته، صف دریافت این وام از رقم 450 هزار و 741 نفر در خردادماه سال گذشته، به 428 هزار و 561 نفر در خردادماه امسال کاهش یافته است.

کدام بانک‌ها تسهیلات بیشتر و کدام بانک‌ها تسهیلات کمتر اعطا می‌کنند؟

بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی از آمار پرداخت وام فرزندآوری به تفکیک استان‌ها، بانک‌های تجارت با رقم ۱۶ هزار ۲۲۱ فقره، بانک ملی به تعداد ۱۵ هزار و ۶۳۱ فقره و همچنین بانک صادرات با ۱۳ هزار و ۱۸۳ فقره وام، بهترین عملکرد را در زمینه اعطای این وام به واجدان شرایط به‌جا گذاشتند. این در حالی است که همچنان حدود 71 هزار نفر در انتظار دریافت وام فرزندآوری از بانک صادرات هستند و این بانک طولانی‌ترین صف پرداخت این وام را به خود اختصاص داده است.

در طرف مقابل اما بانک مشترک ایران و ونزویلا با ۳۳ فقره،‌ بانک توسعه صادرات با ۲۰۳ فقره و بانک خاورمیانه با ۲۰۴ فقره وام کمترین تسهیلات فرزندآوری را طی این مدت پرداخت کرده‌اند.

تغییر مبلغ وام فرزندآوری به ازای تعداد فرزند و مشمولان طرح

رقم تسهیلات فرزندآوری در سال 1403 بر اساس رتبه هر فرزند متفاوت است. به علاوه این وام در سال جدید تنها به فرزندانی تعلق می‌گیرد که از اول فروردین ۱۴۰۰ به این سو متولد شده باشند.

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی در سال 1403 مبلغ وام فرزندآوری تصویب‌شده برای تولد اولین فرزند خانواده، مبلغ ۴۰ میلیون تومان است. مبلغ این تسهیلات برای دومین تولد، دو برابر وام اولین فرزند می‌شود و به 80 میلیون تومان می‌رسد. با تولد سومین فرزند، مبلغ وام به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند و برای فرزند چهارم به ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسد. همچنین در صورت به دنیا آمدن فرزند پنجم و بیشتر، رقم وام فرزندآوری به ۲۰۰ میلیون تومان ارتقا می‌یابد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.