فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۵۵۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی ایران خودرو/ افزایش درآمد ایران خودرو به لطف رشد ۵۱ درصدی قیمت پژو

تحلیل بنیادی ایران خودرو/ افزایش درآمد ایران خودرو به لطف رشد 51 درصدی قیمت پژو

گزارش فعالیت ماهانه ایران خودرو در اردیبهشت نشان می‌دهد عملکرد فروش این خودروساز در دومین ماه سال، نزولی بوده و تنها جهش قیمت خودرو در یک سال گذشته موجب افزایش درآمدزایی ایران خودرو شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، گزارش فعالیت ماهانه ایران خودرو در اردیبهشت 1403 منتشر شد و ارقام جالب توجهی ارائه کرد. مهم‌ترین آنها این بود که ایران خودرو در اردیبهشت‌ماه با وجود افزایش تیراژ تولید، تعداد فروش خود را بالا نبرده است.

این گزاره به معنای آن است که شرکت در بخش فروش نتوانست نمره قابل قبولی بگیرد. با وجود این، درآمد ماهانه ایران خودرو در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال گذشته افزایش پیدا کرده است که ناشی از جهش قیمت خودروهای شرکت، نظیر پژو و دنا است.

تیراژ تولید خودرو 2.1 درصد بالا رفت

بررسی گزارش فعالیت ماهانه ایران خودرو در اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد تیراژ تولید شرکت از 47 هزار و 847 دستگاه در اردیبهشت سال گذشته با رشد 2.1 درصدی به 48 هزار و 850 دستگاه در این ماه رسیده است. گفتنی است بیشترین تیراژ تولید در این شرکت مربوط به گروه پژو و دناست.

doc_2024-06-02_11-25-35

همچنین تعداد تولید شرکت در این ماه نسبت به ماه گذشته یعنی فروردین، حدود 108 درصد افزایش یافته که مربوط به کاهش تولید همه شرکت‌ها در فروردین‌ است.

تیراژ فروش خوردو 11 درصد کاهش یافت

با وجود اینکه تیراژ تولید ایران خودرو در اردیبهشت‌ماه افزایش یافت، اما شرکت در بخش فروش نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و با کاهش تعداد فروش روبه‌رو شده است.

به طوری که تیراژ فروش ایران خودرو از 48 هزار و 720 دستگاه در اردیبهشت سال گذشته با کاهش 10.8 درصدی به 43 هزار و 468 دستگاه در اردیبهشت امسال رسیده است. این بدان معناست که اگر قیمت محصولات ایران خودرو در یک سال گذشته ثابت می‌ماند، درآمد شرکت در این ماه نزولی می‌شد.

doc_2024-06-02_11-25-42

اما رشد بیش از 51 درصدی برخی از محصولات این شرکت طی یک سال گذشته سبب شد ایران خودرو کارنامه فروش خود را پشت افزایش نرخ پنهان کند و از افزایش درآمد خبر بدهد.

افزایش درآمد ایران خودرو به لطف رشد قیمت خودرو میسر شد

تمامی مواردی که گفته شد سبب شد درآمد ایران خودرو در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 71 درصدی از 14 هزار و 434 میلیارد تومان در اردیبهشت 1402 به 24 هزار و 666 میلیارد تومان در این ماه برسد.

doc_2024-06-02_11-25-48

البته نباید فراموش کرد که این جهش تنها به دلیل رشد قیمت خودرو در یک سال اخیر اتفاق افتاده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.