فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۹۷۶

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» بررسی کرد:

سرنوشت بورس در سایه‌ سکانداری عبدالناصر همتی در وزارت اقتصاد

سرنوشت بورس در سایه‌ سکانداری عبدالناصر همتی در وزارت اقتصاد

همزمان با تغییرات در سطح مدیریتی اقتصادی کشور، انتصاب وزیر اقتصاد جدید به عنوان یکی از محورهای اصلی در تحولات بازار سرمایه قرار گرفته است. این تغییرات در حالی اتفاق می‌افتد که بازار سرمایه با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند و نیاز به اصلاحات جدی احساس می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز،

عبدالناصر همتی گزینه پیشنهادی مسعود پزشکیان برای تصدی وزارت اقتصاد، با ارائه برنامه‌ای جامع و تمرکز بر مسائل کلیدی همچون قیمت‌گذاری دستوری و بهبود وضعیت بازار سرمایه، مدعی شده است قصد دارد به چالش‌های موجود در بازار سرمایه پاسخ دهد.

سوال اصلی اما به رویکرد وزیر تازه‌معرفی‌شده دولت در قبال بازار سرمایه برمی‌گردد. اینکه برای بازار سرمایه با هدایت و سکانداری او چه افقی می‌توان انتظار داشت. 

همتی از مشکلات بازار سرمایه آگاه است

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه، درباره آینده بازار سرمایه با سکانداری همتی به تجارت‌نیوز گفت: «اگر به سخنان پیشین آقای همتی، پیش از انتصاب ایشان به سمت وزیر اقتصاد، و نظراتی که طی دو سال گذشته از ایشان در مورد بانک مرکزی، چاپ پول و وضعیت رهاشده بازار سرمایه شنیده‌ایم توجه کنیم، می‌توان به‌وضوح دریافت که از مسائل مهمی مانند قیمت‌گذاری دستوری و مشکلات بازار سرمایه آگاهی دارند. اخیراً نیز برنامه‌ای مفصل با حداقل ۲۴ تا ۲۵ بند ارائه داده‌اند.»

او افزود: «در صورت اجرای این برنامه‌ها و همکاری ایشان با سایر مسئولان و متولیان اقتصادی، امید است شاهد بهبود وضعیت بازار سرمایه و کاهش بی‌اعتمادی عمومی باشیم. اما اگر مسیرهایی که دولت پیش از این تعیین کرده و به طور ناگزیر در صنایع و شرکت‌ها دخالت کرده ادامه یابد، تفاوتی نخواهد داشت که وزیر اقتصاد با تحصیلات مرتبط در حوزه اقتصاد بازار سرمایه انتخاب شود یا خیر.»

تغییر در سطوح بازار سرمایه، اقدام ضروری است

این کارشناس بازار سرمایه، به اقدامات کلیدی و ضروری برای بهبود وضعیت بازار که می‌تواند به دست وزیر اقتصاد جدید صورت گیرد اشاره کرد و دراین‌باره گفت: «ضروری است که ابتدا منتظر بمانیم و ببینیم آیا آقای همتی از اعتماد مجلس برخوردار خواهند شد یا خیر. در صورتی که ایشان به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب شوند، یکی از اقدامات کلیدی و ضروری برای بهبود وضعیت بازار، تغییر در سطوح بازار سرمایه است.»

او ادامه داد: «کارنامه فعلی در دفاع از حقوق ذی‌نفعان بازار، نمره مثبتی کسب نکرده و کارایی لازم را نداشته است. اگر این موضوع در دستور کار وزیر جدید قرار گیرد، امید می‌رود وضعیت بازار سرمایه که در چهار پنج ماه گذشته با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده، به روندی مناسب‌تر و متعادل‌تر تغییر کند.»

نباید مطالبه‌گران را ساکت نگه‌ داشت

وزیر اقتصاد جدید دولت در مسیر اجرایی کردن ایده‌های خود با چالش‌ها و مصائب گوناگونی مواجه خواهد شد. آقابزرگی دراین‌باره توضیح داد: «بی‌گمان، حتی اگر وزیر اقتصاد نیز در پیگیری مطالبات ناتوان باشد، رئیس سازمان بورس نیز در صورتی که عزم و اراده‌ای قوی برای تحقق این اهداف داشته باشد، می‌تواند نقشی موثری ایفا کند؛ به شرط آنکه حقیقتاً اهتمام بورزد.»

او در پایان گفت: «تصور کنید اگر سهام‌دارانی که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند مشاهده کنند که مسئولان، همانند امروز که در جلسات پشت درهای بسته با بانک مرکزی درباره نرخ بهره به گفت‌وگو نشسته‌اند، در پیگیری امور و دغدغه‌های آنان تلاش می‌کنند و نمایندگان‌شان در بالاترین مقام‌های بازار سرمایه به عنوان وکیل واقعی با جدیت به امور رسیدگی کنند، بدون تردید اعتماد و اطمینان بیشتری خواهند یافت. این در حالی است که اگر وضعیت به گونه‌ای باشد که همچون مدیریت کنونی بی‌تفاوت و بدون متولی مناسب باقی بماند، یقیناً احساس عدم اطمینان و بی‌اعتمادی در میان سهامداران ریشه خواهد دوانید. بدترین کار مدیریت فعلی بورس، این بود که مطالبه‌گران را ساکت نگه داشت.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.