فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۴۴۸

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

اثر تغییر رئیس سازمان بورس بر بازار سهام کوتا‌ه‌مدت خواهد بود/ بورس از رقبا ارزنده‌تر است

اثر تغییر رئیس سازمان بورس بر بازار سهام کوتا‌ه‌مدت خواهد بود/ بورس از رقبا ارزنده‌تر است

بازار سرمایه این روزها با بحران چشم‌‍انداز روبه‌روست؛ حتی تغییر رئیس سازمان بورس هم تحرک ویژه‌ای در وضعیت بازار ایجاد نکرده است. امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه، معتقد است تاثیر تغییر رئیس سازمان بورس بر بازار کوتاه‌مدت است. او به تجارت‌نیوز می‌گوید برای بهبود وضعیت بازار باید فاکتورهای بنیادین اقتصادی تغییر کنند.

به گزارش تجارت نیوز،

بازار سهام روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. حتی تغییر رئیس سازمان بورس هم حال و روز بازار را چندان بهبود نبخشیده است. اگرچه نمی‌توان از برخی مثبت‌های بازار چشم پوشید اما انتظار سهامداران از این بازار بسیار بیشتر از اینهاست. آیا تیم مدیریتی جدید سازمان بورس به‌ عنوان رگولاتور بازار سرمایه و رابط بین سهامداران و سیاست‌گذاران می‌تواند چشم‌انداز بازار را بهبود بخشد؟

تغییر رئیس سازمان بورس در کوتاه‌مدت اثر روانی مثبتی بر معاملات دارد

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه، در تشریح آینده بازار و آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت تغییرات هیات مدیره سازمان بورس به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به عواملی که به طور عمده بر کلیت بازار تاثیرگذارند و به‌ویژه عوامل فاندامنتال اقتصادی، تغییر ریاست سازمان در کوتاه‌مدت می‌تواند اثر چشمگیری بر معاملات بگذارد. این تاثیر به خصوص از منظر مالی-رفتاری و روان‌شناختی ممکن است نمود بیشتری داشته باشد.»

تا زمانی که تغییری در فاکتورهای بنیادین اقتصادی رخ ندهد، بازار از نقطه فعلی فاصله نمی‌گیرد

او اظهار کرد: «اما در میان‌مدت و بلندمدت، تا زمانی که شرایط موجود تغییر نکند و عوامل موثر بر وضعیت کنونی همچنان ثابت بمانند، نباید انتظار روند ویژه‌ای در کلیت بازار داشته باشیم.»

امیرباقری افزود: «به‌ عنوان مثال، تا زمانی که نرخ بازده بدون ریسک تغییر نکند و عوارض صادراتی، مالیات بر صنایع و تنگناهای تولید نیز تغییری نداشته باشد، نباید انتظار داشته باشیم بازار سرمایه به نقطه‌ای بسیار دورتر از وضعیت فعلی خود ورود کند.»

پارامترهایی مانند نرخ بازده بدون ریسک، مالیات‌ها و موانع تولید باید تغییر کنند

این کارشناس بازار سرمایه به لزوم تغییر در بعضی از پارامترهای اقتصادی اشاره کرد و دراین‌باره گفت: «باید به این نکته توجه داشته باشیم که این شرایط قطعاً دستخوش تغییر خواهد شد. زیرا در حال حاضر اقتصاد در نقطه‌ای ناپایدار قرار دارد و برای رسیدن به تعادل مطلوب که مورد توافق تمام جوانب باشد، لازم است پارامترهایی مانند نرخ بازده بدون ریسک، مالیات‌ها و موانع تولید تا حدودی تغییر کنند.»

او تایید کرد: «طبیعتاً تغییرات در این پارامترها در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد.»

بازار سرمایه در مقایسه با رقبا ارزنده‌تر است

امیرباقری در پایان گفت: «این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر نسبت‌های بازاری را مبنای تحلیل قرار دهیم، در حال حاضر بازار سرمایه در بسیاری از صنایع نسبت به بازار پنج‌گانه سنتی در نقطه‌ای از ارزندگی ویژه‌ای قرار دارد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.