فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۱۶۰۲

صادرات مستقیم پای مرغ ایران به چین عملی می‌شود

صادرات مستقیم پای مرغ ایران به چین عملی می‌شود

قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس رایزنی‌های صورت‌گرفته میان سازمان دامپزشکی و وزارت امور خارجه ایران با چین، توافقاتی انجام شده است که از یک ماه آینده صادرات پای مرغ ایران به چین به‌صورت مستقیم انجام شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی  اظهار داشت: صادرات پای مرغ ایران از گذشته به‌طور سنتی به‌شکل غیر‌مستقیم و از طریق کشور‌های جنوب شرق آسیا مانند ویتنام به چین صادر می‌شود.

وی افزود: بر اساس رایزنی‌های صورت‌گرفته سازمان دامپزشکی و وزارت امور خارجه ایران با چین، توافقاتی انجام شده است که از یک ماه آینده صادرات پای مرغ ایران به چین به‌صورت مستقیم انجام شود.

بنا بر این گزارش ظرفیت صادرات پای مرغ به چین سالانه 150 تا 300 میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

روزنامه جوان چندی پیش در گزارشی نوشته بود: از سال گذشته با اجرایی‌شدن بند‌های توافق ۲۵ ساله ایران و چین، طرف مقابل از مسئولان دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی خواست بسیاری از محصولات کشاورزی و مواد غذایی به این کشور صادر شود. طبق اظهارات مهدی صفری، معاون وزیر امور خارجه و سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر سابق جهاد کشاورزی، مسئولان چینی از ایران تقاضا کرده‌اند مرکباتی همچون سیب، کیوی و پرتقال، انواع لبنیات، آبزیان و محصولات شیلاتی خصوصاً میگو، زعفران، زرشک، عسل و در نهایت پای مرغ به این کشور صادر شود.

چشم بادامی‌ها شیفته سوپ پای مرغ 

پای مرغ یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی در کشور‌های چین، ویتنام و فیلیپین است که در سبد غذایی اکثر مردم به چشم می‌خورد و آن‌ها برای تهیه سوپ پای مرغ هزینه زیادی پرداخت می‌کنند. علاقه چینی‌ها به پای مرغ بسیار زیاد است و انواع غذا‌ها را با آن طبخ می‌کنند. به عنوان مثال پای مرغ تند سرخ شده، سوپ پای مرغ، پای مرغ کریسپی، پای مرغ کباب شده و خوراک‌های مختلف در وعده‌های مصرفی آن‌ها به چشم می‌خورد که بسیار با ولع و اشتها از آن لذت می‌برند. همچنین کشوری مانند چین به علت جمعیت زیاد و داشتن قشر کارگر و فقیری که توانایی تهیه گوشت و مرغ را ندارند، با مصرف پای مرغ که از قیمت مناسب‌تری برخوردار است، سعی در تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن‌شان دارند، به همین دلیل چین یکی از بزرگ‌ترین واردکننده‌ها و مصرف‌کننده‌های این محصول به شمار می‌رود و به دنبال واردات عظیم آن از ایران است.

در دیگر کشور‌های حوزه آسه‌آن از جمله ویتنام و فیلیپین نیز وضع به همین منوال است، با این حال چینی‌ها رکورد بیشترین میزان واردات و مصرف پای مرغ را به خود اختصاص داده‌اند، بد نیست بدانیم بیشتر پای مرغ وارداتی به چین از مقصد ویتنام و به صورت قاچاق است، به همین دلیل طی سالیان گذشته این کشور قواعد سختگیرانه‌ای را برای واردات این فرآورده پروتئینی وضع کرده بود. طی سالیان گذشته و با توجه به روابط نامناسب دولت دوازدهم با چینی‌ها، عمدتاً پای مرغ تولیدکنندگان ایرانی به کشور ثالث ارسال و از آن طریق به چین صادر می‌شود، ولی با رایزنی‌های صورت‌گرفته توسط دولت سیزدهم به نظر می‌رسد تا چندی دیگر شاهد گسترش صادرات پای مرغ تولیدکنندگان ایرانی به چین باشیم. 

 

 

 

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.