فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۹۱۱

«تجارت‌نیوز» مطالبات کارگران از وزیر پیشنهادی کار را بررسی می‌کند:

مهم نیست چه کسی وزیر شود، مهم مطالبات کارگران است/ هر دولتی به نوبه خود به قشر کارگر جفا کرده است

خودکشی در بین کارگران به طرز چشمگیری افزایش یافته است

مهم نیست چه کسی وزیر شود، مهم مطالبات کارگران است/ هر دولتی به نوبه خود به قشر کارگر جفا کرده است

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار معتقد است: بحث شخص نیست، بحث مطالبات کارگران است که سال‌هاست نادیده گرفته شده است. به خصوص در این سه سال گذشته که وزیر کار نه‌تنها به مطالبات کارگران توجهی نداشت که در بسیاری مواقع با فراقانونی عمل کردن و تفسیر شخصی از قوانین منافع آنها را بیشتر به خطر انداخت.

به گزارش تجارت نیوز،

اعلام لیست کابینه دولت چهاردهم با اما و اگرهای بسیاری همراه بود. طی همین دو روز اظهارنظرهای متعددی در این زمینه صورت گرفته و فعالان حوزه‌های مختلف در مورد وزیران پیشنهادی دیدگاه خود را بیان کرده‌اند. یکی از حوزه‌هایی که شاید فعالان آن بیش از همه منتظر معرفی کاندیدایش از سوی رئیس دولت چهاردهم بودند حوزه و وزارتخانه کار و رفاه اجتماعی است. وزارتخانه‌ای که طی سه سال گذشته هیچ‌گاه نتوانست رضایت خاطر کارگران را که قشر وسیعی از افراد زیرمجموعه آن را تشکیل می‌دهند فراهم کند.

به هر حال مشکلات کارگری را نمی‌توان به همین سه سال گذشته محدود کرد. سال‌هاست به دلیل لابی‌های کارفرمایی و پیمانکاری، سرکوب دستمزد کارگران یکی از معضلات این قشر به شمار می‌رود. دستمزدی که بر اساس قانون باید هم‌تراز با تورم افزایش پیدا کند اما اجرا نشدن این قانون مشکلات معیشتی بسیاری برای کارگران به همراه داشته است. از سوی دیگر مساله مسکن کارگری هیچ‌گاه در کانون توجه مسئولان قرار نگرفته و همه چیز به وعده‌هایی که هیچ‌گاه اجرایی نشده‌اند ختم شده است.

اما حالا با معرفی «احمد میدری» به عنوان کاندیدای وزارت کار و رفاه اجتماعی از سوی رئیس دولت چهاردهم، به سراغ فعالان کارگری رفتیم و نظر آنها را دراین‌باره جویا شدیم. اما قبل از این به مرور سوابق وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای وزارت کار و رفاه اجتماعی می‌پردازیم.

احمد میدری کیست؟

احمد میدری ۶۱ساله در رشته کارشناسی اقتصاد نظری در دانشگاه شیراز لیسانس گرفت و سپس برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد راهی دانشگاه تهران شد تا در رشته توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی، تحصیلات خود را ادامه دهد. او در نهایت دکتری خود را در رشته تخصصی اقتصاد از دانشگاه تهران به پایان رساند.

میدری به عنوان اقتصاددان در بخش‌های دولتی و دانشگاهی مختلف فعالیت داشته و در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. او سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را در کارنامه کاری خود دارد و در سال ۱۳۸۲ نیز دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را طی کرد.

گزینه نخست دولت چهاردهم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشتر از حوزه انتخابیه آبادان به نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره ششم برگزیده شد و در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم، همراه با مسعود پزشکیان در مقام مشاور اقتصادی نامزد ریاست‌جمهوری در برنامه «میزگرد اقتصادی» صداوسیما حضور پیدا کرد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم، در سال ۱۳۹۲ با صدور حکمی او را به سمت معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب کرد. همچنین وزیر پیشنهادی وزارت کار، مشاور قائم‌مقام وزیر اقتصاد، سابقه فعالیت در مرکز تحقیقات استراتژیک، مرکز پژوهش‌های مجلس، هیات مدیره بیمه دانا و شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

بحث بر سر شخص نیست، بر سر مطالبات کارگران است

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار، در پاسخ به این سوال که «احمد میدری» تا چه حد می‌تواند در وزارت رفاه موفق عمل کند و وضعیت کارگران را بهبود بخشد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بحث شخص نیست، بحث مطالبات کارگران است که سال‌هاست نادیده گرفته شده است. به خصوص در این سه سال گذشته که وزیر کار نه‌تنها به مطالبات کارگران توجهی نداشت که در بسیاری مواقع با فراقانونی عمل کردن و تفسیر شخصی از قوانین منافع آنها را بیشتر به خطر انداخت.»

او می‌افزاید: «متاسفانه هر دولتی به نوبه خود به قشر کارگر جفا کرده است. چندین سال است که بحث مسکن کارگری به یکی از مطالبات مهم کارگران بدل شده اما هیچ‌کدام از دولت‌ها نتوانسته‌اند در این مسیر گام مثبتی بردارند. در این زمینه منافع شخصی بیشتر از منافع کارگران اهمیت دارد.»

احیای سه‌جانبه‌گرایی و اصلاح قانون کار

توفیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: «یکی دیگر از مطالبات مهم جامعه کارگری احیای سه‌جانبه‌گرایی است. موضوعی که به خصوص در سه سال گذشته کاملاً نادیده گرفته شده و نظر نمایندگان کارگران در تصمیمات وزارت کار هیچ تاثیری نداشته و مورد توجه قرار نگرفته است. در حالی که دولت باید نقش ناظر را ایفا کند، بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان بیشتر تصمیم‌گیرنده نهایی بوده و به جانبداری از کارفرمایان پرداخته است.»

به آمار خودکشی کارگران توجهی نمی‌شود

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار ادامه می‌دهد: «یکی از نکاتی که متاسفانه دولت‌ها به آن توجهی ندارند بحث خودکشی در بین کارگران است. در حالی که هر روز خبرها و اظهارنظرهایی در مورد خودکشی پزشکان منتشر می‌شود، هیچ‌کس به مساله خودکشی کارگران توجه نمی‌کند. با اینکه مدت‌هاست زنگ خطر این اتفاق در جامعه کارگری به صدا درآمده است.»

وزارت کار سعی دارد با آمارسازی نشان دهد میزان حوادث کار کاهش پیدا کرده

توفیقی به بحث حوادث کار اشاره می‌کند و می‌گوید: «وزارت کار سعی دارد با آمارسازی نشان دهد میزان حوادث کار کاهش پیدا کرده اما اصلاً چنین چیزی صحت ندارد. ما در حال حاضر با افزایش حوادث کار مواجه هستیم اما چون معمولاً کارگران برای امرار معاش با قراردادهای سیاه و غیررسمی هم کار می‌کنند آمار دقیقی از این حوادث در دست نیست.»

او اضافه می‌کند: «اینها مسائلی است که وزیر کار جدید باید در دستور کار خود قرار دهد و با استفاده از نیروهای توانمند یک بار برای همیشه در جهت بهبود وضعیت کارگران جامعه گام بردارد. کارگرانی که مهم‌ترین سرمایه‌های جامعه محسوب می‌شوند اما همیشه مسئولان با نادیده گرفتن نیروی انسانی و ارزشی که این نیروها در اقتصاد و صنعت کشور دارند آنها را در شرایط بد معیشتی نگه داشته‌اند.»

وزیر پیشنهادی به حوزه کارگری اشراف دارد

فرشید یزدانی، فعال کارگری، اما در پاسخ به این سوال که احمد میدری تا چه حد می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای وزارت کار و رفاه اجتماعی باشد می‌گوید: «با تسلطی که او بر حوزه اجتماعی و کارگری دارد می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوب برای قشر کارگر باشد. اما مساله اینجاست که تیم اجرایی او چه کسانی خواهند بود و تا چه اندازه پای کار هستند.»

او توضیح می‌دهد: «یک نفر به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند. وزیر سکاندار است و رفع مشکلات نیاز به همکاری گسترده همه عوامل حاضر در این وزارتخانه دارد. البته سبقه فردی که کاندیدا شده هم از برخی جهات بسیار مهم است.»

اولویت وزیر کار دولت چهاردهم باید مساله معیشت و دستمزد کارگران باشد

یزدانی می‌گوید: «احمد میدری از سلامت حرفه‌ای و مالی برخوردار است که این خود یک ارزش به حساب می‌آید و می‌تواند در بهبود وضعیت تاثیر بسزایی داشته باشد. به هر حال پتانسیل این فرد برای اینکه بتواند سکان وزارت کار و رفاه اجتماعی را در دست بگیرد خوب است. شاید در بین کاندیداها بتوان گفت او بهترین گزینه بود اما در هر حال، باز هم باید دید در صورت گرفتن رأی اعتماد تیم اجرایی او چه کسانی خواهند بود.»

این فعال کارگری در پایان خاطرنشان می‌کند: «مهم‌ترین مساله‌ای که باید در اولویت باشد مساله معیشت و دستمزد کارگران است. این مساله باید هرچه زودتر به بحث و بررسی گذاشته شود و وضعیت معیشتی کارگران بهبود پیدا کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.