فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۱۱۷

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

حقوق کنونی کارگران تنها هزینه ۸ روز است

شورای عالی کار تشکلات کارگری را نابود کرد

حقوق کنونی کارگران تنها هزینه ۸ روز است

سبد معیشت خانوار به عددی نزدیک 36 میلیون تومان رسیده در حالی که دستمزد کارگران مبلغی نزدیک به 11 میلیون تومان است. ۲۵ میلیون تومان اختلاف باعث شده حقوق دریافتی کارگران تنها نزدیک به ۳۰ درصد هزینه‌های آنها را پوشش دهد.

به گزارش تجارت نیوز،

سال‌هاست معیشت یکی از چالش‌های طبقه کارگر در جامعه ما به شمار می‌رود، اما طی سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی مسئولان به قوانین مربوط به مزد و برداشت‌های سلیقه‌ای از این قوانین کارگران بیش از هر زمان دیگری درگیر مشکل تامین معیشت بوده‌اند. در آخرین اقدام دولت سیزدهم دستمزد کارگران بدون در نظر گرفتن میزان تورم و بی‌اعتنا به ماده 41 قانون کار در شرایطی تعیین شد که طرف کارگری با نارضایتی جلسه شورای دستمزد را ترک کرد و دولت به‌تنهایی در این زمینه تصمیم گرفت. اما از آن تاریخ تاکنون، با توجه به اینکه دولت جدیدی روی کار آمد و وزیر کار وقت از افرادی به شمار می‌رود که دغدغه کارگران را دارد یا حداقل تا الان این‌طور به نظر می‌رسد، انتظار می‌رفت در اولین اقدام از سوی وزیر کار جلسه شورای عالی کار برای ترمیم دستمزد کارگران برگزار شود اما حال با گذشت سه ماه از روی کار آمدن دولت جدید هنوز هیچ اتفاقی برای بهبود دستمزد کارگران رخ نداده است.

مساله مهم‌تر اینکه در همین زمان کوتاه تورم همچنان می‌تازد و حالا سبد معیشت خانوار به عددی نزدیک ۳۶ میلیون تومان رسیده در حالی که دستمزد کارگران مبلغی نزدیک به ۱۱ میلیون تومان است. ۲۵ میلیون تومان اختلاف باعث شده حقوق دریافتی کارگران تنها نزدیک به ۳۰ درصد هزینه‌های آنها را پوشش دهد.

اجرا نشدن مصوبه‌های دستمزدی کارگران

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «من این عدد را بیان کردم و متاسفانه جزئیات در مورد سبد معیشت کامل چاپ نشد. گفتم اگر کسی در مورد این عدد شک دارد، توضیح می‌دهم. وضعیت کنونی را من نباید توصیق کنم بلکه این توضیح وظیفه‌ دولتمردان است؛ به‌ویژه مسئولان سه سال آخر دولتی که آقای پزشکیان تحویل گرفت که با سرکوب‌های دستمزدی و بی‌احترامی به تشکل‌‌های کارگری و همچنین بی‌احترامی به ماده‌ی ۴۱ قانون کار باعث شدند حتی اجرای نیم‌بند مصوبه‌های دستمزدی در سه سال گذشته اتفاق نیفتد.»

او ادامه می‌دهد: «از آن طرف با آزادسازی و رصد نشدن بازار از سوی وزارت صمت و به‌هم‌ریختگی توازن بین قیمت‌ واقعی کالا و حاشیه‌ سود کارفرما شرایط به ضرر کارگران رقم خورد و وضعیت آنها هر روز هم بدتر شد. الان ما حتی قیمت یک کالای ساده مثل پنیر را نمی‌توانیم فرض بگیریم، فارغ از آمارهای غیرواقعی که در سامانه‌ وزارت صمت مشاهده می‌شود؛ تا ببینیم همین کالای ساده مثل پنیر قیمت تمام‌شده‌اش چقدر است. حاشیه‌ سودش چقدر است و ما چطور به عدد قیمتش رسیده‌ایم.»

توفیقی توضیح می‌دهد: «توازن‌ به‌ هم خورده‌ است و هر جور خواسته‌اند قیمت‌ها را سرسام‌آور افزایش داده‌‌اند. در طول سال بارها افزایش قیمت داشته‌ایم و از سمت دیگر شاهد سرکوب دستمزد بوده‌ایم. فاصله‌ شکل‌گرفته ما را به پوشش زیر ۳۰ درصد با تمام جوانب رسانده است.»

حقوقی که تنها کفاف ۸ یا ۹ روز کارگران را می‌دهد

او در ادامه می‌گوید: «شاید این سوال پیش بیاید که پس کارگران مخارج ادامه ماه را چگونه تامین می‌کنند؟ با اضافه‌کاری، سر کار فرستادن بقیه‌ افراد خانواده، حاشیه‌نشینی و حومه‌نشینی٬‌ و خرید کالاهای ارزان و تهیه‌ مواد خوراکی بی‌کیفیت و غذاهایی که مایحتاج سلامت را فراهم نمی‌کنند. یکی از عواقب این شیوه‌ تحمیلی زندگی، گسترش بیماری و کاهش سن مبتلایان به بیماری‌هاست.»

وقت ساماندهی وضعیت کارگران است

توفیقی اضافه می‌کند: «دیگر زمان آن رسیده که آقای پزشکیان و وزارت کار عریض و طویل‌شان،٬‌ وزارت صمت، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی و خلاصه همه به فکر این باشند که مشکل را درمان کنند. وزیر کار هنوز حتی معاونانش را انتخاب نکرده است و شورای عالی کار هم جلسه برگزار نمی‌کند. من له یا علیه کسی نیستم؛ همیشه منتقد بوده‌ام، از زمان آقای خاتمی تا احمدی‌نژاد و روحانی و رئیسی که واویلا بود... انتقاداتم را بیان می‌کنم و له یا علیه کسی نیستم. آقای پزشکیان در ابتدا از برنامه بسیار سخن می‌گفت اما حالا وزرایی انتخاب کرده که هنوز جرات گزینش معاون ندارند. من‌جمله آقای میدری و آقای ظفرقندی. آن برنامه‌هایی که به مجلس ارائه می‌شوند برای اجرایی شدن نیاز به ابزار دارند که اولین ابزار معاونان وزارتخانه‌ها هستند. چند ماه گذشته است و هنوز وزارتخانه‌‌ها معاون ندارند. معاون‌ها باید در حوزه‌های مربوط به خودشان برنامه‌های اعلام‌شده را اجرا کنند، چهار سال زمان کوتاهی‌ است و هنوز آقای پزشکیان و وزرا جرات انتخاب ندارند.»

وضعیت کارگران بی‌دروپیکر است

این فعال کارگری توضیح می‌دهد: «هنوز حتی معاون روابط کار تعیین نشده تا چه رسد به اینکه برنامه‌هایش چیست و به چه اعداد و ارقامی استناد می‌کند. توقع می‌رفت در سازمان تامین اجتماعی نیز شاهد اتفاقاتی باشیم اما دوباره با توجه به گرایش سیاسی یک موسوی رفت و یک سالاری به جای او نشست. کماکان اندیشه و گرایش سیاسی بسیاری از مسائل مهم‌تر را در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار می‌گوید: «چگونه می‌توان دلخوش بود به شورای عالی کار که تشکلات کارگری را نابود کرد و امثال آقای خدایی را از شورای عالی کار اخراج کرد تا افرادی مثل آقای تاجیک جایگزین شوند. چنین افرادی قرار است از کارگر دفاع کنند؟ افرادی مثل آقای ابوی که سبد معیشت دستکاری‌شده می‌نوشتند و پیش از نماینده‌‌ کارفرمایی امضایش می‌کردند، از کارگر دفاع می‌کنند؟ طراحی تشکلات کارگری و افراد عضو شورای عالی کار و کمیته‌ دستمزد باید دوباره صورت بگیرد. تمام این ساختارها باید معنادار باشند.» 

به عهد خود در قبال کارگران وفا کنید

فرامرز توفیقی در پایان در پاسخ به این سوال که تا رسیدگی دستگاه‌های مربوطه به مشکلات کارگری در این خلأ چه بر سر کارگران خواهد آمد می‌گوید: «این سوال را آقای پزشکیان باید پاسخ دهد. ایشان آمده بود تا این خلأ را پر کند. من به ایشان که همه‌جا با حدیث و قرآن وارد می‌شود می‌گویم: «أَوْفی بِعَهْدِهِ»؛ قانون عهد است، به عهد خود وفا کنید.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.