خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۰۹۵۵

راهنمای ثبت شرکت بیمه | ثبت شرکت بیمه چه شرایطی دارد؟

راهنمای ثبت شرکت بیمه | ثبت شرکت بیمه چه شرایطی دارد؟

خدمات بیمه‌ای انواع گوناگونی دارد که بیمه اشیاء، اشخاص و مسئولیت از آن جمله‌اند. در ادامه به راهنمای ثبت شرکت بیمه در ایران می‌پردازیم.

شرکت‌های بیمه نقش بسیار مهمی در تمامی جوامع و اقتصادهای جهانی دارند. علاوه بر افراد، بسیاری از مشاغل و تجارت‌ها نیز از خدمات این شرکت‌ها بهره می‌برند. این کمپانی‌ها در برابر پولی که از اشخاص حقیقی یا حقوقی دریافت می‌کنند، متعهد می‌شوند که زیان احتمالی وارد‌شده را به بیمه‌گذار پرداخت نمایند. خدمات بیمه‌ای انواع گوناگونی دارد که بیمه اشیاء، اشخاص و مسئولیت از آن جمله‌اند. در ادامه به راهنمای ثبت شرکت بیمه در ایران می‌پردازیم.

مراحل دریافت مجوز شرکت بیمه

شرکت‌های بیمه باید مجوز تاسیس خود را از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ نمایند. توجه به این نکته الزامی است که یکی از شرکا ملزم به داشتن مدرک تحصیلی در رشته مدیریت بیمه و یا فعالیت تخصصی در امور بیمه‌ای است. باید اشاره کرد که برای دریافت مجوز و ثبت شرکت بیمه می‌توان نمایندگی یکی از شرکت‌های بیمه‌ای را نیز گرفت. برای رسیدن به این منظور، گذراندن دورۀ آموزشی در کمپانی اصلی بیمه و کسب نمرۀ قبولی در آزمون نمایندگی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضروری است. 

انواع شرکت‌های بیمه

بهترین راه برای تاسیس شرکت بیمه به صورت مستقل، ثبت شرکت سهامی خاص یا سهامی عام است. مناسب‌ترین گزینه برای شما متناسب با نوع فعالیت و اهداف شما تعیین می‌شود. بنابراین پیش از انتخاب نوع شرکت، توصیه می‌شود شرایط و ضوابط هر یک از این قالب‌ها را بررسی کنید. باید یادآور شد که متقاضیان ثبت شرکت بیمه برای دریافت مجوز باید به سازمان بیمه مرکزی ایران مراجعه نمایند.

شرایط شخص حقیقی متقاضی اخذ پروانه نمایندگی بیمه:

  • دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • معتقد بودن به اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور.
  • عدم سوء پیشینه کیفری و نداشتن اعتیاد به مواد مخدر.
  • دارا بودن گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم (خاص آقایان).
  • عدم اشتغال به کار در وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و غیردولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، نیروهای نظامی و انتظامی.

مدارک تحصیلی و اداری تاسیس شرکت بیمه

  1. داشتن مدرک کارشناسی در رشته بیمه و یا دیگر رشته‌ها با گرایش بیمه بدون نیاز به دارا بودن سابقه کار مفید.
  2. دارا بودن مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط (مانند حقوق، اقتصاد، امور مالی، حسابداری) با یک سال سابقه کار بیمه‌ای فنی و تخصصی.
  3. کارشناسی در دیگر رشته‌ها با دو سال سابقه کار بیمه‌ای فنی و تخصصی.
  4. دارا بودن مدرک دیپلم یا فوق دیپلم با سه سال سابقه کار بیمه‌ای فنی و تخصصی.

مدارک مورد ثبت شرکت بیمه

مدارک ثبت شرکت بیمه به شرح زیر می‌باشد:

  • مدارک هویتی سهامداران
  • تکمیل کردن فرم درخواست نمایندگی
  • ارائه چهار قطعه عکس سه در چهار
  • کارت پایان خدمت یا معافیت (ویژه آقایان)
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی
  • ارائه اصل گواهی سابقه کار بیمه‌ای

ثبت شرکت بیمه چه مراحلی دارد؟؟

اقدام اول برای این کار دریافت مجوز از موسسه بیمه مرکزی و سپس تعیین نوع قالب شرکت است. بعد از آن تهیه اساسنامه اولیه و سپس امضا آن توسط تمامی شرکا است. باید توجه داشت که اساسنامه و اظهارنامه شرکت باید با نظامنامه دادگستری مطابقت داشته باشد.

موسسه بیمه مرکزی بعد از بررسی درخواست شما و مدارک لازم و همچنین مناسب بودن شرایط شما، اقدام به صادر کردن مجوز برای ثبت شرکت بیمه شما می‌کند. توجه کنید که شما با دریافت این مجوز، مجاز برای فعالیت نیستید باید ابتدا شرکت ثبت شود.

برای تاسیس شرکت به ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه اولیه نیاز است که باید در همان ابتدای کار ۵۰ درصد این مبلغ در حساب شرکت گذاشته شود. به جز در مواردی که شرکت از نوع سهامی عام است، شرکا باید این مبلغ را پرداخت کنند.

بعد از آن بر اساس نوع شرکت، شرکا و سهامداران انتخاب می‌شوند و مجمع عمومی موسسین نیز ایجاد می‌شود. در این مجمع تمامی شرکا و سهامداران باید اساسنامه و اظهارنامه را امضا کنند و همچنین اعضا هیئت مدیره و بازرسین تعیین شوند.

بهتر است در جلسه فوق نام‌های انتخابی برای شرکت مشخص شوند. باید ۵ نام در برگه اعلام شود تا بعد یکی از آن‌ها تایید شود. سپس باید جلسه هیئت مدیره تشکیل شود و در آن مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و نایب رئیس مشخص و وظایف آن‌ها تعیین شود.

بعد از آن باید کلیه مدارک از جمله مجوز بیمه مرکزی، اساسنامه و اظهارنامه، نسخ صورتجلسات مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره و همچنین یک درخواست برای اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود. کارشناسان مربوطه بعد از بررسی مدارک و در صورت تایید، شرکت را ثبت می‌کنند.

بعد از آن شما باید هزینه‌های ثبت شرکت را پرداخت کرده و سپس آگهی پیش نویس خلاصه‌ای از شرکت را، در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار، منتشر کنید. به این ترتیب شرکت بیمه تاسیس می‌شود. البته باید برای آغاز فعالیت، کد اقتصادی و دفاتر پلمپ مالیاتی نیز دریافت کرد.

باید توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید تغییری در شرکت ایجاد کنید، باید با نظر و تایید موسسه بیمه مرکزی و بر اساس نظامنامه دادگستری باشد.

سرمایه لازم تاسیس شرکت بیمه‌ای چقدر است؟

  • برای ثبت شرکت بیمه به حداقل پانزده میلیارد ریال سرمایه احتیاج دارید. حداقل نیمی از این سرمایه باید به صورت نقدی پرداخت شود.
  • برای ثبت موسسه بیمه متقابل باید حداقل سرمایه ۲۰۰ میلیون ریال داشته باشید. حداقل ۵۰ درصد از این سرمایه را باید به صورت نقدی پرداخت کنید.
  • برای تشکیل موسسه بیمه اتکایی باید حداقل ۸۵ میلیارد ریال سرمایه داشته باشید. از مبلغ این سرمایه، حداقل باید ۵۰ درصد آن را پرداخت کنید.

برای ثبت موسسه نمایندگی یا کارگزاری بیمه حداقل به ۳۰۰ میلیون ریال سرمایه احتیاج دارید. از این میزان سرمایه باید حداقل ۵۰ درصد آن را پرداخت نمایید.

103

شرایط تاسیس شرکت‌های خدمات بیمه‌ای

بر اساس ماده‌ی ۷ آیین نامه  ۷۵، ثبت نمایندگی حقوقی و هر گونه تغییرات بعدی از جمله تغییر در مفاد اساسنامه، میزان سرمایه، ترکیب سهامداران، مدیر عامل و اعضای هیات مدیره آن، موکول به رعایت مقررات این آیین نامه، اعلام شرکت بیمه طرف قرارداد و موافقت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. به موجب آیین نامه شرایط تاسیس شرکت‌های خدمات بیمه‌ای عبارت است از:

1.تشکیل و ثبت در قالب شرکت‌های سهامی خاص یا شرکت تعاونی متعارف

2.تهیه اساسنامه طبق نمونه ابلاغی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

3.موضوع فعالیت نماینده حقوقی به طور انحصاری نمایندگی بیمه باشد.

4.تعداد اعضای هیئت مدیره حداقل ۳ نفر باشد.

5.داشتن حداقل یک میلیارد ریال سرمایه اولیه

6.ارائه گواهی نامه بانک حاکی از تادیه نقدی سرمایه، حداقل به مقدار ۵۰ درصد کل سرمایه نماینده حقوقی

7.ارائه صورت کامل اسامی سهامداران، مدیران و میزان سهام هر یک از آن‌ها

8.ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مطابق بند ث ماده ۵ آیین نامه ۷۵

9.مدیر عامل و حداقل یک عضو بیمه ای هیات مدیره باید واجد شرایط مندرج در ماده ۵ این آیین نامه باشد.

10.ارائه صورت جلسات مجمع عمومی موسس و هیات مدیره

11.ارائه اظهارنامه ثبت نمایندگی حقوقی و تادیه به نام آن

با توجه به شرایط و مدارک مورد نیاز گفته شده برای ثبت شرکت بیمه، شما می‌توانید با استفاده از سامانه آسان ثبت و دریافت راهنمایی از مشاوران متخصص آسان ثبت شما می‌توانید روند ثبت شرکت بیمه‌ای خود با خیالی آسوده پیش ببرید.

مدت زمان و هزینه ثبت شرکت

ثبت شرکت بیمه در ایران حدوداً دو هفته کاری زمان می‌برد. تمامی مدارک پس از تکمیل شدن به اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری فرستاده می‌شوند. کارشناسان این مرکز به بررسی مدارک ارسالی می‌پردازند و در صورت تایید آنها، گواهی آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار صادر می‌شود. گفتنی است که پرداخت مبلغ اضافی هیچ تاثیری در سریع‌تر طی شدن این روند قانونی و کاهش مدت زمان ثبت شرکت ندارد.

شرایط تبدیل نمایندگی بیمه به شرکت

  • فرم درخواست نمایندگی و ثبت شرکت بیمه را باید تکمیل کنید.
  • فتوکپی از شناسنامه و کارت ملی باید ارائه دهید.
  • چهار قطعه عکس ۴*۳ باید تحویل دهید.
  • برای آقایان کپی کارت پایان خدمت ویا معافیت نیاز است.
  • یک کپی از آخرین مدرک تحصیلی باید ارائه دهید.
  • گواهی مربوط به سابقه کار در زمینه بیمه را باید تحویل دهید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.