خبر مهم:

کد مطلب: ۴۳۵۸۷۱

تمایل شرکت‌های سوئیسی برای استفاده از کانال صادرات به ایران

تمایل شرکت‌های سوئیسی برای استفاده از کانال صادرات به ایران

یک مقام بلندپایه سوئیسی اعلام کرد یک کانال سوئیسی برای صادرات غذا و دارو به ایران آماده شروع فعالیت است و ده‌ها شرکت مایلند در آن مشارکت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هدف سازوکار تجارت بشردوستانه سوئیس (SHTA) تضمین یک کانال مطمئن با یک بانک سوئیسی برای صادرکنندگان سوئیسی و شرکت‌های بازرگانی در بخش‌های دارویی، پزشکی و مواد غذایی است که پرداخت پول صادرات به ایران را ضمانت می‌کند.

این سازوکار پس از اینکه آمریکا از برجام خارج شد و ایران را در سال ۲۰۱۸ هدف تحریم قرار دارد و پیش از اینکه ویروس کرونا در ایران سرایت کند، در دست راه‌اندازی بود.

این کانال پس از انجام یک قرارداد آزمایشی در ژانویه، ماه گذشته راه‌اندازی شد. در قرارداد مذکور بانک سوئیسی BCP و شرکت داروسازی نوارتیس برای صادرات داروهای سرطان و پیوند اعضای بدن به ارزش ۲.۳ میلیون یورو معادل ۲.۶ میلیارد دلار مشارکت داشتند.

ماری گابریل ایناشین فلایش، مدیر دبیرخانه آژانس اموراقتصادی سوئیس که بر این برنامه نظارت دارد، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ شرکت هستند که از این کانال صادرات استقبال کرده‌اند و تصور می کنیم تعدادشان افزایش پیدا کند. وی از این شرکت‌ها نام نبرد.

این مقام سوئیسی در مصاحبه با شبکه SRF با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران، گفت: اگر ما بتوانیم حمایتی فراهم کرده و اطمینان حاصل کنیم که صادرات به ایران انجام می‌گیرد، کمک خوبی کرده‌ایم.

غذا، دارو و سایر اقلام بشردوستانه از تحریم‌های آمریکا معاف هستند اما اقدامات خصمانه واشنگتن که از فروش نفت تا کشتیرانی و امور بانکی را هدف گرفته‌اند، مانع از همکاری بسیاری از بانک‌های خارجی با ایران شده است.

بر اساس گزارش رویترز، در این پروژه سوئیسی صادرکنندگان و بانک‌ها به دولت درباره فعالیت‌های تجاری و شرکای خود در ایران اطلاعات می‌دهند و سوییس این اطلاعات را با وزارت خزانه‌داری آمریکا بررسی می‌کند تا تایید آنها را برای انجام قراردادها دریافت کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.