کد مطلب: ۸۳۶۲۰۲

بحران برق عراقی‌ها را راهی ایران کرد

بحران برق عراقی‌ها را راهی ایران کرد

«جبار عوده» از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان در عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) گفت: یک هیأت از دولت عراق، طی روزهای آینده برای بستن پرونده بحران گاز وارداتی از ایران و تلاش برای ایجاد راهکارهایی برای پرداخت مطالبات مالی ایران در نزدیک‌ترین زمان ممکن، به ایران سفر می‌کند. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، «جبار عوده» از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان در عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، امروز (سه‌شنبه، ۱۱ جولای)، خبر داد که یک هیأت از دولت عراق طی روزهای آینده برای بررسی بحران برق این کشور، عازم ایران خواهد شد.

وی در گفت‌‌وگو با وبگاه «المعلومه»، تصریح کرد: واشنگتن عامدانه با پیچیده کردن روند پرداخت‌های مالی برای واردات گاز از ایران، بحران انرژی در عراق را تشدید کرده؛ امری که به کاهش تولید برق با میانگین‌هایی نگران کننده منجر شده است.

عوده افزود: یک هیأت از دولت عراق، طی روزهای آینده برای بستن پرونده بحران گاز وارداتی از ایران و تلاش برای ایجاد راهکارهایی برای پرداخت مطالبات مالی ایران در نزدیک‌ترین زمان ممکن، به ایران سفر می‌کند.

وی توضیح داد: «بحران برق، سه گزینه را فراروی بغداد قرار داده است؛ تسریع در سرمایه‌گذاری گاز در میادین عراق، یافتن راه‌حل‌های مالی به دور از تحریم‌های آمریکا برای پرداخت مطالبات ایران و تعویق پرداخت بدهی برای مدتی معین».

چارچوب هماهنگی؛ یکشنبه هفته جاری طی بیانیه‌ای از دولت عراق خواست برای واداشتن آمریکا به آزادسازی فوری طلب‌های ایران بابت صادرات گاز اقدام کند و طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «کشور شاهد بحرانی است که به دلیل عدم تامین برق در ساعات کاری با توجه به شرایط دشوار جوی و دمای بالا، شهروندان عراقی را تحت‌ فشار شدیدی قرار داده است. لذا چارچوب هماهنگی پس از بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم، از دولت عراق می‌خواهد که از طریق تماس وزارت خارجه با طرف آمریکایی، دولت آمریکا را به آزاد کردن فوری و بدون تعلل طلب‌های ایران بابت صادرات گاز به عراق وادار سازد و مانع استفاده سیاسی از این پرونده برای جلوگیری از عواقب منفی آن بر شهروندان عراقی شود».

عراق بدهیش را کامل پرداخت کرده است

«زیاد علی فاضل»، وزیر برق عراق نیز روز گذشته در سایه تشدید بحران برق در کشورش، گفت: گفت‌وگوهای عمده‌ای با طرف ایرانی ظرف چند روز در این خصوص انجام خواهد شد و امیدواریم که آنها وضعیت عراق و دمای بالای این کشور را درک کرده و مقادیر گاز وارداتی به عراق را به حجم قبلی بازگردانند.

وی در توضیح وضعیت کنونی تولید برق عراق گفت: «ظرفیت تولید برق عراق در حالت عادی ۲۶ هزار مگاوات است و میانگین تولید برق فعلی به ۲۰ هزار و ۶۰۰ مگاوات می‌رسد که به محض بازگشت کامل گاز ایران، میانگین تولید برق هم بالاتر خواهد رفت و ساعات برق رسانی به شهروندان نیز مثل قبل خواهد شد».

فاضل تصریح کرد:کاهش عرضه برق به دلیل قطع بیش از نیمی از گاز وارداتی از ایران به نیروگاه‌های تولید برق بوده که در نتیجه آن پنج هزار مگاوات برق کم‌تر تولید شده است، افزون بر اینکه یک هزار مگاوات برق هم که ایران به عراق صادر می‌کند، به دلیل همان پرداخت نشدن بهای گاز ایران قطع شده است.

وی درباره بدهی‌های گازی به ایران نیز گفت: «وزارت برق عراق بدهی‌ها به ایران را به طور کامل پرداخت کرده است، اما مسائل مربوط به بانک تجارت عراق است که تحریم‌های آمریکا مانع از انتقال وجوه به ایران می‌شود و بهای این مشکل را وزارت برق و شهروندان عراقی می‌پردازند».

بر اساس این گزارش، در حال حاضر سازوکار تسویه بهای گاز ایران به گونه‌ای است که آمریکا باید مجوز معافیتی آن از تحریم‌ها را صادر کند.اما کارشناسان می‌گویند که ایران به دنبال تغییر وضعیت موجود است و حتما قرارداد جدید باید با سازوکاری با فرض ماندگاری تحریم‌ها، تنظیم شود.

تاکنون بارها، تحلیلگران و ناظران سیاسی درباره اهداف پنهان و آشکار آمریکا از ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی و امنیتی در عراق هشدار داده‌ و اعلام کرده‌اند که ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور اشغالگر همواره تلاش کرده دستاوردها و منافعش را در عراق حفظ کند و از کارتهای مختلفی چون فعالسازی مجدد داعش، افزایش نرخ دلار و بهره‌برداری از تحریم‌ها علیه همسایه راهبردی‌اش یعنی ایران استفاده می‌کند تا با ایجاد بی‌ثباتی و دامن زدن به اعتراضات داخلی، حضور خود در عراق را تثبیت کند.

منبع:فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.