کد مطلب: ۸۹۰۸۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ناهمخوانی آمار دولت در تامین برق صنایع/ صنایع باید برق خود را تامین کنند

ناهمخوانی آمار دولت در تامین برق صنایع/ صنایع باید برق خود را تامین کنند

درحالی دولت سیزدهم از تریبون‌های عمومی بارها اعلام کرده که در تامین برق صنایع مشکلی وجود ندارد که گزارش‌های متعددی از صنایع مختلف در تابستانی که گذشت وجود دارد که کمبود برق آنها را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی چند سال اخیر ناترازی برق صنایع به شروع فصل گرما پیوند خورده و ناتراری گاز هم به آغاز روزهای سرد سال.

از یک‌سو بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در صنعت برق و از سوی دیگر روند فزاینده مصرف باعث ناترازی و به عبارت بهتر کمبود برق شده تا دولت با اولویت‌بخشی به مصرف خانگی، عملکرد صنایع را مختل کند.

البته دولت زیر بار این ناترازی نمی‌رود و مسئولان آن بارها اعلام کرده‌اند: در تابستانی که گذشت، صنایع دچار مشکل خاصی نشدند و برق آنها تامین شد. در همین زمینه وزیر نیرو هفته گذشته در حاشیه نمایشگاه صنعت برق تاکید کرد که 1402، سال بدون خاموشی است.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که گزارش‌های متعددی از کمبود برق صنایع و اختلال در تامین برق آن‌ها وجود دارد. به طور مثال شهرک‌های صنعتی طبق برنامه‌ای که وزارت‌نیرو ارائه داده بود در تابستان امسال دو روز برق نداشتند و حتی در روزهای اوج مصرف قطعی برق به سه روز در هفته هم می‌رسید. 

صنایع مهمی همچون پتروشیمی، فولاد، سیمان و... که تداوم تولید آن‌ها منوط به تامین برق است از قطعی برق مصون نبودند و کمبود برق فعالیت آن‌ها را هم تحت تاثیر قرار داده بود.

سهم صنایع؛ روزهای تعطیل!

 در مورد تامین برق صنایع در تابستانی که گذشت ،مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق، به تجارت‌نیوز گفت: برای تامین برق صنایع در فصل تابستان برنامه‌ای تنظیم شد تا انرژی موردنیاز آنها تامین شود. براساس این برنامه در ساعات و روزهای بار حداقلی، انرژی بیشتری به صنایع تعلق می‌گرفت.

وی افزود: از ابتدای امسال تا امروز مصرف انرژی بخش صنعتی و واحدهای بزرگ 9.5 درصد رشد داشته که  شاخص استانداردی است. در مجموع این جابه‌جایی بار کمک می‌کند تا برق سایر بخش‌ها تامین شود و شبکه سراسری برق هم پایدار بماند.

این فعال صنعتی تاکید کرد: مهمترین راهکار بلندمدت برای تامین برق پایدار صنایع این است که صنایع انرژی‌بر کشور، ازجمله فولادی‌ها، مسی‌ها، آلومینیومی‌ها، صنایع شیمیایی و ... بتوانند نیروگاه احداث کنند. این راهکار به تامین برق پایدار و جبران ناترازی برق تا حد زیادی کمک می‌کند.

برنامه دولت برای تسویه بدهی‌ها

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت برق یکی از مسائلی است که باید برای آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد، گفت: یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران مطالباتی است که از صنعت برق دارند. دولت دنبال این است که 30 همت از بدهی‌ها را  تا پایان سال جاری تسویه کند.

رجبی‌مشهدی اضافه کرد:توسعه ظرفیت بورسی یکی از راهکارهای دیگر است که در حال حاضر برای مشترکان بالای 1 مگاوات امکان آن فراهم و دستورات لازم داده شده است. همین مساله کمک می‌کند تا بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارتباط مستقیم برقرار شود.

او هم مانند مسئولان دولت تحریم را غینمت شمرد و در این باره تشریح کرد: تاثیرات مثبت تحریم‌ها این بود که در نبود خارجی‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی گام‌های مناسبی برداشتند و اکنون محصولات آن‌ها در صنایع استفاده می‌شود. 

با این تفاسیر به نظر می‌رسد اثرات تحریم بر کشور طرفداران پرو پا قرصی دارد و دولت همچنان مصمم است که با اعداد و ارقام بدون منبع و غالبا نادرست مشکلات صنایع را در تامین برق نادیده بگیرد. این درحالی است که با ورود به فصل سرما صنایع علاوه بر مشکلات تامین برق در تامین گاز هم به مشکل خواهند خورد، با این حال دولت رئیسی همچنان با روش شعاردرمانی به حل مشکلات ادامه می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.