فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۶۲۳

نرسی قربان، کارشناس ارشد انرژی، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

وزیر نفت باید مذاکره‌کننده خوبی باشد؛ نه لزوما متخصص!

وزیر نفت باید مذاکره‌کننده خوبی باشد؛ نه لزوما متخصص!

انتخاب وزیر نفت دولت پزشکیان، موضوعی مورد توجه در روزهای اخیر بوده است. نرسی قربان، کارشناس ارشد انرژی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد که وزیر نفت در وهله اول باید توانایی مذاکره داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها بحث‌های بسیاری در رابطه با وزیر نفت دولت چهاردهم مطرح می‌شود. با توجه به تعیین کارگروه برای انتخاب وزیر نفت، موضوع تصدی وزارت نفت، فارغ از اعضای کارگروه، حائز اهمیت است.

در همین زمینه تجارت‌نیوز با نرسی قربان، کارشناس ارشد انرژی، گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

توانایی‌های وزیر نفت دولت چهاردهم چه باید باشد؟

وزیر نفت باید اول یک سیاست‌مدار باشد. یعنی باید مفهوم دیپلماسی را به خوبی بداند. او باید در زمینه مذاکرات مسلط باشد تا بتواند با شرکت‌های بزرگ نفتی و دیگر کشورها در زمینه‌هایی مانند خطوط لوله و مسائل مربوط به گاز و ... مذاکره کند.

علاوه بر این موضوعات، توانایی مدیریت وزیر نفت، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک وزیر خوب است. وزیر نفت باید مسائل خارجی را کاملا بداند و ضمن داشتن سابقه حضور در مذاکرات بین‌المللی، نسبت به مسائل نیز آگاهی داشته باشد. وگرنه تازه باید چرخ را از اول اختراع کند.

علاوه بر بحث مسائل خارجی، چه توانمندی‌هایی در حوزه داخلی باید داشته باشد؟

از لحاظ فنی، یعنی مسائل روزمره نفت و گاز، لزومی ندارد که وزیر نفت، متخصص تولید نفت یا پالایش گاز باشد. در رابطه با این موضوعات، متخصصینی در وزارت وجود دارند که می‌توانند به او کمک کنند. مسئله مورد توجه در رابطه با یک وزیر خوب این است که بتواند در روابط بین‌المللی و در مذاکرات، شخصیتی از خود به نمایش بگذارد تا بتواند طرف مقابل را جذب کند و کار را پیش ببرد.

پس به نظر شما بیشتر بحث دیپلماسی مطرح است تا تخصص. این دیپلماسی به چه معناست؟

منظور از دیپلماسی این نیست که وزیر نفت، مانند وزیر خارجه باشد. منظور این است که او با داشتن توانمندی‌های لازم برای مذاکره خوب و تسلط به حداقل یک زبان خارجی، بتواند شرکت‌های بزرگ را برای سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب کند.

منظور از نداشتن تخصص چیست؟

در رابطه با توانایی‌های وزیر نفت، لزومی به داشتن تخصص به‌خصوصی در تولید نفت یا در تولید و پالایش گاز نیست. به قدر کافی متخصص در وزارت نفت وجود دارد . وزیر نفت معاونین متعددی برای هر یک از موضوعات خواهد داشت و شرکت ملی گاز و نفت را نیز زیر دست خواهد داشت. این افراد تخصص بیشتری دارند و به کمک وزیر می‌آیند. از این رو، لزومی ندارد که وزیر نفت در ریز تخصصی مسائل نفت و گاز دخالت داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.