خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۰۰۴۷

چه موضوعاتی در نشست سران کشورهای اسلامی مطرح شد؟

چه موضوعاتی در نشست سران کشورهای اسلامی مطرح شد؟

تیم کارشناسی ایران پیش از برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی و عربی در عربستان، پیشنهادات خود را بر پایه دو نکته دفاع از حق مشروع فلسطین و تحریم اسرائیل توسط کشورهای اسلامی بیان کرده است.

به گزارش تجارت نیوز، امروز شنبه 20 آبان‌ماه، نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب به طور مشترک براى دفاع از فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل در شهر ریاض برگزار خواهد شد.

پیش از این نشست، تیم کارشناسی ایران پنجشنبه شب وارد شهر ریاض شد و مذاکرات کارشناسی و مقدماتی اعضای شرکت‌کننده برگزار شد.

در همین خصوص یک منبع آگاه بیان کرد که ایران در این مذاکرات کارشناسی 2 هدف عمده را دنبال کرد. نخست، بیان این نکته که دفاع از حق مشروع برای فلسطین مثل مدل بوسنی در سال 1992 تثبیت شود و کشورهای اسلامی اقدامات عملیاتی و کمک‌های تسلیحاتی را برای دفاع از حق مشروع مردم فلسطین ترتیب دهند.

در سال 1992 همزمان با جنایات صرب‌ها در بوسنی علیه مسلمانان، با پیشنهاد ایران حق مردم بوسنی برای دفاع مشروع از خودشان به رسمیت شناخته شد و کمک تسلیحاتی به بوسنی، باعث عقب راندن صرب‌ها و کاهش جنایات آنها شد.

علاوه بر این، دومین نکته مطرح شده ایران در نشست مقدماتی این بوده که تحریم‌ اسرائیل توسط کشورهای اسلامی و عربی صورت پذیرید؛ خصوصاً کشورهایی که به صادرات نفت به اسراییل مشغول هستند.

همچنین در این جلسات موضوعات مهم دیگری مانند توقف استفاده از فضای آسمانی کشورهای منطقه و مسلمان برای اسرائیل و جلوگیری از ارسال سلاح از پایگاه‌های آمریکا در منطقه به سمت اراضی اشغالی مطرح شده است.

یکی دیگر از انتظارات ایران در این نشست این است که تهدیدات هسته‌ای رژیم صهیونیستی در شورای امنیت، شورای حکام و مراجع قضایی بین‌المللی مورد بررسی و محکومیت واقع شود. اخیرا وزیر میراث فرهنگی اسرائیل در اظهاراتی جنایت‌آمیز تهدید به استفاده از بمب اتم علیه مردم غزه کرده بود.

نکته حائز اهمیت در این مذاکرات کارشناسی این است که برخی از کشورها خصوصاً آن‌هایی که به صادرات نفت به اراضی اشغالی مبادرت دارند مانند ترکیه و جمهوری آذربایجان، در مواردی از موضوعات مطرح شده همکاری نکرده و صرفاً به محکومیت اقدامات اسرائیل بسنده کرده‌اند.

از نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی این انتظار می‌رود که به جای انتشار بیانیه‌های کلیشه‌ای و فاقد اثر، اقدامات عملیاتی برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ترتیب داده شود.

این سازمان مهم که در سال‌های اخیر عملاً جز صدور بیانیه محکومیت در مورد وقایع مهم، کاری از پیش نبرده بود، اکنون باید کارآمدی، ابتکار و اقدام خود را با حضور سران کشورهای اسلامی اثبات کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تهدید به استعفای جمعی روسا و کارمندان سازمانها و نهادهای بین المللی و رسانه های غربی شاید بتواند توجه بیشتر جهان را به موضوع نسل کشی در غزه جلب نماید. حالا که بود و نبود این سازمانها در عمل تاثیری بر توقف نسل کشی در جهان ندارد همان بهتر که این آقایان و روسا با استعفای خود هم اعتراضشان را به گوش جهان برسانند و هم دامن خود را از شراکت در این جنایت علیه کودکان غزه مصون نگه دارند تا لاقل عذاب وجدان و ننگ بی عملی بر پیشانی آنها حک نشود.