فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۲۷۹

شیخ عباس محفوظی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

شیخ عباس محفوظی کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

آیت‌الله شیخ عباس محفوظى (متولد 1307 شمسی) از مراجع تقلید شیعه و از اساتید حوزه علمیه قم، عضو جامعه مدرسین، نماینده رهبرى در دانشگاه تهران، عضو شوراى نمایندگان رهبرى در دانشگاه‌ها و نماینده سه دوره مجلس خبرگان رهبرى است.

به گزارش تجارت نیوز،

آیت‌الله عباس محفوظی در سال 1307 شمسی در روستاى سالومحله شهرستان رودسر، در میان خانواده‌اى مذهبى و دوستدار اهل‌بیت(ع) به دنیا آمد. تولد او با شب ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) مصادف شده بود. پدرش پیشه کشاورزى داشت و گاه نیز به تجارت مى‌پرداخت.

تحصیلات شیخ عباس محفوظی

وى دروس دوره ابتدایى را در رودسر به پایان برد و سپس به دبیرستان رفت. امّا حدود یک سال بعد به سبب اشتیاق فراوان به تحصیل دروس دینى، به حوزه علمیه رودسر وارد شد. حوزه علمیه رودسر در آن روزگار رونق چندانى نداشت و استبداد رضا خانى باعث شده بود که مردم کمتر به تحصیل علوم دینى روى آورند. آیت‌الله محفوظى پس از حدود 2 سال اقامت در حوزه علمیه رودسر، به این نتیجه رسید که براى یافتن استادانى بهتر و شرایط تحصیلى مناسب‌تر به قم آید. این در حالى بود که دروس دوره مقدمات تا سیوطى را در حوزه رودسر به پایان رسانیده بود.

با ورود به حوزه علمیه قم، به محضر استادان مبرّز و صاحب نام آن دیار مشرف شد و در زمانى کوتاه دروس مقدمات و سطح را به پایان برد و به درس خارج علماى بنام آن روزگار همچون آیت‌الله بروجردى(ره) و امام خمینى(ره) راه یافت. او مدتى نیز براى تحصیل به نجف اشرف رفت. قصد او براى این سفر، آشنایى با سبک تدریس علماى آن دیار و سنجش شرایط تحصیل بود؛ امّا پس از بازگشت، با مخالفت خانواده رو به رو شد و از سفر به نجف منصرف گردید.

اساتید شیخ عباس محفوظی

وى در سالیان تحصیل خود، محضر استادان بسیار را درک کرد. تنها استاد او در حوزه علمیه رودسر، آقاسید هادى روحانى بود که دروس مقدمات تا سیوطى را نزد او به پایان برد. با ورود به قم در سال 1324 به درس استادانى همچون آقامیرزا على راسخى، آقا شیخ حسین زرندى و آقا شیخ نعمت‌الله صالحى رفت و مطول را نزد آیت‌الله مشکینى و شرح لمعه را نزد آیت‌الله صدوقى، آقا سید محمدحسین درچه‌اى و شهید آیت‌الله بهشتى و آیت‌الله منتظرى آموخت. براى فراگیرى رسائل، به نزد آقا شیخ عبدالجواد اصفهانى رفت و مکاسب را نزد مرحوم شیخ مرتضى حائرى و مرحوم مجاهدى تبریزى فراگرفت. استاد او در کفایه، مرحوم سلطانى طباطبایى بود.

او با اتمام دوره سطح به دروس خارج حضرات آیات بروجردى، امام خمینى(ره)، میرزا هاشم آملى، محقق داماد، گلپایگانى، و شیخ عباسعلى شاهرودى رفت و از محضر آن بزرگواران بهره‌هاى بسیار برد. امّا استاد اصلى او در فقه و اصول، امام خمینى(ره) بود. او در بخش حکمت نیز از محضر علامه طباطبایى بهره‌مند شد و شرح منظومه حکمت را نیز از آیت‌الله منتظرى آموخت. او در درس‌هاى اخلاق استادان خود نیز حاضر مى‌شد.

وى در سال‌هاى تحصیل خود با فضلاى بسیارى رابطه دوستى داشت و درس‌هاى آموخته را مباحثه مى‌کرد که از آن میان مى‌توان آیت‌الله محمدى گیلانى، شهید هاشمى نژاد و شهید شیخ عبدالحسین رضایى و شیخ محمدباقرى طاهرى شاهرودى را نام برد.

ایشان تلاش‌هاى فرهنگى بسیارى را به انجام رسانده است. او که از نخستین سال‌هاى تحصیل، به تدریس مى‌پرداخته، بارها و بارها کتب دوره مقدمات و سطح را به طلاب مستعدّ و فضلاى بسیارى درس داده است؛ و سال‌هاست که به تدریس خارج فقه مى‌پردازد و طلاب بسیارى را از درس و اخلاق خود بهره‌مند مى‌سازد.

او در زمینه علوم عقلى نیز به تدریس کتب فلسفى، از جمله شرح منظومه سبزوارى پرداخته است که این تدریس، تا هم‌اکنون نیز ادامه دارد. همچنین وى کتابى در زمینه ولایت فقیه نگاشته است و کتاب‌هاى بسیارى نیز در دست چاپ دارد.

ایشان از قبل از پیروزى انقلاب، عضو جامعه محترم مدرسین بوده؛ پس از پیروزی انقلاب، مدت هشت سال نماینده آیات و رهبرى در دانشگاه تهران و عضو شوراى مرکزى نمایندگان رهبرى در دانشگاه‌ها بود؛ بیش از هشت سال در گزینش اساتید دانشگاه‌هاى سراسر کشور فعالیت داشته‌اند.

مبارزات شیخ عباس محفوظی

ایشان در کنار تحصیل و تدریس، از مبارزه بر ضد رژیم پهلوى بازنماند و ضمن شرکت در جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، زیر بسیارى از اعلامیه‌هاى افشاگرانه آن مرکز را امضا کرد. او در رژیم گذشته بارها مورد تعقیب، بازجویى و تبعید قرار گرفته و با پیروزى شکوهمند انقلاب اسلامى نیز همواره مدافع و یار امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بوده است.

آثار شیخ عباس محفوظی

  • عرفان و عبادت
  • اندیشه‌های بنیادین در علم اخلاق
  • اخلاق اسلامی
  • ولایت‌ فقیه‌
  • رساله توضیح المسائل
  • امام حسین(ع) و عاشورا
  • جوان و اصول عقاید
  • سلوک کعبه
  • احکام دختران و بانوان: مطابق با فتاوای حضرت آیت‌‌الله محفوظی
  • رسالة فی نجاسه الکافر و طهارته
  • کتاب الحج

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.