کد مطلب: ۸۳۵۴۸۸

چالش سنگ آهن در بازار جهانی چیست؟ / آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار آهن

چالش سنگ آهن در بازار جهانی چیست؟ / آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار آهن

صادرات سنگ آهن و گندله هند در ماه گذشته میلادی از ۳٫۳۹ میلیون تن ماه می به ۲٫۶۶ میلیون تن رسید. صادرات سنگ آهن افت داشت ولی گندله در ثبات نسبی بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ دلار امروز در بازار غیر رسمی با قیمت ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته تغییری در پایه و نرخ مشاهده نمی‌شود، این در حالی است که بازار فولاد باز هم نوسان را طی کرد که البته این نوسان با اینکه اندک بود اما در روند بازار تاثیر گذاشت.

در همین حال، با اینکه ایران اعلام کرده برق صنایع محدود نشده بلکه مدیریت شده است اما برخی فعالان فولادی معتقدند اقتصاد این بنگاه‌ها با ادامه روند فعلی باعث بروز اختلالاتی خواهد شد. اکنون مقامات ایران در کنار احیای برجام به دنبال توسعه بازارهای دیگر است و سفر دولتمردان به آفریقا نیز چنین پیامی را مخابره می‌کند اما باید توجه داشت تا زمانی که بانک مرکزی زیر چتر تحریم‌ها باشد، بعید است نقل و انتقال پول به سادگی انجام شود.

همچنین اخیرا برخی نمایندگان مجلس عنوان کردند تفکیک وزارت راه و شهرسازی را پیگیری می‌کنند که این موضوع تاثیر زیادی بر روند و اهداف این وزارتخانه می‌گذارد. نهضت ملی مسکن اکنون که وزارت راه و شهرسازی یکپارچه است، به هدف خود نرسیده و قطعا در صورت جدایی باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

باید توجه داشت فولاد ایران نسبت به فولاد کشورهای دیگر در بازار جهانی توانسته است حفظ قیمت کند به طوری که هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت ۴۶۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن و بیلت صادراتی ایران تغییری نداشت و با نرخ میانگین ۴۸۵ دلار مبادله شد. علاوه بر این، بیلت صادراتی منطقه CIS با افت ۱۹ دلاری، با نرخ ۴۸۲ دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه تغییری نداشت و به قیمت ۴۹۰ دلار در هر تن به فروش رسید.

همچنین در زنجیره فولاد و در بخش سنگ آهن تغییراتی را شاهد هستیم. در این راستا، صادرات سنگ آهن و گندله هند در ماه گذشته میلادی از ۳٫۳۹ میلیون تن ماه می به ۲٫۶۶ میلیون تن رسید. صادرات سنگ آهن افت داشت ولی گندله در ثبات نسبی بود. صادرات سنگ آهن ۲۶ درصد افت داشته ۲٫۱۴ میلیون تن ثبت شد و صادرات گندله نیز در ماه ژوئن در ۵۱۲۷۰۰ تن در ثبات نسبی بود.

در همین حال، چین با ۲٫۱ میلیون تن سنگ آهن خریداری شده بزرگترین مشتری هند بود و پس از آن اندونزی با ۵۵ هزار تن قرار داشت. چین بزرگترین وارد کننده گندله هند نیز بود که ۶۰ درصد بهبود ماهانه داشته ۴۰۰ هزار تن ثبت شد. پس از آن، اندونزی با ۱۱۰ هزار تن قرار داشت. از سوی دیگر، صادرات سنگ آهن و گندله استرالیا در ماه ژوئن ۵ درصد رشد ماهانه داشته به ۷۷.۵ میلیون تن رسید. میزان صادرات به چین ۶۵.۳ میلیون تن بود که ۵ درصد رشد ماهانه داشت.

البته کاهش حاشیه سود فولادسازان چینی آنها را واداشت خرید بیشتری از سنگ آهن خلوص پایین و متوسط داشته باشند تا خلوص بالا. کره جنوبی و ژاپن هم در رتبه های بعدی خرید سنگ آهن استرالیا بودند که خرید کره با افت ۲۱ درصدی ۳.۸۹ میلیون تن و میزان خرید ژاپنی ها نیز ۴.۹۹ میلیون تن بود.

به نظر می‌رسد خریداران مواد اولیه فولاد به دنبال ثبات در بخش‌ها و لایه‌های دیگر هستند و برخی از آنها فعلا دست نگه داشته‌اند.

آخرین وضعیت بازار آهن به چه صورت است؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد امروز در بازار میلگرد شاهد افزایش قیمت ۱۰۰ تومانی یک شرکت هستیم.

علاوه بر این، در بازار نبشی قیمت همه شرکت ها ثابت بوده است.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات شرکت ها ۴۵۹ تا ۷۳۴ تومان افزایش داشته است ، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای از ۴۵ تا ۵۰ تومان کاهش قیمت مشاهده می‌شود.

در بازار پروفیل شاهد ثبات قیمت شرکت ها هستیم.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.