خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۸۴۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بلیت اتوبوس و قطار نایاب شد/ کرایه تاکسی تهران_ اصفهان؛ ۳۰۰۰۰۰۰ تومان!

بلیت اتوبوس و قطار نایاب شد/ کرایه تاکسی تهران_ اصفهان؛ 3000000 تومان!

پس از نایاب‌شدن بلیت هواپیما در چند هفته اخیر، در روزهای گذشته پیدا کردن بلیت اتوبوس و قطار بین‌شهری هم به امری محال تبدیل شده است. در این بین رانندگان تاکسی هم دیگر حاضر نیستند که با هزینه‌ای کمتر از یک میلیون تومان بین نزدیک‌ترین شهرها هم مسافر جابه‌جا کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی سایت‌های فروش بلیت وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری نشان می‌دهد که تا آخرین روز شهریور هیچ اتوبوسی در مسیرهای مختلف یافت نمی‌شود. البته پس از این تاریخ هم بلیتی برای نمایش وجود ندارد.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن هستند که کمبود وسایل حمل و نقل عمومی ناشی از بسیج این وسایل برای سفر اربعین است. در این شرایط شهروندان ناچار به استفاده از خودروهای شخصی هستند. مسافران در صورت استفاده مشترک از این خودروها با افراد دیگر با هزینه بیش از دو برابری بلیت اتوبوس مواجه می‌شوند و در صورتی که بخواهند به‌تنهایی از خودروی شخصی استفاده کنند باید در بیشتر مسیرها بیش از یک میلیون تومان هزینه کنند.

البته در مواردی برای استان‌های جنوبی وضعیت نسبتا بهتر است و ممکن است برای نیمه دوم شهریور بتوان بلیت پیدا کرد. اما آنچه مشخص است در نیمه اول شهریور، افراد حتی اگر کار فوری داشته باشند، احتمالاً باید با پای پیاده مسافرت کنند که زودتر به مقصد خود برسند.

در مورد پروازهای داخلی نیز وضعیت بدتر است و حتی برای برخی مسیرهای پرتردد تا هفته اول مهر ماه نیز بلیتی وجود ندارد.

وسایل حمل و نقل عمومی به اربعین رفتند؛ بلیت اتوبوس نایاب شد

در حال حاضر کمبود ناوگان تمام ماجرا نیست و به نظر می‌رسد این بار بسیج وسایل حمل و نقل عمومی برای سفر به عراق در اربعین به کمبود و گرانی بلیت دامن زده است.

به نظر می‌رسد در این مدت ابوس‌های ناوگان اتوبوسرانی برخی کلان‌شهرها برای جابه‌جایی و ارائه خدمات به زائران به مرز عراق اعزام شده‌اند. موضوعی که حالا به کمبود بلیت دامن زده است.

اما در غیاب حمل و نقل عمومی بخشی از مردم ممکن است مجبور به استفاده از سواری برای رسیدن به مقصد خود باشند. گزارش میدانی از پایانه آزادی نشان می‌دهد خودروهای شخصی یا تاکسی برای مسیرهای رشت، همدان، سنندج ۳۵۰ هزار، ۳۰۰ هزار و ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. اکثر راننده‌ها هم به این موضوع اشاره می‌کنند که تعاونی ماشین به اندازه کافی ندارد. این در حالی است که قیمت اتوبوس در این سه مسیر به ترتیب حدود ۱۴۰ هزار، ۱۵۷ هزار و ۲۱۸ هزار تومان است.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد وضعیت در روزهای آخر هفته سخت‌تر هم شود. یکی از راننده‌ها می‌گوید: «امروز چون وسط هفته است اوضاع فرق دارد. آخر هفته ماشین کمتر است و قیمت‌ها بیشتر.».

اما در صورتی که بخواهید ماشین دربست بگیرید قیمت‌ها نجومی می‌شود. یک مسافر که می‌خواهد آخر هفته از اصفهان به تهران بیاید و سپس برگردد می‌گوید: بر خلاف هفته‌های قبل که روزی چند اتوبوس به تهران تردد می‌کرد، پنجشبه هفته جاری فقط یک اتوبوس برای تهران وجود دارد. برای برگشت هم یک تاکسی دربست برای مسیر فرودگاه امام خمینی تا اصفهان بیش از سه میلیون تومان پول می‌خواهد.

بررسی قیمت‌های تاکسی‌های اینترنتی هم نشان می‌دهد قیمت خودروی دربست در مسیرهای بین شهری بالای یک میلیون تومان است. برای مثال قیمت سفر با اسنپ به اصفهان نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و به یزد نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. البته احتمالا این قیمت‌ها نیز متناسب با روزهای تعطیل تغییر می‌کند.

وضعیت نابسامان ناوگان حمل و نقل عمومی

عموما در فصل تابستان به دلیل پیشی گرفتن تقاضا از عرضه در مسیرهای پرتردد، متقاضیان سفرهای هوایی با کمبود بلیت مواجه می‌شوند.

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در اردیبهشت امسال در یک نشست خبری گفته بود که نیاز صنعت هوایی ایران با توجه به تعداد فرودگاه و اقلیم و جمعیت ۸۰ میلیون نفری، ۵۵۰ فروند هواپیما برای پروازهای کوتاه‌برد، میان‌برد و بلندبرد است، اما امروز حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی در کشور وجود دارد. او همچنین از زمین‌گیری ۳۳۰ فروند هواپیما خبر داده و گفته بود که ۶۸ فروند کمتر از این هواپیماها کمتر از ۱۰ سال و ۳۹ فروند بین ۲ تا ۵ سال عمر دارند که زمین‌گیر شده‌اند.

وضعیت اتوبوس‌های بین شهری هم تعریفی ندارد و آن‌طور که رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری به ایسنا گفته به‌دلیل کمبود اتوبوس، به‌جز مقصد شهرهای زیارتی، بلیت برای سراسر ایران در مقایسه با دو سال گذشته سرویس کمتر شده است. بر این اساس تعداد ثبت سرویس‌هایی که به اقصی‌نقاط کشور داشتیم، دو سال پیش حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس سالانه بوده و اکنون به ۶۵۰۰ دستگاه رسیده، به همین دلیل در تمام شهرها سرویس کمتر شده است.

در مورد قطار هم وضعیت مشابهی حاکم است، طوری‌که در خرداد ماه مدیرعامل شرکت راه‌آهن به ایرنا گفت که واگن‌های مسافری در گردش از ۱۸۰۰ به ۱۲۰۰ واگن کاهش یافته است.

همچنین بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی درباره وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور منتشر کرده، اغلب کلانشهرها با بحران کمبود و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی مواجه‌اند. میزان فرسودگی اتوبوس‌ها در شهرهای کرج، اصفهان، قم و تبریز بالاتر از ۶۰ درصد است.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه حمل و نقل را در تجارت نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مبارک باشه ایرانی فرست طلب چون بویی از انسان وانسانیت فرهنگ رفته واقعلا تاسف که به چه روزی مردم انداختن اتوبوس نیست نمی گذارند آقا زاده ها وارد بشه

  • حمید

    چرا چرت و پرت مینویسید؟
    کرایه سواری از تهران به مهران یک میلیون تومنه اونم بااین مسیر طولانی و پر ترافیک، اونوقت تهران تا اصفهان که با سواری حداکثر ۵ ساعته یک میلیون باشه!؟، دروغ محضه.