حجم ویدیو: ۱۸.۲۳M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۱۲ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

طلا بخریم یا صندوق طلا؟

صندوق‌های طلا از ابزارهای نسبتا جدید سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هستند که به طور مشخص در اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ به معنای دیگر، خرید واحدهای این صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی توسط افراد، درست مانند خرید طلای فیزیکی از بازار طلا و سکه است. بر همین اساس، بازدهی این صندوق‌ها هم با بازار فیزیکی طلا و سکه مقایسه می‌شود. اما مزایای خرید صندوق‌های طلا چیست و آیا سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بهتر از خرید طلاست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از مزایای صندوق‌های طلا نسبت به سکه و طلای فیزیکی می‌توان به نگهداری امن آن‌ها اشاره کرد. همچنین این صندوق‌ها پذیرای سرمایه‌های بسیار خرد با کف 500 هزار تومان هم هستند و با پول کم هم می‌توان یونیت‌های آنها را خریداری کرد.  در زمان فروش هم می‌توان به آسانی این سرمایه را نقد کرد!

یکی دیگر از محاسن صندوق‌های طلا که اتفاقا برای اهالی حرفه‌ای بازار سهام هم جذاب است، قابلیت نوسان‌گیری‌ست. از آنجا که قیمت این صندوق‌ها هم مانند طلا و سکه در نوسان است گاه می‌توان با خرید و فروش این صندوق‌ها سود خوبی از بازار گرفت.

نکته مهم دیگری که در مورد این صندوق‌ها باید به آن اشاره کرد، کارمزد کمتر آنها در مقایسه با طلای فیزیکی‌ست. کارمزد خرید واحدهای صندوق طلا حدودا یکصدم تا پانزده صدم درصد است که فاصله بسیار زیادی با کارمزد طلای فیزیکی دارد.

اما یکی از مهمترین فاکتورها برای سرمایه‌گذاری، میزان بازدهی سرمایه است. بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد، بازار طلا و سکه طی ماه‌های اخیر بازدهی ویژه‌ای نصیب سرمایه‌گذاران خود نکرده است اما نگاهی به عملکرد صندوق‌های طلای بازار سرمایه در نیمه نخست سال حاکی از آن است که بازدهی این صندوق‌ها عموما یا مثبت بوده یا منفی کمتری نسبت به «بازدهی منفی» سکه داشته‌اند.

یکی از دلایلی که صندوق‌های طلا را از سکه  طلای فیزیکی جلو انداخته است، سرمایه‌گذاری متنوع این صندوق‌هاست. صندوق‌های طلا برای پوشش ریسک سرمایه گذاری همواره بخشی از منابع خود را در اوراق قرضه، اوراق مشتقه و سپرده‌های با درآمد ثابت سرمایه‌ گذاری می‌کنند. به این ترتیب این صندوق‌ها می‌توانند بخشی از ریسک‌ها و نوسانات قیمتی در بازار فیزیکی طلا و سکه را پوشش دهند.

با این حال باید توجه داشت که در اغلب مواقع، صندوق‌ها و بازار فیزیکی هم‌پای هم یا با فاصله بسیار کم از یکدیگر حرکت می‌کنند و بازدهی آنها تفاوت عددی زیادی با هم ندارد. اما در همین نقطه، مزایای صندوق‌ها از جمله نقدشوندگی بالا و کارمزد کمتر، جذابیت صندوق‌های طلا را در برابر طلای فیزیکی بالا می‌برد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.