خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۷۳۳

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» بررسی کرد؛

قیمت واقعی دلار چقدر است؟/ انتخابات آمریکا مسیر آینده طلای جهانی را مشخص می‌کند

قیمت واقعی دلار چقدر است؟/ انتخابات آمریکا مسیر آینده طلای جهانی را مشخص می‌کند

قیمت واقعی دلار چقدر است؟ این سوالی‌ست که در نظام چندنرخی ارز ایران، به کرات از سوی فعالان اقتصادی و طرفداران سرمایه‌گذاری در دلار مطرح می‌شود. آیا کف کریدور ششم که قیمت دلار اکنون چند روزی‌ست آن را اشغال کرده، جایگاه واقعی اسکناس آمریکایی‌ست؟ علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» چشم‌انداز قیمت دلار را بررسی کرده است. او همچنین مسیر پیش روی طلای جهانی در کوتاه‌مدت را که اثر بالایی در بازار طلای داخلی دارد، هموار و بدون صعود و نزول چشمگیر پیش‌بینی کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

اگرچه بازارساز موفق شده بود قیمت دلار را طی هفته‌های گذشته، پشت مرز کریدور ششم مهار کند اما دلار در هفته نیمه‌تعطیل گذشته در کف این کریدور نشست و ماندگار شد. آیا این رفتار دلار به معنای آغاز یک روند صعودی است؟ قیمت واقعی دلار چقدر است و کف و سقف این اسکناس در چه رقمی قرار دارد؟

قیمت واقعی دلار، نیمه کریدور هفتم است

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌‎نیوز درباره مسیر قیمت دلار اظهار کرد:«با توجه ‌به اینکه سیستم اقتصادی دولت در حال جابه‌جایی است، برآورد من در کوتاه‌مدت این است که به هر ترفندی، قیمت دلار در همین رنج قیمتی نگهداری خواهد شد.»

وی افزود: «با این حال در میان‌مدت با اعمال سیاست‌های دیگر آقای همتی، احتمالا نرخ ارز به‌طور اتوماتیک به سمت واقعی شدن برود و نرخ واقعی ارز هم از نظر من عددهای بالاتر از نیمه کریدور هفتم است! البته نه با شیب زیاد بلکه با شیب ملایم باید به سمت این عدد حرکت کند.»

طی هفته‌های اخیر همچنین زمزمه‌های احتمال افزایش قیمت بنزین، از سوی فعالان بازار ارز مورد توجه قرار گرفته بود. با این حال، دولت اعلام کرده است که در برهه فعلی تصمیمی برای این تغییرات ندارد. طباطبایی درباره اثر این احتمالات بر بازار ارز اظهار کرد: «اگر تصمیمی برای ایجاد تغییر در قیمت بنزین وجود داشته باشد، مهم است که در چه برهه‌ای آن را اجرا کنند. البته فکر نمی‌کنم هنوز ستاد اقتصادی هم در این باره تصمیم‌گیری کرده باشد، زیرا ناخودآگاه سیستم اضافه‌ کردن قیمت بنزین، شوک قیمتی را به تمام کالاها می‌دهد و فقط مختص قیمت ارز نیست.»

2 سال طول می‌کشد تا رفع تحریم‌ها اثر خود را بر اقتصاد نشان دهد

 

طباطبایی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان امیدوار بود در صورت رفع تحریم‌ها قیمت ارز کاهش یابد، تشریح کرد: «اگر بخواهیم به تصویر واقعیت نگاه کنیم، حتی اگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن همین امسال هم به توافق برسند و شروع به بازکردن درهای تحریم کنند، دو سال طول می‌کشد تا این تحریم‌ها کاملا از روی سیستم برداشته و نهایتاً منجر به رشد اقتصادی شود.»

وی ادامه داد: «یعنی اگر اقدامی صورت گیرد و به رشد اقتصادی هم کمک کند، می‌توان به تغییر شرایط اقتصادی امیدوار بود؛ در غیر این صورت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؛ یعنی اگر برجام و توافقات ضمنی به رشد اقتصادی منجر نشود ممکن است در کوتاه‌مدت و مقاطع کوچک، آن هم از لحاظ روانی و هیجانی اثرگذاری داشته باشد.»

امسال دولت با مشکل تورم، کسری بودجه و نکول اوراق روبروست

این کارشناس بازارهای مالی اضافه کرد: «محرز است که حداقل تا یک سال آینده هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، حتی اگر فردا صبح توافقات صورت گیرد! ما امسال کسری بودجه داریم، امسال باید تورم را کاور کنند، باید با چاپ پول امسال را بگذرانند و ما اوراق نکول شده را هم داریم.»

طباطبایی افزود: «حتی اگر فردا صبح هم توافقات صورت گیرد این چرخه‌ای که اتفاق افتاده است، یعنی همان کسری بودجه و نکول اوراق باید اثرش را بگذارد. پس این قیمت‌ها، قیمت‌های واقعی نیست؛ ممکن است بعد از توافقات، با یک جهش قیمتی مواجه شویم و قیمت‌هایی که پس از این جهش به وجود می‌آیند، یک قیمت عادلانه‌ای باشند یا حداقل رشد آنها متوقف شود.»

قیمت طلا در کوتاه‌مدت رشد زیادی نخواهد داشت

این کارشناس بازارهای مالی درباره قیمت طلای جهانی پیش‌بینی کرد: «بعید می‌دانم طلای جهانی در کوتاه‌مدت مجدداً افزایش چشمگیری داشته باشد و هم‌زمان کاهش چشمگیری را هم در کوتاه‌مدت نمی‌بینم؛ اما هر چه به بحث انتخابات امریکا نزدیک‌تر می‌شویم، از آنجا که با دو سیاست متفاوت روبرو هستیم، در صورت انتخاب هر کدام از نامزدها، شرایط متغیر خواهد بود.»

وی تشریح کرد: «نرخ‌های بهره‌ آمریکا و سیاست انقباضی و انبساطی بانک مرکزی امریکا روی طلا مستقیم اثر می‌گذارد؛ بر همین اساس، با گذر از انتخابات می‌شود روند طلا را برای میان‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی کرد؛ اما برای کوتاه‌مدت ‌فکر می‌کنم با توجه به رکوردشکنی طلا، رشد عجیب و غریبی را مشاهده نخواهیم کرد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلاوارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.