فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۷۰۳

چرا سکه ۵۰ میلیون تومانی شد؟

چرا سکه 50 میلیون تومانی شد؟

ریسک‌های منطقه‌ای بازهم نقش موتور افزایشی بازار را ایفا کرد. قیمت سکه طلا طرح جدید به 50 میلیون تومان رسید. دلار آزاد نیز تا نیمه کانال 63 هزار تومانی رشد کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

 روز گذشته قیمت سکه طلا طرح جدید به 50 میلیون تومان رسید. دلار آزاد نیز تا نیمه کانال 63 هزار تومانی رشد کرد. کارشناسان سیاسی معتقدند که تحرکات چندروز اخیر طرفین درگیر‌، سیگنال گسترش مناقشات را به بازار مخابره کرده است.

در روز‌های اخیر نیروهای مقاومت لبنان در چند حمله جدید تلفات نسبتا قابل توجهی از رژیم صهیونیستی گرفته‌اند. تلفاتی که به عقیده کارشناسان از حمله هفت اکتبر سال گذشته تاکنون سابقه نداشته است. از سوی دیگر نیروی نظامی ایالات‌متحده آمریکای نیز سامانه پدافندی جدیدی به رژیم صهیونیستی تحویل داده که وظیفه آن مقابله با موشک‌های بالستیک است.

آنها معتقدند تحرکات ذکر شده می‌تواند زمینه‌ساز افزایش سطح درگیری‌ها شود. از سوی دیگر این افراد اقدام آمریکا را در راستای تقویت نیروی پدافندی رژیم صهیونیستی در برابر حملات احتمالی ایران می‌دانند که این امر به‌تنهایی ریسک مناقشات مستقیم میان ایران و رژیم صهیونیستی را پررنگ‌تر می‌کند. در نهایت می‌توان گفت که بخشی از رشد سطح تقاضای صورت گرفته در معاملات چندروز اخیر ناشی از تشدید انتظارات تورمی افراد است. انتظارات تورمی از دو مسیر متفاوت مسبب رشد سطح تقاضا در معاملات ارز و طلا می‌شود. نخست افرادی که دارایی‌های نقدی خود را به بازار برده و اقدام به‌خرید می‌کنند و دوم افرادی ‌که در مرحله نخست دارایی‌های غیرنقد خود را به‌ ریال تبدیل کرده و پس از آن روانه معاملات بازار ارز و طلا می‌شوند.

خروج سرمایه‌های صورت گرفته از معاملات بورسی در هفته گذشته و در مقابل رشد ارزش شاخص‌های بازار سکه و ارز گواهی بر این امر است. اما در این میان به عقیده برخی از تحلیلگران، بازار کشش رشد قیمت ندارد و این یعنی درصورت تخلیه ریسک‌های سیاسی، ارزش شاخص‌ها به سرعت کاهش می‌یابد. رفتار چند روز اخیر نرخ شاخص‌های ارزی نیز این امر را تایید می‌کند. مشاهدات نشان می‌دهد به محض انتشار خبری که سیگنال کاهش درگیری‌‌ها را مخابره کند نرخ اسکناس‌های خارجی در معاملات غیررسمی روند کاهشی قابل توجهی را آغاز می‌کند. در نهایت برای پیش‌بینی چشم‌انداز بازارهای ارز و طلا باید دید مناقشات منطقه‌ای به کدام سمت پیش خواهد رفت.

روز رشد شاخص‌ها

دیروز دوشنبه 23 مهر ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در واپسین معاملات نقدی روز یکشنبه در رقم 62 هزار و 850 تومان معامله می‌شد نخستین معاملات صبح روز گذشته را با رشد حدود 150 تومانی نسبت به نرخ روز پیش در رقم 63 هزار تومان آغاز کرد. با عبور بازار از ساعات میانی خود شیب روند افزایشی دلار شدید‌تر شد و نرخ این ارز به نیمه کانال 63 هزار تومانی رسید. در نهایت هر برگ از این اسکناس آمریکایی با رشد 600 تومانی در رقم 63 هزار و 450 تومان معامله شد. یورو و پوند نیز به ترتیب با 650 و 600 تومان رشد نسبت به ارقام قبلی خود در سطوح قیمتی 69 هزار و 500 تومان برای یورو و 82 هزار و 950 تومان برای پوند معامله شدند. قیمت سکه طلا نیز با رشد 655 هزار تومانی در رقم 50 میلیون تومان به فروش رسید.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.