فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۳۳۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چالش های ایجاد بیمه سایبری در ایران

چالش های ایجاد بیمه سایبری در ایران

همان‌طور که پلتفرم‌های آنلاین و سامانه‌هایی که اطلاعات کاربران را دریافت می‌کنند رشد می‌کنند، به همان سرعت حملات سایبری افزایش یافته است. لذا بسیاری از کارشناسان حوزه سایبری و بیمه به دنبال سازوکاری برای ایجاد بیمه سایبری هستند تا از خسارت‌های به‌بارآمده تا حد ممکن جلوگیری کنند.

به گزارش تجارت نیوز،

در رویدادی با عنوان «آیا بیمه سایبری کلید گسترش رشد و امنیت فضای مجازی است؟» به مشکلات حوزه هک اطلاعات و حملات سایبری و امکان بیمه کردن کسب‌ و کارهای آنلاین پرداخته شد. این رویداد در محل کارخانه نوآوری، سوله پلنت و با حضور جمعی از فعالین بیمه و حوزه سایبر برگزار شد.

6 تریلیون دلار خسارت ناشی از حملات سایبری

بر اساس گزارشی که در این رویداد مطرح شد یکی از موضوعاتی که صنعت بیمه با آن سال‌ها درگیر است بحث ایجاد بیمه سایبری است که بتوان ذیل آن خدمات فضای آنلاین را بیمه کرد. در سال‌های گذشته حملات سایبری به بعضی نهادها و شرکت‌های خصوصی در ایران بسیار اتفاق افتاده و باعث شده شرکت‌ها در قبال حفاظت از اطلاعات خود خسارت سنگینی را به لحاظ مالی و معنوی متحمل شوند. طبق گزارش‌های جهانی در سال ۲۰۲۱ میزان خسارت حملات سایبری دنیا حدود ۶ تریلیون دلار اعلام شد؛ یعنی برای هر ثانیه ۱۹۰ هزار دلار. همچنین اعلام شد فقط شرکت‌های بزرگ هدف حملات سایبری نیستند بلکه ۴۳ درصد حملات سایبری متوجه کسب و کارهای کوچک است. در ایران شرایط بسیار بغرنج‌تر است و حتی اطلاعات خود شرکت‌های بیمه‌ای هک می‌شود.

ناصر سلوکی، قائم‌مقام بیمه آرمان، درباره انواع بیمه و چالش‌های سر راه بیمه سایبری گفت: ما در صنعت بیمه سه رشته بیشتر نداریم که شامل بیمه اموال، بیمه اشخاص و بیمه مسئولیت می‌شود. اما بنده با توجه به سابقه‌ای که در صنعت بیمه دارم می‌گویم باید بیمه سایبری چهارمین نوع بیمه باشد. زیرا از لحاظ اهمیت و ریسک جنبه‌های مختلفی را در ایران و در جهان دربر می‌گیرد.

50 درصد صنعت بیمه شخص ثالث است

او افزود: در صنعت بیمه‌ای که حدود ۵۰ درصد آن بیمه شخص ثالث است و این صنعت در ریسک، حق بیمه و میزان خسارت‌دهی نقشی ندارد و از سوی دیگر ۲۵ صنعت بیمه متلعق به بیمه درمان است، نباید انتظاری از شرکت‌های بیمه داشت که وارد مبحث بیمه سایبری شوند. شاید برخی از بیمه‌ها کارهایی در بعضی ریسک‌ها انجام داده باشند ولی بیمه مرکزی سد راه این داستان است.

سلوکی در آخر توضیح داد: در تمام آیین‌نامه‌های شورای عالی بیمه هیچ صحبتی از ریسک‌های سایبری نشده است. تنها جایی که به بحث IT پرداخته، بحث تجهیزات الکترونیک در بیمه‌های مسئولیت است که در آن هم اطلاعات مستثنی است. حال با تمام بررسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم از طریق ارائه یک محصول بیمه‌ای وارد عرصه بیمه سایبری شویم و باید یک شرکت با هدف انجام بیمه‌های سایبری ایجاد شود.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.