فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۳۱۰

حملات سایبری به زیرساخت مخابراتی شتاب گرفت

حملات سایبری به زیرساخت مخابراتی شتاب گرفت

نوکیا در دهمین «گزارش اطلاعات تهدید» خود، از سرعت گرفتن حملات سایبری به زیرساخت مخابراتی تحت تاثیر استفاده مجرمان سایبری از هوش مصنوعی مولد و اتوماسیون، خبر داد.

به گزارش تجارت نیوز،

گزارش نوکیا نشان می‌دهد حملات سایبری به زیرساخت‌های مخابراتی در حال افزایش است، زیرا مجرمان سایبری به طور فزاینده‌ای از هوش مصنوعی مولد و اتوماسیون برای افزایش سرعت، حجم و پیچیدگی حملات خود استفاده می‌کنند.

رودریگو بریتو، رئیس بخش امنیت، خدمات ابری و شبکه نوکیا، می‌گوید: استفاده از هوش مصنوعی مولد و اتوماسیون برای اهداف پلید، منجر به افزایش قابلیت‌های بازیگران مخرب و پتانسیل تهدید می‌شود. یافته‌های گزارش نوکیا، نیاز اپراتورها، فروشندگان و تنظیم‌کننده‌ها را برای همکاری بیشتر برای توسعه اقدامات، شیوه‌ها و آگاهی قوی‌تر امنیتی شبکه تقویت می‌کند.

آمریکای شمالی به دلیل تمرکز و گستردگی زیرساختهای مخابراتی و شرکت‌های بزرگ در آمریکا، شاهد بیشترین تعداد حملات سایبری بوده است.

طبق یافته‌های کلیدی این گزارش، تعداد و دفعات حملات انکار سرویس توزیع شده (داس) که می‌توانند زیرساختهای مخابراتی را از ترافیک لبریز کرده و آن را غیرقابل اجرا کند، از یک یا دو مورد در روز، به بیش از ۱۰۰ مورد در روز در بسیاری از شبکه‌ها رسیده است. بات‌نت‌ها همچنان منبع اصلی حجم حملات داس هستند و  حدود ۶۰ درصد از ترافیک داس از ژوئن سال ۲۰۲۳ تا ژوئن سال ۲۰۲۴ را تشکیل دادند.

بات‌نت، شبکه ای از رایانه ها و دستگاههایی است که توسط مجرمان سایبری برای انجام فعالیتهای مخرب مانند حملات داس و سرقت اطلاعات شخصی و حساس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 رشد حملات داس با گسترش صدها هزار دستگاه ناامن اینترنت اشیا، از یخچال‌های هوشمند گرفته تا ساعت‌های هوشمند که ظرفیت پهنای باند گیگابیتی و چند گیگابیتی دارند، تقویت شده و گسترش بدافزار را تسهیل کرده است. رایج‌ترین بدافزار در شبکه‌های مخابراتی، رباتی است که دستگاه‌های آسیب‌پذیر با رمزگذاری ضعیف، گذرواژه یا نقص‌های طراحی را جست و جو می‌کند.

بنا بر «گزارش اطلاعات تهدید» نوکیا، آسیای شرقی به دلیل افشای ناخواسته خود شرکت‌ها، با نشت قابل توجه داده ها روبرو است، در حالی که اروپای غربی با ترکیبی از جاسوسی سایبری و رخنه های امنیتی با انگیزه های مالی، دست و پنجه نرم می‌کند.

حتی با وجود اینکه هوش مصنوعی مولد حملات سریع‌تر و پیچیده‌تری را ممکن می‌سازد، ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی به طور فزاینده‌ای از فناوری مشابه برای بهبود زمان پاسخ و اثربخشی خود در برابر تهدیدات سایبری استفاده می‌کنند.

تهدید دیگر مربوط به «سیستم بر روی تراشه» (SoCs) است. این سیستم، مدارهای یکپارچه سخت افزاری هستند که اجزای رایانه ای را در خود جای داده اند که محاسبات و عملکرد شبکه را بالاتر برده و مصرف انرژی را به حداقل می‌رسانند. مجرمان سایبری به طور فزاینده ای «سیستم بر روی تراشه» را برای سوء استفاده از آسیب پذیریها در مولفه های مختلف، مانند رابطهای میان افزار، نرم افزار و سخت افزار هدف قرار می‌دهند.

بر اساس گزارش فایبر سیستم، محاسبات کوانتومی نمونه دیگری از یک تهدید جدید در حال ظهور است. سازمان‌هایی مانند موسسه ملی استاندارد و فناوری(NIST)  به کمک به شکل‌دهی استراتژی‌های امنیتی در سطح جهانی ادامه می‌دهند. این سازمان اخیرا اولین الگوریتم‌هایی را که اجزای رویکرد جهانی را برای مقابله با تهدیدات بالقوه محاسبات کوانتومی تشکیل می‌دهند، استاندارد کرده است.

 

منبع : ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.