فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۸۳۰

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

انتظارات سازندگان مسکن از دولت چهاردهم/ بخش خصوصی، بازوی مشورتی دولت است

انتظارات سازندگان مسکن از دولت چهاردهم/ بخش خصوصی، بازوی مشورتی دولت است

ساختمان‌سازی در ایران مدت‌هاست با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند و این مساله هر روز سازندگان را در شرایط سخت‌تری قرار می‌دهد. اما با این تفاصیل، سازندگان و بخش خصوصی چه انتظاراتی از رئیس‌جمهوری جدید دارند تا وضعیت آنها را بهبود بخشد؟ دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در این باره به تجارت‌نیوز گفت: «تنها انتظار انبوه‌سازان از دولت چهاردهم و رئیس‌جمهوری این است که فضای کسب‌وکار نامناسب فعلی را بهبود ببخشد.»

به گزارش تجارت‌نیوز، صنعت ساخت در سال‌های اخیر همراه با دیگر عرصه‌های اقتصادی، مسیر افول را طی کرده است. تورم روزافزون مصالح ساختمانی، رشد تورم عمومی و سیطره رکود بر معاملات مسکن از موانع اصلی پیشرفت این صنعت بوده است.

این موانع در نهایت نیز باعث شده است حوزه ساخت‌وساز دچار یکی از عمیق‌ترین دوره‌های رکودی خود شود و در نتیجه، کاهش حاشیه سود سازندگان نیز بر اثر این رکود، بسیاری از فعالان عرصه ساخت مسکن را از دور خارج کرده است.

اما اکنون که تنها کمتر از یک ماه تا روی کار آمدن دولت چهاردهم باقی مانده است، انبوه‌سازان و بخش خصوصی برای بهبود این فضا چه انتظاری از قوه مجریه دارند؟

فضای کسب‌وکار باید بهبود یابد

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن، درباره انتظارات انبوه‌سازان از دولت آینده به تجارت‌نیوز گفت: «تنها انتظاری که انبوه‌سازان از دولت چهاردهم و رئیس‌جمهوری دارند این است که فضای کسب‌وکار نامناسب فعلی را بهبود ببخشد. جناب پزشکیان در تمام مناظرات انتخاباتی خود را مقید به قانون می‌دانست.»

او افزود: «در این راستا قانون بهبود فضای کسب‌وکار شفاف است. در حال حاضر فضای پرمخاطره‌ای بر حوزه ساخت‌وساز حاکم است و مخاطرات تولید در بدترین شرایط خود به سر می‌برد. انتظار می‌رود بتوان با هم‌افزایی و همگرایی بین بخش خصوصی و دولت، این شرایط بغرنج را تغییر داد.»

سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی سخت شده است

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن همچنین در خصوص موانع سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی توضیح داد: «اکنون سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در حوزه تولید مسکن که نام خود را دستگاه‌های خدمات‌رسان گذاشته‌اند، سیستم‌های قانون‌گریز و بوروکراتیک را وارد کار کرده‌‌اند که سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی به‌شدت سخت و هزینه‌های تولید را نیز چندبرابر کرده است.»

او ادامه داد: «مهم‌ترین خواسته بخش خصوصی از رئیس‌جمهوری منتخب این است که این شرایط را بهبود بخشد. به‌عنوان مثال، اخذ پروانه یک‌صفحه‌ای شهرداری برای بخش خصوصی هزینه سنگینی دارد؛ هم از لحاظ ریالی و هم از لحاظ مدت‌زمان صدور آن.»

اخذ پروانه ساختمان بیشتر از 6 ماه زمان می‌برد!

پورحاجت گفت: «امروز در هیچ قسمت از کشور اخذ پروانه ساختمان کمتر از 6 ماه زمان نمی‌برد. دولت باید به قانون توجه کند و همچنین در این زمینه بازنگری شود.»

او توضیح داد: «بخش خصوصی علاوه بر اینکه خود را بازوی اجرایی کشور می‌داند، خود را بازوی مشورتی دولت نیز به حساب می‌آورد. می‌توان از این فضای مشورتی، شرایط بهتری برای تمام کسب‌وکارها در کشور رقم زد.»

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان درباره روند بازار ساخت مسکن از ابتدای سال جاری گفت: «فروردین 1403 یکی از تاریک‌ترین فروردین‌ها برای معاملات بازار مسکن بوده است. به این ترتیب نیز به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری و اخذ مجوز پروانه ساختمانی در سه‌ماهه اول سال شرایط مطلوبی نداشته است.»

کاهش پروانه‌های ساختمانی دور از ذهن نیست 

او اضافه کرد: «باید بررسی شود مجلس طی 15 سال گذشته چه بلایی سر صنعت ساخت آورده و چه ابزارهایی تحویل نهادهای مختلف داده است؛ این نهادها در ابتدا به اسم خدمات‌رسان ایجاد شده‌اند و در نهایت هیچ خدمت مطلوبی ارائه نداده‌اند.»

پورحاجت اظهار کرد: «دماسنج این موضوع شرایط امروز است. کاهش پروانه‌های ساختمانی دور از ذهن نیست و آمارهای رسمی نیز این موضوع را نشان خواهد داد.»

صنعت ساختمان‌سازی در جایگاه عرضه‌کننده مسکن در کشور، اکنون در یکی از بحرانی‌ترین ادوار خود به سر می‌برد و با مشکلات متعددی روبه‌روست. کارشناسان می‌گویند، اکنون زمان آن فرا رسیده است تا دولت با در اختیار گذاشتن عرصه ساخت مسکن به بخش خصوصی و نظارت درست بر این حوزه جانی دوباره به تولید مسکن در کشور ببخشد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.