فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۰۸۲

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» بررسی کرد:

تاثیر افزایش قیمت سیمان بر بهای مسکن / شوک‌هایی که به بازار وارد می‌شود هدفمند است

قیمت سیمان در بورس کالا و کف بازار شکاف دارد

تاثیر افزایش قیمت سیمان بر بهای مسکن / شوک‌هایی که به بازار وارد می‌شود هدفمند است

قطعی برق در فصل گرما یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی‌ است که صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. امسال نیز قطعی برق، دامن صنعت سیمان را گرفته و موجب افزایش قیمت این فراورده ساختمانی شده است. فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، در این باره به تجارت‌نیوز گفته سیمان در برخی مناطق تا صد درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

تابستان و قطعی برق در ایران دو رکن جدایی‌ناپذیر هستند؛ اتفاقی که برای صنایع تبعات سنگینی به همراه دارد. امسال خبرها حاکی از مشکل‌آفرینی قطعی برق برای صنعت سیمان است.

برخی از فعالان می‌گویند قطع برق و در نهایت اختلال در روند تولید، باعث افزایش قیمت این فراورده طی روزهای اخیر شده است و مشخص نیست در روزهای آینده این اتفاقات سیمان را در کشور به کدام سو هدایت کند.

قیمت سیمان در بورس و کف بازار شکاف دارد

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن، درباره تاثیر قطعی برق بر قیمت سیمان به تجارت‌نیوز گفت: «این موضوع را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد. نخست اینکه امروز در بورس کالا قیمت‌ها مشخص است و نسبت به ماه گذشته تغییر زیادی نداشته است. اما آنچه کف بازار مشاهده می‌شود این است که قیمت‌ها از بورس تا مصرف‌کننده شکافی بسیار عمیق دارد.»

او افزود: «اکنون در برخی نقاط کشور، سیمان حتی تا صد درصد نیز افزایش قیمت پیدا کرده است. این نشان می‌دهد سازوکاری که امروز در بورس برای سیمان، فولاد و امثال این صنایع وجود دارد، شکست خورده است.»

پورحاجت درباره تاثیر قطعی برق بر قیمت سیمان تصریح کرد: «کارخانه‌ها به دلیل قطعی برق و کاهش تولید، به صورت قطره‌چکانی مصالح را در بازار توزیع می‌کنند. از آنجا که عرضه و تقاضا مؤلفه اصلی اقتصاد است، بنابراین وقتی عرضه یک کالا در بازار کاهش پیدا کند، قیمت آن افزایش می‌یابد.»

شوک‌هایی که به بازار وارد می‌شود هدفمند است

پورحاجت در خصوص نقش بنگاه‌های اقتصادی بر افزایش قیمت سیمان توضیح داد: «علاوه بر این موارد، اکنون کشور در شرایطی قرار دارد که بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور در حوزه سیمان به نظر می‌رسد به این افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند. این بنگاه‌ها طی چند سال گذشته در زمستان بهانه گاز را دارند، در تابستان نیز قطعی برق را بهانه می‌کنند.»

او ادامه داد: «شوک‌های این‌چنینی که به بازار وارد می‌شود هدفمند است و تاثیر خود را بر سایر نهاده‌های تولید مسکن نیز می‌گذارد. در نهایت نیز هرچه نهاده‌های تولید تورم بیشتری پیدا کنند، هزینه تمام‌شده مسکن نیز افزایش خواهد یافت.»

مشکلات بسیاری برای خرید سیمان از بورس وجود دارد

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن گفت: «در جلسه‌هایی که روزهای گذشته برگزار کرده‌ایم قرار شده این روند اصلاح شود. اکنون تولیدی‌ها می‌گویند اصلی‌ترین مشکل آنها به کمبود برق بازمی‌گردد. در این بین توانیر نیز اعتقاد دارد مشکلی در تامین برق وجود ندارد، بلکه بنگاه‌ها باید مصرف خود را مدیریت کنند.»

او اضافه کرد: «از سوی دیگر از هنگامی که افراد در بورس سیمان می‌خرند تا زمان تحویل و رسیدن به دست مصرف‌کننده، مشکلات بسیاری وجود دارد که باید برطرف شود. در غیر این صورت مشکلات کماکان ادامه می‌یابد و هیچ خروج مثبتی به دست نمی‌آید.»

کمبود سیمان تاثیر خود را بر قیمت مسکن خواهد گذاشت

این فعال بخش خصوصی درباره تاثیر کمبود سیمان بر بازار مسکن تشریح کرد: «یکی از تاثیرات مستقیم آن تعطیلی برخی از کارگاه‌های تولیدی است. از آنجا که مسکن یک کالا‌ی تولیدی و متشکل از خدمات، دستمزد و مصالح است، قطعاً این کمبود سیمان تاثیر خود را بر مسکن خواهد گذاشت.»

پورحاجت برای حل این مشکل پیشنهاد داد: «برای حل این مشکل باید مدیریت صحیح صورت گیرد، زیرا زمان ایجاد مشکلات برق و گاز مشخص است. باید پیش از پیدایش این مشکلات برای آن چاره‌اندیشی شود.» 

او درباره آینده بازار سیمان توضیح داد: «اگر مشکل توزیع سیمان در بازار برطرف شود، قطعاً بسیاری از تنش‌های موجود رفع خواهد شد.»

تورم نهاده‌های ساختمانی طی سال‌های اخیر یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن بوده است. در صورتی‌ که این روند ادامه‌دار باشد، این اثر باز هم تکرار خواهد شد.

کارشناسان معتقدند شرکت توانیر و دولت باید به فکر راهی باشند تا مواردی از قبیل قطعی گاز و برق در فصل‌های مختلف موجب اختلال در روند تولید صنایع نشود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.