فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۷۲۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

قرارگاه مسکن شهرداری تهران بدون خروجی!/ از ۲۶ شهرک زاکانی خبری نیست!

قرارگاه مسکن شهرداری تهران بدون خروجی!/ از 26 شهرک زاکانی خبری نیست!

قرارگاه مسکن شهرداری تهران که با هدف مقابله با بحران مسکن در بهمن ۱۴۰۰ تشکیل شد، با گذشت بیش از دو سال از تاسیس آن،‌ هنوز نتوانسته به اهداف تعیین‌شده برسد و عملکرد آن با انتقادات بسیاری از جمله از سوی اعضای شورای شهر تهران روبه‌روست.

به گزارش تجارت نیوز،

قرارگاه مسکن شهرداری تهران در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ به دستور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و با هدف تسهیل در ساخت و تأمین مسکن و حل مشکلات این حوزه تأسیس شد. این قرارگاه قرار بود به‌عنوان یک نهاد ویژه برای تسریع و تسهیل ساخت مسکن و رفع مشکلات این حوزه ایجاد شود. حالا با گذشت بیش از دو سال از تأسیس این قرارگاه، انتقادهای جدی از سوی اعضای شورای شهر تهران نسبت به عملکرد این مجموعه مطرح شده است.

اهداف قرارگاه مسکن شهرداری تهران محقق نشده است

یکی از مهمترین نکاتی که موجب سیل انتقادات شده آن است که تا کنون هیچ‌گونه آمار رسمی از تعداد واحد مسکونی ساخته شده توسط این قرارگاه منتشر نشده است. با این حال اما شهرداری تهران ادعا می‌کند عملیات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

ناصر امانی،‌ عضو شورای شهر تهران در رابطه با قرارگاه شهرداری تهران بیان کرده است که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، شهردار تهران و معاون اول وقت به شهرداری منطقه ۲۱ رفتند و اعلام کردند که قصد دارند کلنگ ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب ۲۶ شهرک را زمین بزنند و به ظاهر زمین هم زدند.

وی در ادامه تاکید کرده است که حتی با پیگیری و جمع‌بندی صداوسیما مشخص شده که هیچ اثری از این ۲۶ شهرک نیست و صرفاً یک زمین در منطقه ۱۹ است که حدود یک متر هم گودبرداری شده است. حتی اصرار و پیگیری خبرنگار از شهرداری هم برای ارائه یک آدرس از این شهرک‌ها بی‌نتیجه بوده و جز زمین منطقه ۱۹ آدرس دیگری داده نشده است.

امانی عنوان کرده است که از همان روز اول که بحث قرارگاه مسکن در شهرداری مطرح شده بود، توصیه وی به شهرداری این بوده است که این موضوع از اولویت‌های شهرداری تهران نیست.

 

 

گفتنی‌ست، مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران هم در مورد اقدامات و دستاوردهای قرارگاه مسکن مدعی شده بود که ۳۸ تفاهم‌نامه با نهادها و دستگاه‌ها برای احداث ۵۳۲ هزار و ۶۲۰ واحد مسکونی مبادله شده است. وی این موضوع را از مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای این قرارگاه عنوان کرده بود!

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین مدعی شده بود: «در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵۲ پروژه به ظرفیت ۲۱۷ هزار و ۶۵۱ واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با مالکیت انواع نهادهای کشوری و لشکری در دستور کار قرار داشت که با تأمین حدود ۸۱۷۲ واحد مسکونی، عملکرد هشت درصدی در تولید مسکن ذیل قرارگاه جهادی محقق شد.»

آمارهایی که به روش وزارت راه و شهرسازی در دوره مهرداد بذرپاش فقط در مصاحبه‌ها اعلام شده‌اند و خبر و اثری از آنها روی زمین نیست!

نتیجه قرارداد 2 میلیارد دلاری شهرداری تهران با چینی‌ها چه شد؟

در این میان، مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در آذر ماه ۱۴۰۲ از ورود شورا برای بررسی قرارگاه مسکن شهرداری خبر داده و عنوان کرده بود: «مجموعه  اقدامات قرارگاه مسکن در آستانه سومین سال فعالیتش در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بررسی خواهد شد که این مهم آغاز شده و کارشناسان در حال بررسی نتایج و تأثیرات اقدامات شهرداری تهران در این حوزه هستند.»

با این حال تاکنون آمار دقیق و رسمی از سوی شهرداری تهران و قرارگاه مسکن آن در خصوص ساخت واحد مسکونی منتشر نشده و شهرداری ادعا می‌کند که در منطقه ۱۹ در یک قطعه زمین ۱۲ هکتاری یک شهرک در حال ساخت است؛ اما صداوسیما در گزارشی، تنها تصویری از یک خاک‌برداری ناقص را نمایش می‌دهد و به نظر می‌رسد ساخت این شهرک از سال گذشته تاکنون، در مرحله خاک‌برداری باقی مانده است!

همچنین پس از سفر جنجالی زاکانی به چین انعقاد قرارداد دو میلیارد دلاری توسط وی، گمانه‌زنی‌هایی نیز در خصوص ساخت این واحدهای مسکونی توسط چینی‌ها صورت گرفته بود. قرار بر این بود که چینی‌ها ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب شهرک در شهر تهران بسازند که به نظر می‌رسد زاکانی قصد داشته است این پروژه را به قرارگاه مسکن ربط دهد و کارنامه‌ای برای این قرارگاه دست و پا کند.

بااین‌حال اما هنوز هیچ آماری در خصوص ساخت مسکن چه از طرف چینی‌ها و چه از سمت قرارگاه شهرداری تهران منتشر نشده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.