کد مطلب: ۸۹۳۵۷۷

احتمال ورود قوه قضاییه به ماجرای تعلل در واردات خودرو

احتمال ورود قوه قضاییه به ماجرای تعلل در واردات خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تحلیل برخی این است که اگر با ارز غیردولتی خودرو وارد شود، ارزی که در کف بازار وجود دارد به واردات خودرو سوق پیدا می‌کند و این اتفاق به تلاطم بازار ارز در کشور می‌انجامد، پاسخ به این ادعا این است که رقم ارز موردنیاز برای واردات خودرو بسیار بالاست و با ارزهای موجود در کف بازار نمی‌توان خودرو وارد کرد، در حالی که صادرکنندگان می‌توانند از درآمدهای ارزی خود در خارج از کشور این مقدار ارز را تامین و خودرو وارد کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، عباس علی‌آبادی وزیر صمت خواهان تامین ارز موردنیاز برای واردات خودرو از محل سامانه نیماست. فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این پیشنهاد واکنش نشان داد و اظهار کرد: پیش‌تر نظر دولت این بود که قانونی برای واردات خودرو وجود ندارد و این امر در واردات این کالا محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، در همین راستا مجلس شورای اسلامی از سال گذشته تلاش کرد تا مجوز واردات خودروهای نو و دست دوم تا عمر پنج سال ساخت را به دولت بدهد و در این امر موفق بود.

وی افزود: همچنین سران قوا مصوبه‌ای تصویب کرده بودند که واردات خودرو مانند بسیاری از کالاهای دیگر ممنوع شود؛ این مصوبه سه سال اجرا و مدت آن در اردیبهشت سال گذشته منقضی شد. در نتیجه محدودیتی که به واسطه تصمیم سران قوا بر واردات خودرو حاکم شده بود نیز برداشته شد. در این شرایط هم مجلس به واردات خودروهای نو و کارکرده مجوز داد و هم محدودیتی که دولت در واردات به واسطه تصمیم سران قوا با آن مواجه بود برطرف شد و هرگونه مانعی برای واردات انواع خودروهای بنزینی، هیبریدی و برقی از هر شرکت سازنده‌ای از بین رفت. 

فیروزی ادامه داد: متاسفانه با وجود همه این مصوبات و تلاش‌های صورت گرفته و جلسات گوناگونی که در کمیسیون صنایع با حضور وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی برگزار شد، هنوز هیچ اقدامی برای واردات خودرو انجام نشده آن هم با وجودی که قانون برای واردات خودرو وجود دارد. در همین زمینه، هفته گذشته نیز جلسه‌ای با حضور وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی با هدف یافتن راهکاری برای برون‌رفت از بن‌بست موجود شکل گرفت.  

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: مجلس به طور ویژه این موضوع را پیگیری می‌کند؛ حتی آیین‌نامه اجرایی قوانین داخلی مجلس اجازه می‌دهد اگر قانونی توسط دستگاه اجرایی اجرا نشود، کمیسیون مربوطه گزارش آن را به مجلس ارائه کند و در صورتی که مجلس گزارش را وارد بداند، آن را به دلیل اجرا نشدن قانون به قوه قضاییه ارسال کند. متاسفانه باید بگوییم کمیسیون مجبور است در صورت اجرا نشدن قانون به این سمت برود، زیرا واردات خودرو مطالبه مردم و آرامش‌بخش بازار داخلی این کالاست. به باور من حل مشکل خودرو باید امروز در اولویت دولت باشد زیرا دیگر از حالت طبیعی خارج شده است.

نماینده شهر فسا گفت: گلایه ما در مجلس این است که دولت خود لایحه واردات خودرو را ارائه کرده و مجلس هم براساس نظر دولت این لایحه را تصویب کرده و همه محدودیت‌ها بر سر راه واردات رفع شده است. در موضوع تامین ارز از هر منبعی که قرار است تامین شود خود دولت باید شرایط تامین آن را فراهم کند.

وی تصریح کرد: این موضوع را نمی‌توان به مشکلات ارزی کشور گره زد و مجلس متوجه تحریم‌ها و محرومیت‌های برآمده از آن است اما تنها گزینه موجود برای تامین ارز موردنیاز برای واردات خودرو منابع ارزی داخلی کشور نیست و در حال حاضر تاجران ایرانی آمادگی واردات خودرو از محل ارزی که در خارج از کشور از محل کسب و کارشان به دست آورده‌اند را دارند. در چنین شرایطی باید دید که چرا دولت با واردات خودرو از این منابع ارزی موافقت نمی‌کند.

 

فیروزی یادآور شد: تحلیل برخی این است که اگر با ارز غیردولتی خودرو وارد شود، ارزی که در کف بازار وجود دارد به واردات خودرو سوق پیدا می‌کند و این اتفاق به تلاطم بازار ارز در کشور می‌انجامد، پاسخ به این ادعا این است که رقم ارز موردنیاز برای واردات خودرو بسیار بالاست و با ارزهای موجود در کف بازار نمی‌توان خودرو وارد کرد، در حالی که صادرکنندگان می‌توانند از درآمدهای ارزی خود در خارج از کشور این مقدار ارز را تامین و خودرو وارد کنند.

 

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.