کد مطلب: ۸۹۴۱۷۱

جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز:

عدم واردات خودرو به دلیل کمبود منابع ارزی بهانه است/ فراجا حق واردات خودرو دارد + صوت

عدم واردات خودرو به دلیل کمبود منابع ارزی بهانه است/ فراجا حق واردات خودرو دارد + صوت

پس از گذشت دو سال از آزادسازی واردات خودرو، هنوز تعداد خودروهای وارداتی به 10 هزار دستگاه هم نرسیده است. در حالی که واردکنندگان به بهانه کمبود ارز پشت قوانین بانکی و گمرکی مانده‌اند، افراد و نهادهای مختلف نظیر ورزشکاران و فراجا مجوز واردات دریافت کرده‌اند. جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس، معتقد است که کمبود منابع ارزی فقط یک بهانه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز، سه‌شنبه، 12 دی 1402، وزیر صمت به مجلس رفت تا به سوالات نمایندگان در رابطه با تعلل در واردات خودروهای نو و کارکرده پاسخ بدهد. 

در همین زمینه جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره آخرین وضعیت اجرای قانون واردات خودرو گفت: با توجه به اینکه واردات خودرو هنوز به شکلی که قانون مصوب بر آن تاکید دارد، انجام نشده، امروز از وزیر صمت در جلسه علنی مجلس سوالات مختلفی مطرح و پاسخ بسیاری از سوالات دریافت شد.

کمبود ارز صحت ندارد

نماینده مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس یازدهم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی چهره‌های دولتی علت عدم واردات خودرو و اجرای قانون در این زمینه را  کمبود منابع ارزی عنوان می‌کنند، تاکید کرد: این موضوع ابدا صحت ندارد و تنها توجیهی برای عدم اجرای قانون است.

وی ادامه داد: کمبود منابع ارزی بهانه است و ما قبول نداریم که به این علت واردات صورت نگرفته است؛ اما فعلا این مساله را به عنوان بهانه مطرح می‌کنند و امروز هم در این زمینه شفاف‌سازی صورت گرفت.

خودروهای کارکرده وارد می‌شوند

رشیدی‌کوچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر صحت اخبار مختلف درباره لغو واردات خودروهای کارکرده نیز تصریح کرد: این خبر از اساس صحت ندارد و چنین تصمیمی اتخاذ نشده است و مساله واردات خودروهای کارکرده منتفی نیست.

فراجا برای نیاز خود خودرو وارد می‌کند

او درباره برخی انتقادات از واردات خودرو توسط فراجا گفت: در قانون دیده شده است که نهادهایی همچون فراجا و وزارت راه که به ماشین‌های خاص نیاز دارند بتوانند خود اقدام به واردات این خودروها کنند، مثلا محیط زیست هم می‌تواند وزارت بهداشت هم می‌تواند، اما این واردات تنها در حوزه خودروهای تخصصی مورد نیاز خودشان است یعنی اگر فراجا می‌خواهد ماشین وارد کند، تنها برای تامین نیازهای خود مجموعه فراجا مجاز به این اقدام است و نمی‌تواند برای مردم خودرو وارد کند.

این نماینده مجلس درباره تفاوت وضعیت پیگیری اجرای قانون واردات خودرو در دوره وزارت سیدرضا فاطمی‌امین و دوره فعلی گفت: به واقع در دوره جدید کارها در این زمینه سرعت گرفته است؛ چرا که در دوره قبلی از اساس کاری انجام نمی‌شد، حالا قدم‌هایی برداشته شده اما به هر حال باز هم این حرکت کند است.

برای مطالعه بیشتر اظهارات وزیر صمت در مجلس را بخوانید.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.