حجم ویدیو: ۱۴.۷۲M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۱۸ دانلود ویدیو

بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

فروش ۱۲۰ هزار دستگاه با قیمت حاشیه بازار رقم می‌‌خورد؟/ احتمال ۳ نرخی‌شدن خودرو

فرحان پورسلیم فرحان پورسلیم

فروش ۱۲۰ هزار خودرو با نرخ حاشیه بازار توسط دو خودروساز دولتی خبریست که حدوداً ۱۰ روز گذشته منتشر شد؛ اما با گذشت این مدت و تکذیب آن توسط افراد مختلف، پرونده آن هنوز هم باز است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار خودرو در هفته‌های گذشته تحت تأثیر رشد نرخ دلار در بازار آزاد و انتشار خبری مبنی‌بر فروش 120 هزار خودرو با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار، تلاطم‌هایی را تجربه کرد. با وجود اینکه خبر فوق توسط افرادی همچون سخنگوی شورای رقابت تکذیب شد، اما هنوز هم با گذشت بیش از یک هفته باز هم پرونده آن باز است و ایران خودرو و سایپا برای فروش خودرو با چنین شرایطی اعلام آمادگی کردند.

بابک صدرایی در گفتگو با تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا این موضوع عملی می‌شود؟ در صورت اجرا، تأثیر آن بر بازار چه خواهد بود؟

قیمت خودرو سه نرخی می‌شود

اگر سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در کشور به فروش برسد، به صورت ماهانه حدود 120 هزار خودرو نیاز تقریبی بازار ایران است. این درحالیست که در ماه‌های پایانی سال، نیاز بازار تا 170 هزار الی 180 هزار دستگاه خودرو هم افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه 120 هزار دستگاه خودرویی که آقایان برای نیاز بازار اعلام می‌کنند بسیار ناچیز خواهد بود.

اگر این خودروها با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار و تحویل فوری به اندازه نیاز بازار توسط شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به فروش برسد، بازار سیاه خودرو شکسته شده و از بین می‌رود؛ اما در صورتی که میزان تولید ایران خودرو و سایپا باز هم از تقاضای بازار عقب باشد (که شواهد نشان می‌دهد 120 هزار دستگاه نمی‌تواند خلاء موجود در بازار را برطرف کند) باعث می‌شود که قیمت‌ها در بازار نیز دو مرتبه افزایشی شود و با فاجعه‌ای روبه رو خواهیم بود که قیمت خودرو سه نرخی می‌شود.

بنابراین چنین سیاستی زمانی پاسخگو خواهد بود که تولید بالا بوده و مشکلات گلوگاه‌های تولید چه به لحاظ تأمین قطعات، مسائل توزیع و مسائل ارزی برطرف شده باشد. در چنین وضعیتی بازار سیاه خودرو جمع می‌شود و هیچ عقل سلیمی خودرو را از بازار خریداری نکرده و به صورت مستقیم با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار تهیه می‌کند.

در نهایت به نظر می‌رسد که تعداد 120 هزار خودرو برای چنین تقاضایی که خصوصاً در ماه‌های پایانی سال بسیار بالاست، نخواهد بود.

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایران

    بازار از بی پولی مرده چه برسد به حاشیه‌اش