خبر فوری:

کد مطلب: ۳۵۶۸۰۸

یک کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد:

بورس تا پایان سال چه می‌شود؟

بورس تا پایان سال چه می‌شود؟

محمد خبری‌زاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درباره چشم‌انداز بورس تا پایان امسال می‌گوید: به نظر می‌رسد بورس، با توجه به پتانسیل‌های موجود در آن، برای نیمه دوم اسفند و مخصوصا هفته پایانی آن، شرایط خوبی داشته باشد و بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود کند.

بازار سهام که این روزها بیشتر تحت تاثیر عوامل سیاسی قرار گرفته با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است.

چشم‌انداز بورس در روزهای باقی مانده سال همواره برای سهام‌داران مورد بوده است.

محمد خبری‌زاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» می‌گوید: عوامل موثر بر بورس تا پایان اسفند ماه سال جاری را می‌توان در چند حوزه و منظر بررسی کرد. یکی از این حوزه‌ها، حوزه سیاسی بوده که مهم‌ترین بحث در حوزه سیاسی در روزهای اخیر، بحث دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی ( پالرمو ) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به موضع‌گیری‌های اخیر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، نتیجه پیوستن به لوایح مذکور در جلسه‌ای که روز گذشته برگزار شد ناتمام ماند و مذاکرات اعضا به آینده موکول شد. پس همچنان این ریسک بر سر بازار باقی خواهد ماند.

خبری‌زاده با اشاره به تاثیر قیمت دلار بر آینده بازار سهام عنوان کرد: این روزها دلار قیمت 13 هزار تومان را رد کرده و در برخی روزها وارد کانال 14 هزار تومان هم شده که خیلی در آن محدوده باقی نمانده و همچنان قیمت در حدود 13500 تومان قرار دارد. با توجه به نزدیکی به ایام پایانی سال و افزایش تقاضا برای ارز (که البته به نظر می‌رسد امسال به قدرت سال‌های قبل نباشد) به نظر می‌رسد همچنان روند حرکت دلار حداقل نزولی نیست و می‌توان محدوده حرکتی قیمت دلار را بین 13 تا 14 هزار تومان دانست.

او می‌افزاید: نرخ‌های جهانی از دیگر عوامل مهم تاثیر گذار بر بازار سهام است. قیمت نفت در حال حاضر بالاتر از 65 دلار است و نرخ کامودیتی‌ها نیز در روزهای اخیر مثبت بوده است. با توجه به پیش‌بینی‌ بازارهای جهانی به نظر نمی‌رسد در این حوزه نیز کاهش چشمگیری حداقل تا پایان اسفند ماه رخ دهد و ریسکی از این بابت بازار سهام کشور را تهدید نمی‌کند.

خبری‌زاده با مطلوب دانستن وضعیت فروش (فروش صادراتی و فروش داخلی) شرکت‌ها تاکید می‌کند: در حال حاضر با توجه به آمارهای گمرک، روند صادرات محصولات ایرانی بعد از افتی که در ماه‌های آبان و آذر شاهد بودیم، دوباره بهبود یافته و به نظر می‌رسد، شرکت‌ها توانسته‌اند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و راه‌های دور زدن تحرم‌ها را بیابند.

او در ادامه می‌افزاید: در بورس کالا نیز به دلیل افزایش تقاضا، شاهد انجام معاملات بر روی اکثر محصولات با رقابت قیمتی بوده‌ایم و به نظر می‌رسد شرکت‌ها بتوانند در اسفند ماه رکورد فروش در بورس کالا خود را بشکنند.

این کارشناس با اشاره به افزایش عرضه‌ها در پایان سال می‌گوید: معمولا در اسفند ماه، به‌صورت سنتی شاهد افزایش عرضه در نمادهای معاملاتی مخصوصا از سوی حقوقی‌ها هستیم. به نظر می‌رسد، این شرایط برای امسال نیز حداقل تا یک هفته پایانی اسفند ماه وجود داشته باشد.

خبری‌زاده در جمع‌بندی کلی خود از آینده بازار سهام در مدت باقی مانده از سال جاری عنوان می‌کند: با توجه به همه عوامل ذکر شده، به نظر می‌رسد بورس با توجه به پتانسیل‌های موجود در آن، برای نیمه دوم اسفند و مخصوصا هفته پایانی آن، شرایط خوبی را تجربه نماید و بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود کند.

او تاکید می‌کند: این نکته را نباید از نظر دور کرد که در کمتر از یک ماه اخیر، قیمت دلار و همچنین کالاهای مرتبط با دلار، حدود 30 درصد رشد داشته ولی بورس علیرغم اینکه مرتبط ترین بخش با دلار بوده، رشدی را تجربه نکرده و همچنان این پتاسیل در بازار وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بازار خوب میشه بشرطی باز یه بهانه جور نکنه