خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۴۱۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال ایران‌خودرو ۶ بهمن ۱۴۰۱ / روند صعودی خودرو متوقف خواهد شد؟

تحلیل تکنیکال ایران‌خودرو 6 بهمن 1401 / روند صعودی خودرو متوقف خواهد شد؟

سهام شرکت ایران خودرو که با نماد «خودرو» در بورس تهران معامله‌ می‌شود، طی سه ماه گذشته 101 درصد رشد را تجربه کرده است. با این وجود آینده پیش روی این نماد چه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نماد «خودرو» با آغاز فاز صعودی بازار سهام در آبان ماه سال جاری طی سه ماه گذشته موفق به کسب بازدهی 101 درصدی برای سهامداران خود شده است. این مقیاس بازدهی بیش از سه برابر بازدهی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در همین مدت است.

شرکت ایران‌خودرو در سال ۱۳۴۱ با نام اولیه شرکت سهامی خاص کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال ثبت شد. این شرکت در مهرماه ۱۳۴۲ با هدف تولید انواع خودرو و قطعات مربوط به آن شروع به کار کرد و سهام آن در اواخر سال ۱۳۷۱ در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «خودرو» عرضه شد.

در حال حاضر فعالیت اصلی ایران خودرو، تولید قطعات بدنه، موتور، تولید و مونتاژ انواع اتومبیل‌های سواری و وانت است. سهام این شرکت هم‌اکنون در بازار دوم بورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات معامله می‌شود. ایران خودرو با ارزش بازاری حدود ۵۵ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان بزرگترین شرکت این گروه به حساب می‌آید.

رشد خوب غول خودروسازی کشور

عرضه خودرو در بورس کالا که از اوایل شش ماهه دوم سال جاری شکل جدی‌تری به خود گرفت باعث تحولی شگرف در این صنعت شد. این موضوع تا جایی ادامه یافت که شرکت ایران‌خودرو بالاخره از زیان خارج شد.

صورت‌های مالی 9 ماهه منتهی به پایان آذر 1401 خودرو نشان می‌دهد که این شرکت بالاخره به سوددهی رسید. همانطور که در نمودار مشخص است ایران خودرو در این دوره 9 ماهه سود عملیاتی خود را به سه هزار و 251 میلیارد تومان و سود خالص خود را به 114 میلیارد تومان رساند.

هدف‌های بالاتر «خودرو» قابل دستیابی است؟

در نگاهی به نمودار قیمتی نماد «خودرو» در می‌یابیم، این سهم با عبور از محدوده 253 تومان در فروردین ماه سال جاری نشانه‌ای تغییر در رفتار را نشان داده‌ است. چرا که محدوده یاد شده آخرین سقف تایید شده روند نزولی تاریخی سهم است که از تابستان تلخ 99 آغاز شد.

تحلیل تکنیکال خودرو

در جریان روند صعودی اخیر بازار سرمایه که منجر به رشد کلیت بازار سهام شد، نماد «خودرو» نیز توانست رشد خوبی را تجربه کند. موج صعودی ایجاد شده در «خودرو» توانست عامل شکست و عبور از سقف کانال(آبی‌رنگ) صعودی خود شود. افزایش حجم معاملات در جریان روند صعودی سهم، اعتبار این روند قیمتی را افزایش می‌دهد.

برخورد با سد محکم تراز 38.2 درصد فیبوناچی اصلاحی(Retracement) رسم شده روی موج ریزش سهم، توانست مانع از عبور این قیمت خودرو به محدوده‌های بالاتر شود.

اصلاح آغاز شده در سه هفته اخیر موج نزول 17 درصدی در قیمت این نماد شود. اگر دید داینامیک به نمودار قیمت سهم داشته باشیم، در حال حاضر پولبک خود به سقف شکسته شده کانال را تکمیل کرده است.

همچنین برخورد خط میانی و سقف کانال نیز می‌توان شانس برگشت قیمت از همین محدوده را افزایش دهد. در این صورت «خودرو» می‌تواند تا موازی بالای چنگال به عنوان هدف قیمتی پیش رود.

اگر حمایت ذکر شده در ساخت پیوت برای قیمت کارساز نباشد، در آن صورت محدوده 250 تا 266 تومان را می‌توان به عنوان باکس حمایتی برای ورود خریداران و افزایش تقاضا در نظر گرفت.

همچنین در پله بعدی و سناریو بدبینانه نیز محدوده 230 تومان می‌توان نقش حمایت را برای قیمت ایفا کند.

از آن‌سو با توجه به اینکه قیمت موفق به عبور از سقف کانال خود شده می‌توان به اندازه عرض کانال رشد کند و هدف‌های بالاتر نیز دست یابد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.