کد مطلب: ۶۹۸۳۶۲

اخبار امروز از برجام/ کاخ سفید: ما با‌ ایران اختلاف داریم‌

اخبار امروز از برجام/ کاخ سفید:  ما با‌ ایران اختلاف داریم‌

سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت اگر ایران آماده پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد ما نیز آماده انجام همان کار هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در اخبار روز گذشته برجام آمد، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود گفته است: در ۲۸ ساعت اخیر خوشبینی من برای احیای توافق هسته‌ای با ایران کمتر شده است. مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین و نماینده روسیه در مذاکرات احیای توافق هسته‌‎ای برجام نیز به این سخنان واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، کارین جین پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت اگر ایران آماده پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد ما نیز آماده انجام همان کار هستیم.

وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود: ما برای تمام سناریوها - چه بازگشت به توافق هسته‌ای محقق شود چه به سرانجام نرسد - آماده هستیم.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد که هنوز شکاف‌هایی با ایران وجود داشته و بایدن هرگز توافقی را که در راستای منافع آمریکا نباشد، با ایران امضا نخواهد کرد.

اسرائیل: با آمریکا برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران توافق کردیم

به گزارش ایرنا، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا در مهار تلاش‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران موفق بوده‌ایم یا خیر.

وی ادامه داد: با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به توافق رسیدیم که اسرائیل حق جلوگیری از تبدیل ایران به یک تهدید هسته‌ای را دارد.

مقامات رژیم صهیونیستی بارها با ارائه اطلاعات غلط به مقامات غربی و حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی تلاش کردند تا راه رسیدن به یک توافق احتمالی را در مذاکرات سد کنند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که توپ توافق در زمین آمریکایی ها است و واشنگتن کماکان از ارائه پاسخ قطعی به پیشنهادات ایران خودداری کرده و «ساموئل وربرگ»، سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الشرق» تصریح کرده که کشورش در حال رایزنی با متحدان خود در خصوص پاسخ ایران به نقطه نظرات آمریکا در مورد پیش نویس توافق هسته ای است.

سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: آمریکا در حال هماهنگی و رایزنی با متحدان اروپایی امضاکننده این توافق (انگلیس، فرانسه و آلمان) است.

وی افزود: باید نقطه نظرات ایران را بررسی کنیم و در زمان مناسب از طریق میانجی اروپایی به آن پاسخ خواهیم داد.

کابینه فعلی رئیسی فرصت‌های پس از برجام را غنیمت می‌شمرد؟

به نقل از نامه‌نیوز، ما باید براساس امکانات خودمان و بدون وابستگی به نفت کشور را اداره کنیم. در واقع رویکرد ما باید این باشد که نفت را تبدیل به محصولاتی کنیم که تحریم روی صادرات این محصولات اثر نگذارد.

فعال سیاسی اصولگرا گفت: اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان سیاسی معتقدند توافق بر سر احیای برجام انجام می‌شود، اما سوال اصلی آن است که آیا دولت ابراهیم رئیسی با این ترکیب کابینه می‌تواند از فرصت‌های احیای برجام استفاده کند؟

حبیب‌الله بور بور درباره توانایی دولت سیزدهم در استفاده از فرصت‌های اقتصادی پسا احیای برجام گفت: غربی‌ها براساس نیاز خودشان می‌خواهند با ایران توافق کنند. در واقع اروپایی‌ها چون نیاز به انرژی برای گرمایش دارند بنابراین دنبال این هستند که این مشکل را پیش از فرا رسیدن فصل سرما حل کنند. پس این مسئله ربطی به توان یا عدم توان دولت سیزدهم ندارد.

وی افزود: غربی‌ها هر زمانی بخواهند دوباره کلید را می‌زنند و نقل و انتقال ارز را برای ما مسدود می‌کنند. آمریکایی‌ها از ابتدا انقلاب تا به امروز در قالب ایجاد جنگ داخلی، کمک به صدام و تحریم به فکر سقوط جمهوری اسلامی بودند، اما حالا متوجه شدند که این خیالی خام است و ایران مورد حمایت سایر کشورها قرار دارد.

فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به تداوم دشمنی آمریکا با ایران اظهار کرد: آمریکا دنبال کسب رضایت ما در توافق نیست و اکنون اگر صلح و توافقی انجام شود، این توافق تنها برای تامین نیاز غرب است، نه رفع محدودیت ما. بنابراین هیچ کس نباید به این توافق دل ببندد. ما باید براساس امکانات خودمان و بدون وابستگی به نفت کشور را اداره کنیم. در واقع رویکرد ما باید این باشد که نفت را تبدیل به محصولاتی کنیم که تحریم روی صادرات این محصولات اثر نگذارد.

واکنش روسیه به نظر جوزپ بورل

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای توافق هسته‌‎ای برجام در پیامی توئیتری نوشت: «مشخص است که ایران نقاط ضعف و ابهامات در توافق را نخواهد پذیرفت. البته چندان مطمئن نیستم که اتحادیه اروپا فراموش کرده باشد که مسئول وضعیت کنونی چه کسی است.»

اولیانوف در این پیام با اشاره به واکنش محمد مرندی به اظهارات بورل، نوشت: «با وجود ماهیت پیچیده روابط بین‌الملل، شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین، تا‌کنون توانایی عمل‌گرا بودن را نشان داده‌اند.»

نماینده روسیه در مذاکرات احیای توافق هسته‌‎ای برجام

دلیل مذاکرت نقض برجام است، فراموش کرده‌اید؟

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین پیش از این در واکنش به اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر کم شدن خوشبینی‌اش نسبت به احیای توافق هسته‌ای با ایران، در پیامی توئیتری نوشت: «بورل متحد آمریکا است و فراموش می‌کند که دلیل این مذاکرات نقض برجام توسط غرب و تحریم‌های فشار حداکثری است که شهروندان ایرانی را هدف قرار می‌دهد حتی در شرایطی که ایران به طور کامل به آن پایبند بوده است. ایران خلاها و ابهامات را نخواهد پذیرفت. ایالات متحده هزینه‌هایی را بر اتحادیه اروپا تحمیل می‌کند.»

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا اولین فرصت باید در مورد نظر ایران صحبت کنه مگه اون مسئول مذاکرات از طرف ایرانه

  • ناشناس

    شما راست میگیید

  • امیر عباس یدوی

    سلام
    چرا در مورد کم وکیف مذاکرات مردم را در جریان نمی گذارند وبا زبان زرگری مابین خودشان کورسوی امید مردم را سیاه ومبهم می کنند سفره های مردم مستقیم به کلمات مبهم هیات مذاکره کننده خودمان وابسته است وای اگر از پی امروز بود فردایی

  • ناشناس

    و فرصتهایی که از دست می روند…