کد مطلب: ۳۵۵۵۰۶

هاشمی‌طبا در گفتگو با تجار‌ت‌نیوز مطرح کرد:

رئیس‌جمهور با استعفای ظریف موافقت نکند / رد FATF فشار اقتصادی زیادی به ما وارد می‌کند

رئیس‌جمهور با استعفای ظریف موافقت نکند / رد FATF فشار اقتصادی زیادی به ما وارد می‌کند

مصطفی هاشمی‌طبا می‌گوید: به نظرم شاید آقای ظریف انتظار حمایت بیشتری از مسئولان کشور را دارند یا آنکه به هجمه‌های برخی از افراد پاسخ داده شود. احتمال می‌دهم ایشان در قبال مسائل و هجمه‌ها احساس تنهایی می‌کنند.

با انتشار پست اینستاگرامی ظریف، انواع و اقسام تحلیل‌ها و اظهارنظرات مختلف از سوی موافقان و مخالفان خارجی و داخلی وی منتشر شده است. استعفایی که در صورت موافقت رئیس‌جمهور با آن، می‌تواند پس‌لرزه‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مصطفی هاشمی‌طبا فعال سیاسی ضمن دفاع از عملکرد ظریف، اعتقاد دارد که نباید رئیس‌جمهور با استعفای وزیر امور خارجه موافقت کند. وی احتمال می‌دهد که وزیر امور خارجه در مقابل هجمه‌ها احساس تنهایی می‌کند، بنابراین انتظار بیشتری از مسئولان کشور دارد تا از وی حمایت کنند.

هاشمی‌طبا در این خصوص به تجارت‌نیوز می‌گوید: به نظر بنده آقای ظریف بسیار خوب کار کردند و به عنوان یک وزیر خارجه فعال و توانمند خودشان را مطرح کردند. بنابراین فقدان ایشان به ما لطمه خواهد زد. ظاهرا ایشان طی دو سه روز گذشته اظهار کردند که مسئولان باید در کاهش مشکلات مردم تلاش داشته باشند و به نظرم آقای ظریف در این راستا تلاش خودشان را انجام داده‌اند و بهتر است آقای ظریف عملکردشان را با شغل و حیطه تخصصی خودشان بسنجند. نه آنکه احساس کنند شغل و وظیفه ایشان چندان نمی‌تواند در این زمینه موثر باشد.

هاشمی‌طبا در خصوص پذیرش یا رد استعفای ظریف از سوی رئیس‌جمهور می‌گوید: به نظرم نباید با استعفای ایشان موافقت شود و رئیس‌جمهور با استتعفای وی موافقت نکنند تا آقای ظریف کماکان به عنوان وزیر خارجه شوند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آقای ظریف به چه دلیلی استعفا داده است؟ می‌گوید: اظهارنظر دقیق در این خصوص قطعا نیازمند اطلاعات دقیق است. پیامی از طرف آقای ظریف منتشر شده بود که ایشان گفته بودند در کشور ما مذاکره را برابر با سازش می‌دانند. با توجه به این موارد، به نظرم شاید آقای ظریف انتظار حمایت بیشتری از مسئولان کشور دارند یا آنکه حداقل به هجمه‌های برخی از افراد پاسخ داده شود. به طور کل احتمال می‌دهم ایشان در قبال مسائل و هجمه‌ها احساس تنهایی می‌کنند.

هاشمی‌طبا در خصوص تاثیر استعفای ظریف بر مسائل اقتصادی، می‌گوید: باید این نکته را در نظر بگیریم که ایشان مسئول اقتصادی کشور نیست. آقای ظریف تمام تلاششان را کردند که تحریم‌ها برطرف شود، روابط بانکی ما تقویت و رابطه ما با کشورهای اروپایی حفظ شود. احتمال دارد چون آقای ظریف مشاهده کردند که همه این تلاش‌ها در حال خنثی شدن است، تمایل دارند که ادامه ندهند.

وی می‌افزاید: اکنون زمانی است که باید در تمام زمینه‌ها تلاش کنیم. اگر FATF رد شود، رابطه با اروپا قطع شود و خدای‌نکرده ما نیز از برجام خارج شویم، آن وقت فشارهای اقتصادی بر ما بسیار بیشتر خواهد شد.

هاشمی‌طبا درباره اتفاقات پس از استعفای ظریف و در پاسخ به این سوال که با رفتن آقای ظریف تا چه حد امکان دارد این اتفاقات رخ دهد؟ می‌گوید: این موضوع کاملا مشخص نیست. چرا که اتفاقا برخی مواقع ممکن است برعکس شود. به عنوان مثال اکنون برخی با FATF مخالف هستند، اما اگر رئیس‌جمهور و مقامات فعلی تغییر پیدا کنند، نظرشان برعکس می‌شود. کمااینکه بنده به نقل از رسانه‌ها شنیدم که آقای جلیلی در گذشته توصیه کرده بودند که به FATF بپیوندیم. اما اکنون مخالف هستند. بنابراین این احتمال وجود دارد که اگر دولت فعلی برود، مخالفان دوباره موافق شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شهروند

    ما که نمیتونم بخاطر ظریف خودمون رو بد بخت کنیم ظریف کاری برای مردم نکردن اون از برجام اینم از عدم مسولیتش