کد مطلب: ۶۸۵۹۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

علت وقوع سیل در تابستان چیست؟/ وقوع «مانسون» پس از ۳۵ سال!

علت وقوع سیل در تابستان چیست؟/ وقوع «مانسون» پس از ۳۵ سال!

سیل در میانه تابستان! این یک غافلگیری بزرگ هم برای مردم بود و هم دولت. سیلی که تاکنون ۴۶ کشته و ۳۰ مفقودی داشته و  ۱۸ استان را درگیر کرده است. کارشناسان می‌گویند این سیل باران‌های موسمی یا «مونسان» است که آخرین بار سال ۶۶ در تهران رخ داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیل تابستانی از استان فارس آغاز شد و ۱۸ استان دیگر را هم در برگرفت و به پایتخت هم رسید. بر اساس آخرین آمار این سیل در امامزاده داود و تهران ۵ کشته و ۱۴ مفقودی داشته. تعداد کشته‌شده‌های سیل در فیروزکوه ۹ نفر و تعداد مفقودی‌ها ۱۶ نفر اعلام شده است. در استان فارس هم ۳۲ کشته بر جای گذاشته است.

علت پدیده «مانسون» چیست؟

حسین اردکانی، یکی از پیشکسوتان صنعت هواشناسی علت سیل‌های اخیر را وجود پدیده جوی «مانسون»اعلام کرده و گفته این پدیده جوی به سمت مسقط و عدن است و رطوبت این سیستم که از خلیج فارس به طرف ایران سرریز می‌شود باعث رگبار موقت، رعد و برق و بارندگی می‌شود.

به گفته این کارشناس پدیده جوی "مانسون" از سه‌شنبه وارد ایران شده و به سمت هرمزگان و قسمتی از فارس حرکت کرده و طی روزهای آتی، مرکز ایران را دربر خواهد گرفت.

البته هواشناسی اعلام کرده که این بارش‌ها احتمالا تا روز یکشنبه نهم مرداد ماه ادامه دارد و اگرچه در طول روز بارندگی رخ نمی‌دهد اما از عصر و ساعات آغازین شب باید منتظر ریزش باران تند و حجیم اما کوتاه بود که سیلاب راه می‌اندازد.

بهلول علی‌جانی، دیگر کارشناس هواشناسی هم این پدیده جوی مانسون است که در فارسی به آن بارش‌های موسمی می‌گویند.

به گفته این کارشناس این بارش‌ها که به آن‌ها سیستم‌های منطقه معتدله می‌گویند از طرف اروپا می‌آید و رطوبت را از مدیترانه می‌آورد و سبب بارش باران می‌شود. به گفته این کارشناس رطوبتی که از اقیانوس هند می‌آید بسیار زیاد است و هوا هم گرم است در نتیجه اگر بارشی در تابستان رخ دهد، بارش‌هایی شدید و سنگین خواهد بود.

آیا بارش سیل در تابستان سابقه دارد؟

بهلول علی‌جانی گفته در ایران پدیده بارش سیل در تابستان چندین سال یکبار رخ می‌دهد و نادر است. اما آخرین باری که ایران با چنین سیلی مواجه شد مرداد سال ۶۶ بود که منجر به وقوع سیل هولناکی شد.

به گفته این کارشناس معمولا در تابستان‌ها در بالای ایران سامانه پرفشاری وجود دارد که نمی‌گذارد هوا صعود کند ولی الان آن سامانه پرفشار عقب‌نشینی کرده و به طرف عربستان رفته درنتیجه هوای گرم و مرطوب موسمی وارد ایران شده و تا تهران هم نفوذ کرده و موجب وقوع سیل شده است. این سیل تا قم هم رسیده است اما پیش‌بینی می‌شود از دامنه البرز عبور نکند و متوقف شود.

به گفته کارشناسان وقوع این باران‌های تند و موسمی طبیعی است اما مساله این است که به دلیل خشکسالی و کاهش پوشش گیاهی در ایرلن، این باران‌ها شکل سیلاب به خود می‌گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    درود بر شما…..باید حریم روخانه ها ومسیله ها توسط مردم رعایت شود .رودخانه‌دارآباد را میشود با یک تونل به جاجرود وصل کرد تا خطر سیل را کاهش دهد…

  • ناشناس

    ایا این نوع بارش ها میتونه در رفع مشکل کم ابی وکاهش ذخایر زیر زمینی اب موثر باشد؟