کد مطلب: ۵۰۶۶۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چه‌ کسی برق ایرانی‌ها را قطع کرد؟!/ روایت معاون جهرمی از مزارع بیت‌کوین چینی‌ها

چه‌ کسی برق ایرانی‌ها را قطع کرد؟!/ روایت معاون جهرمی از مزارع بیت‌کوین چینی‌ها

قطع گسترده برق امروز در فضای مجازی بارها دهان به دهان چرخید و خیابان‌های تاریک و چراغ‌های خاموش راهنمایی نظم خیابان‌های تهران را به هم ریخت.

به گزارش تجارت‌نیوز قطع برق و گاز این روزها حواشی زیادی به دنبال داشته است. ماجرا از خاموش کردن چراغ معابر تهران شروع شد. شرکت برق علت این اتفاق را قطع گاز نیروگاه‌ها اعلام کرد و پس از آن یکی یکی خبر از قطع گاز سایر صنایع از جمله کارخانه‌های پتروشیمی و سیمان خبرساز شد.

قطع گاز صاحبان صنایع را مجبور به استفاده از سوخت غیراستاندارد و آلاینده مازوت کرد و هوای تهران را به وضعیت قرمز کشاند. در این میان متولیان برای مردم پیامک‌هایی ارسال کردند که با ۱۰ درصد استفاده کمتر و پوشیدن لباس گرم در خانه‌ها مانع از قطع گاز و برق شوند.

چینی‌ها در رفسنجان و ارس مزرعه بیت‌کوین دارند

این ادعا اما با چالش رسانه‌ها مواجه شد. بسیاری از کارشناسان رمزارزها به رسانه‌ها گفتند که مصرف بالای برق در مزارع بیت‌کوین موجب قطع برق شده است. رضا اردکانیان، وزیر نیرو گرچه به صراحت نقش بیت‌کوین را در قطع برق رد نکرد اما تذکر داد که با هرگونه استفاده غیرمجاز برای استخراج بیت‌کوین به شدت برخورد می‌شود.

با این حال برخی کارشناسان می‌گویند که بر اساس گزارش موسسه جهانی BITOODA ایران سومین کشور جهان در زمینه استخراج رمزارزهاست و این حجم از استخراج نمی‌تواند توسط تولیدکنندگان خانگی و یا زیرزمینی انجام شود.

در همین زمینه نسیم توکل، عضو اتاق بازرگانی توئیتی منتشر کرد که در آن از مزرعه بزرگ بیت‌کوین چینی‌ها در رفسنجان کرمان خبر داد. امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات هم با تایید این ادعا به تجارت‌نیوز گفت که چینی‌ها علاوه بر کرمان در منطقه آزاد ارس هم بیت‌کوین استخراج می‌کنند اما از حجم استخراج بیت‌کوین توسط چینی‌ها بی‌اطلاع است!

ماجرای کمبود گاز چیست؟

مزارع بیت‌کوین اما کمبود زمستانه گاز در ایران را رد نمی‌کند و از سال ۹۵ وزارت نفت وعده می‌دهد که مشکل کمبود زمستانه گاز را رفع کند اما این وعده‌ها به سرانجام نمی‌رسد. قطع گاز در ایران در شرایطی رخ می‌دهد که ایران بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان است اما به دلیل اینکه قادر به جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیست سالهاست که نتواسته است فازهای میدان گازی پارس جنوبی را تکمیل کند.

ماجرا از این هم فراتر است و تولید غیراقتصادی گاز در ایران موجب شده که گاه و بیگاه حقوق کارگران پارس جنوبی معوق شود و کار به اعتراض کارگران بکشد. از این گذشته ایران، تا پیش از سال ۹۵ کمبود گاز خود را از ترکمنستان تامین می‌کرد.

ترکمنستان چهارمین تولیدکننده گاز جهان است و ارزان‌ترین گاز جهان را دارد اما نبود دیپلماسی اقتصادی موفق، باعث اختلاف ایران و این کشور سر پرونده گاز شد و ترکمنستان صادرات گاز خود را به ایران قطع کرد و حالا پاکستان و چین را به عنوان مشتریان جدید جایگزین ایران کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یه توضیح ساده ترورواندرخصوص بیت کوین بدهید لطفاً،سپاسگزارمیشوم

  • ناشناس

    س یک راه داره یکدفعه همگی خودکشی کنیم

  • Meti

    خوبه باز مدارس و دانشگاهامون بسته است و کمتر داره گاز و برق مصرف میشه وگرنه تا الان باید کنار بخاری هیزمی خودمونو گرم میکردیم

  • یه ایرانیم

    با سلام
    اون از وضعیت اقتصادیمون اینم از هوایی که نمیتونیم تنفس کنیم برق رو هم قطع کنید ? حیف از این سرزمین بابرکت
    یهویی خلاصمون کنید دیگه چرا ذره ذره زجرکش میکنید
    به کجا چنین شتابان?

  • ناشناس

    1-ماجرای بیت کوین نیست. اگر درجایی با زیادی از برق بکشند اینطور نیست کهبرق همه شهرها قطع بشه بلکه محفظه‌ای الکتریکی مثل فیوز برق را قطع می‌کنند در غیر اینصورت سیم‌ها آب می‌شوند و آتش می‌گیرند و خودبخود برق قطع می‌شود اما نه برای مدت کم. بلکه مدت قابل توجه تا انجام کارهای فنی. 2-لعنت به چینی‌های کثیف و دوستدارانشون

  • ناشناس

    کشوری که روی نفت و گاز خوابیده و نمیتونه اونو بفروشه،باید نفت و گاز رو تبدیل به محصولات دیگه از قبیل برق و محصولات پتروشیمی یا بیت کوین کنه. مصرف برق کشور در حال توسعه،تصاعدی میره بالا و ما نباید با امضای توافق نامه پاریس جلوی تولید بیشتر برق رو می‌گرفتیم. توافقی که کشوری به سادگی زیر بار اون نمیره

  • ناشناس

    دقیقا درسته،خیلی وقته بی تدبیری مدیران نالایق باعث به باد دادن منابع شده

  • ناشناس

    جواب : لابد اینم کار ترامپ یزیدِ کافر بود

  • ناشناس

    رسما تنها مستعمره چین در کره زمین شدیم اونهم بی توپ و تفنگ

  • حسین

    سلام ازبزرگواران تقاضادارم یک جستجوتوی اینترنت بزنندتا متوجه بشوندکه دولت نقش زیادی درموردقراردابیت کوین باچینی ها رانداردچراکه امروزکه سخنگوی دولت گفت ما از اطلاعات خواستیم که واردموضوع خاموشی هاوبیت کوین شونداولین واکنش راازسمت استادگرانقدرجناب رائفی پور رامن دیدم که فرمودن اتفاقاکشوربه فروش ارزبیت کوین نیازمبرم داره حالا چه برسرملت میاره این خاموشی ها ومخصوصا الودگی مهم نیست خداوکیلی بنده خانواده شهیدوایثارگرم پس دفاع ازشخص خاصی ندارم وانچه به واقعیت باهاش برخوردداشتم به عرض مبارک عزیزان رساندم تندرست وشادکام باشید