فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۷۰۶۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رفت و برگشت قیمت نفت/ سرانجام بازار طلای سیاه چه می‌شود؟

رفت و برگشت قیمت نفت/ سرانجام بازار طلای سیاه چه می‌شود؟

در هفته ابتدایی مهر ماه قیمت نفت روند متفاوتی را طی کرد و در حالی که تحلیلگران، نفت 100 دلاری را محتمل می‌دانستند نفت در کانال کاهشی قرار گرفت و به عقب بازگشت. اما امروز بار دیگر قیمت نفت برنت، به‌عنوان شاخص بازار جهانی بار دیگر روند صعودی را در پیش گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت برنت در لحظه تنظیم این گزارش، یعنی ساعت 16 روز 5 مهر 1402، با ثبت رشد 1.67 درصدی نسبت به روز گذشته، به 95.5 دلار رسید. این در حالی است که طی هفته جاری قیمت طلای سیاه در کف کانال 90 دلار هم قرار گرفت که نگرانی تولیدکنندگان را در پی داشت. اما نهایت این رفت و برگشت چه می‌شود؟ باید منتظر گرانی نفت بود یا ارزانی آن؟

برای بررسی این موضوع باید توجه داشت که وضعیت قیمت‌ها در بازار جهانی به سه فاکتور اصلی وضعیت تقاضا، میزان عرضه از سوی عربستان و روسیه و همچنین سیاست‌های پولی و مالی آمریکا و ذخایر این کشور بستگی دارد؛ میزان تقاضا در امسال از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت و از طرفی گزارش های منتشر شده از سوی اوپک حاکی از این است که مقدار تقاضا در سال جاری را ۲.۴ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی هم میزان افزایش تقاضا را ۲.۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است. این آژانس همچنین هشدار می‌دهد که رشد تقاضای جهانی در میان‌مدت به طرز قابل توجهی آهسته خواهد شد.

اما احتمال نفت 100 دلاری هم‌چنان وجود دارد؟ در شهریور ماه و تا روزهای ابتدایی مهر ماه این احتمال قوی به نظر می‌رسید و پس از اینکه عربستان و روسیه کاهش تولید و عرضه خود را تا پایان سال تمدید کردند، قیمت نفت طی 3 هفته بیش از 10 درصد افزایش یافت.

در عین حال سیاستگذاران اقتصادی بزرگ دنیا یعنی فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا طی روز‌های اخیر بر تعهد خود جهت مبارزه با تورم تاکید کرده‌اند. بدین ترتیب سیاست‌های سختگیرانه پولی آن‌ها باز هم ادامه خواهد داشت. بالا رفتن نرخ بهره رشد اقتصاد را کند کرده و تقاضا برای نفت را پایین می‌آورد. از طرف دیگر، آژانس اعتبارسنجی مودیز در روز دوشنبه اعلام کرد تعطیلی دولت آمریکا به اعتبار این کشور آسیب می‌رساند. این هشدار یک ماه پس از آن اعلام شد که فیچ رتبه اعتباری آمریکا را به خاطر بحران سقف بدهی این کشور پایین آورد.

در شرایطی که بازار همچنان به خاطر تمدید کاهش تولید روسیه و عربستان با محدودیت عرضه مواجه است، مسکو در روز دوشنبه ممنوعیت موقتی را که برای صادرات بنزین و گازوئیل وضع کرده بود، تسهیل کرد. این اقدام جهت حمایت از بازار داخل انجام شده بود.

نفت 100 دلاری در راه است؟

با شروع تعطیلات هفته طلایی در چین قیمت نفت به خاطر افزایش سفر‌ها و بالا رفتن تقاضا برای محصولات نفتی در دومین اقتصاد بزرگ دنیا افزایش خواهد یافت. بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند محدود شدن عرضه نفت بر مشکلات اقتصاد کلان پیشی گرفته و نفت طی هفته جاری بالاتر از ۹۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود. قیمت نفت حدود ۳۰ درصد از اواسط سال جاری میلادی افزایش یافته که دلیل اصلی آن کاهش عرضه بوده است.

با این تفاسیر نفت از صعود باز ماند و بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر، با ۶۷ سنت معادل ۰.۷۲ درصد کاهش، به ۹۲ دلار رسید و بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم به ۸۸ دلار در هر بشکه رسید که پایین‌ترین رکورد از ۱۴ سپتامبر بود. کارشناسان دلیل روند صعودی قیمت نفت را تصمیم فدرال رزرو در مورد ثابت نگه داشتن نرخ بهره می دانند. با این وجود همچنان بسیاری از کارشناسان امیدوارند که روند صعودی نفت دوباره از هفته های آینده به دلیل افزایش تقاضا دوباره ادامه پیدا کند.

با آغاز تعطیلات هفته طلای چین از روز یکشنبه، قیمت نفت ممکن است از افزایش سفرها و تقاضای بالاتر برای سوخت در چین، حمایت شود.

بانک جی‌پی مورگان اعلام کرد قیمت نفت از اواسط سال تحت تاثیر محدودتر شدن عرضه، حدود ۳۰ درصد رشد کرده و باعث کاهش ۰.۵ درصدی رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در نیمه دوم امسال می‌شود. اما این شوک به اندازه کافی بزرگ نیست تا توسعه اقتصادی را به خطر بیاندازد.

بر اساس گزارش رویترز، بادن مور، مدیر بخش کربن و استراتژی کالای بانک ملی استرالیا اظهار کرد: این بانک قیمت نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ را ۹۴ دلار در هر بشکه پیش بینی می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.