کد مطلب: ۷۴۶۴۶۲

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۱۸ دی ۱۴۰۱ / روند صعودی دلار متوقف نشد

پیش بینی قیمت دلار ۱۸ دی 1401 / روند صعودی دلار متوقف نشد

با شروع سومین هفته دی‌ماه، دلار تهران و سایر بازارهای موازی با شکستن کانال ۳۰ هزار تومانی، وارد محدوده ۴۰ هزار تومان شدند. بازارهای فردایی نیز خبر از رشد قیمت دارند. خبردرمانی برای مهار بازار پررنگ‌تر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار در شروع سومین هفته دی‌ماه با روندی افزایشی باز شد. این اسکناس آمریکایی در روزهای پایانی هفته گذشته با وجود اقدامات نهاد پولی کشور برای کاهش قیمت اما نسبت به سیاست‌های بانک مرکزی ایمن‌ شده و به کاهش تمایل نداشت.

هر چند تغییر رییس بانک مرکزی بستر را برای کاهش قیمت دلار فراهم کرد اما فاکتورهای موثر بر افزایش نرخ ارز همچنان پابرجاست. کارشناسان بازار معتقدند اقتصاد زبان زور و دستور نمی‌فهمد و این باعث شده نزول دلار متوقف شود.

هر چند اثر سیگنال‌های منفی سیاسی به مثابه اهرم فشار بر این بازار عمل ‌می‌کند و می‌تواند دوباره قیمت دلار را به محدوده‌های بالاتر بکشاند، کما اینکه اسکناس آمریکایی پتانسیل همراهی با روند‌های صعودی را نیز دارد.

سیاست بازارساز شکست خورد

قیمت دلار امروز شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ با روند صعودی آغاز شد، محدوده ۴۰ هزار تومانی را شکست و حالا روند معاملات فردایی نیز افزایشی است. قیمت دلار در آخرین معامله نقدی بازار معاملات آزاد، ۴۰ هزار و ۸۰۰ تومان بسته شد و معاملات فردایی این ارز نیز افزایشی است.

امروز دلار هرات، درهم امارات و دلار سلیمانیه نیز سیگنال افزایش قیمت را به بازار تهران داد. دلار هرات وارد کانال ۴۰ هزار تومان شد و دلار سلیمانیه نیز با قیمت ۴۱ هزار تومان بسته شد. این در حالی است که درهم امارات با شروع معاملات امروز، در کانال ۱۱ هزار تومانی به صورت پلکانی در حال گران‌‌شدن است و در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۱۱ هزار و ۲۶۰ تومان معامله شد.فعلا دلار سلیمانیه صدرنشین قیمت بازارهاست.

در طول هفته گذشته ماندگاری قیمت دلار در کانال ۳۹ هزار تومانی، بازار گمانه‌زنی معامله‌گران را داغ کرد. برخی فعالان معتقد بودند اگر قیمت در پایین محدوده ۴۰ هزار تومان بماند، خریداران خرد وارد بازار می‌شوند و این افزایش فروش قیمت را به کانال‌های بالاتر می‌کشاند.

از سوی دیگر برخی فعالان، محدوده فعلی دلار را با توجه به انتظارات تورمی و دخالت‌های بازارساز ماندگار نمی‌دانستند و علاوه بر آن افزایش سطح عرضه نیز معاملات فردایی را به جنب و جوش انداخته بود.

بهره دولت از روند مثبت و منفی قیمت دلار

تحلیلگران بازار معتقدند بازار ارز به دلیل دخالت‌های مستقیم دولت بر هر مداری که بچرخد، نهاد پولی کشور از روند سود می‌برد و متضرر اصلی مردم هستند.

با وجودی که قیمت دلار به سیاست‌های نهاد پولی کشور بی‌توجه است اما دیپلماسی برون‌مرزی بانک مرکزی با سفر فرزین به قطر کلید خورد. پیشتر چنین اقداماتی از سوی روسای قبلی نیز با اهداف مشخصی انجام شده بود.

تحلیلگران، آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران،افزایش حجم تجارت و همکاری مالی میان ایران و سایر کشورها و انعقاد پیمان‌های پولی دوطرفه سرفصل‌های مشترک سفرهای سه رئیس اخیر بانک مرکزی می‌دانند.

هر چند به نظر می‌رسد اقدام مذکور به عنوان مسکنی ضعیف بر سرطان دلار عمل می‌کند اما کارشناسان چنین اقداماتی را سیگنال‌دهی به بازار برای روند کاهشی و ترغیب به فروش می‌دانند.

بارها اشاره شده که مذاکرات هسته‌ای برجام از سوی نهاد‌‌های دولتی برای سیگنال‌دهی به بازار سرمایه است و موضوع آزادسازی دلارهای بلوکه شده نیز یکی از مواردی است که در بن بست‌های ارزی بازتاب بیشتری می‌یابد.

این در حالی است که برخی کارشناسان ۷ میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی را موضوعی تمام‌شده می‌دانند.

دلارهای بلوکه شده خرج شده!

در همین راستا جواد فلاحیان کارشناس بازار سرمایه معتقد است آزادسازی دلارهای بلوکه شده تاثیری در کاهش قیمت دلار نخواهد داشت.

او در این‌ باره به تجارت‌نیوز گفت: دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم سعی در کنترل قیمت‌ها دارد. فعلا ارزپاشی دولت زیاد است و بعضا با اخباری که از آزادشدن منابع اعلام می‌کنند سعی در کنترل بازار دارند.

فلاحیان با تاکید بر اینکه آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده از کره جنوبی تاثیر زیادی نخواهد داشت، توضیح داد: در دولت روحانی این منابع توسط بانک مرکزی خرج شد. معادل این دلارها، ریال چاپ و خرج کردند؛ بنابراین بعد از دریافت ۷ میلیارد دلار، این پول به خزانه برگردانده می‌شود.

این کارشناس اقتصادی روند افزایشی قیمت دلار را با توجه به تورم قابل توجه ندانست و تاکید کرد: از ابتدای سال تا کنون تورم بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و حتی با در نظر گرفتن قیمت فعلی دلار هنوز این اسکناس آمریکایی باز از تورم جامانده است.

او تاکید کرد: سیاست دولت فعلی مانند دولت‌های قبل است؛ یعنی کنترل بازار با ارزپاشی، خبردرمانی و از طریق صرافی‌های دولتی قیمت را کنترل می‌کنند و در مقطعی دولت دیگر زورش نمی‌رسد و فنر رها می‌شود و قیمت‌ها رشد می‌کند. بنابراین ثبات بازار ارز تا زمانی اتفاق می‌افتد که زور دولت برسد .

آخرین پیش‌بینی‌ها را هر روز در صفحه پیش بینی بازارها بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    گران میشه

  • ناشناس

    طلا بعد عید زیاد میشه قیمت بخرید 3میلیون میشه

  • ناشناس

    از هر طرف بخوانی دولت مقصر است و این فریبی بیش برای مردم نیست….شعار تو خالی و نمایش مجانی به خورد ملت می دهند

  • مجتبی

    دلار و طلا و خصوصا مسکن گران خواهد شد

  • ناشناس

    ملت شریف من دولتی نیستم من شاگردصرافی هستم ماهیانه حقوق میگیرم.خواهش می کنم حرف دلالا وصرافا وبعضی از بازاریان وبعضی از رسانه هاگوش ندهید دگه دلاروطلا وملک بالا نمیره .صرافا ودلالادن وبازاریان دارن دق می کنن وسکته میکنن .ملت دگه استقبال نمی کنن از خرید بخاطر چند وچند علت …1مالیاتش زیاده.2قطع یارانه3امتیازات آینده صاحب کارت ملی که بدست دلال است کم میشود 1امتیاز خرید یک خوردو را از دست می دهند.وغیر…

    • ناشناس

      اگر دلار رو در بازار آزاد بخریم دیگه نه مالیات داره نه یارانه قطع میشه و نه اصلا دولت خبردار میشه.

    • ناشناس

      چرا

  • سید‌عبدالهادی‌عاصی‌علوی‌تفتی

    سلام.خدا‌قوت.
    مرگ بر آمریکا.و‌دلار‌کثیفش.
    ابرقدرت جهان خداست.
    آمریکا دیگر وجود ندارد.
    مرگ بر هر‌.چی‌آمریکایی‌هست.
    آمریکا‌که‌همین‌را‌میخواهد.ارزش‌پول‌ملی
    توسط‌خود‌ملت‌ایران‌روزبروز‌بی‌ارزشتر
    بشود…عقل‌سالم‌در‌بدن‌های‌سالم.
    امریکایی‌که‌43سال‌است‌ملت‌و‌دولت‌
    ایران‌را‌تحریم‌کرده.
    دلارش‌در‌ایران‌‌میفروشند

    • ناشناس

      خخخخخخخخخخخخخخخخ

  • سارنیاواتر

    دلار به زودی ارزان میشه تا قیمت 15 تومان هم میاد

    • ناشناس

      شایدم 10 تومن

    • ناشناس

      خواب دیدی خیر باشد

    • ناشناس

      بله حتما

    • متین

      ایا دلار بخرم؟

  • ناشناس

    اقتصاد یک علم است نه هنر و حرف وفحش و بگیر وببند ودستور…هروقت کسیکه اون بالا نشسته این معنیو فهمید میتونه نرخ دلار وتورم رو مهار کنه وگرنه شک نکنید بزودی دلار 50 تومنی رو خواهیم دید…تاکید…اقتصاد یک علم است…

  • ناشناس

    فقط دلار ۲۸۵۰۰ ت رقم خورد

  • متین

    ایا دلار بخرم؟یانه؟