کد مطلب: ۷۵۳۶۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

چرا دلار ارزان شد؟ / نبرد ارزی فرزین در میدان فردوسی

چرا دلار ارزان شد؟ / نبرد ارزی فرزین در میدان فردوسی

اگرچه روز گذشته قیمت دلار با ریزشی محسوس مواجه شده بود اما امروز قیمت این ارز دچار نوسان شده و به سمت بالا تمایل دارد؛ با این حال نبرد میان بانک مرکزی و دلالان بازار با شروع معاملات بالا گرفت و مشخص نیست در پایان معاملات، کدامیک پیروز این نبرد خواهند بود!

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار روز گذشته در سایه سیاست جدید بانک مرکزی با ریزش مواجه بود و به کف کانال 42 هزار تومانی رسید. برخی دیدگاه‌ها ناظر بر آن بود که بانک مرکزی توانسته است ترمز قیمت اسکناس آمریکایی را بکشد.

این دیدگاه از آنجا ناشی می‌شد که روز گذشته قیمت دلار بانک مرکزی به بازار نزدیک شده و حتی در برخی ساعات روز از آن پیشی گرفته بود! روند روز گذشته دلار این گمانه را ایجاد کرد که بانک مرکزی نظام ارزی کشور را به سمت تک‌نرخی شدن پیش می‌برد.

امروز هم دلالان بازار از یک سو و کانال‌های تلگرامی از سوی دیگر تلاش می‌کردند تا قبل از شروع معاملات بازار، قیمت دلار را افزایشی کنند؛ این روند حتی به قیمت دلار در بازار فردایی هم کشیده شده بود و اسکناس آمریکایی در این بازار هم صعودی بود.

با این حال اما با شروع معاملات نقدی در کف بازار، قیمت دلار کاهشی شد و به کانال روز گذشته بازگشت. اگر چه روند قیمت‌ها در بازار حاکی از ادامه نبرد بانک مرکزی با دلالان است.

چرا دلار در مسیر نزولی قرار گرفت؟

یکی از دلایلی که می‌توان برای ارزان شدن قیمت دلار به آن اشاره کرد، حذف نرخ‌های مختلف دلار از روز گذشته است. دیروز بانک مرکزی تمامی نرخ‌های دلار را از سامانه متشکل ارزی حذف کرد.

در حال حاضر تنها دو نرخ برای دلار امروزی روی سامانه بازار متشکل ارزی درج شده است؛ آخرین نرخ دلار و آخرین نرخ صرافی‌ها که بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و هر دو در یک کانال قرار دارند.

این نرخ‌ها همچنین به قیمت فروش دلار صرافی ملی هم نزدیک است. در همین حال قیمت خرید دلار صرافی ملی 4 پله بالاتر از قیمت فروش اعلام شده و به قیمت بازار آزاد نزدیک است.

کارشناسان عنوان می‌کنند این سیاست یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت دلار از روز گذشته بدین سو بوده است؛ بر همین اساس گفته می‌شود در صورتی که بانک مرکزی به سمت تک‌نرخی کردن قیمت دلار کاغذی پیش برود، بازار دلالی دلار به شدت تضعیف خواهد شد.

بانک مرکزی همزمان با این اقدام، سیاست ارزپاشی را با فروش 5 هزار یورو (سقف) یا معادل آن از سر گرفته است. از روز گذشته افراد می‌توانستند در قالب ارز سهمیه‌ای، این بار یورو خریداری کنند.

محرک‌های رشد دلار همچنان فعال هستند

حالا سوال این است که آیا فرزین می‌تواند قیمت دلار را همچنان در مسیر کاهشی نگاه دارد؟

آن طور که از خبرها پیداست و مهراد عباد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به آن اذعان کرده، ثبت سفارشات دلاری در عراق و دیگر کشورهای دوست از جمله امارات و چین برای ایرانی‌ها به شدت سخت شده است.

پیشتر وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی به تحولات ارزی در بانک مرکزی عراق اشاره کرده و نوشته بود که این بانک قصد دارد در ادامه سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران، سخت‌گیری‌های تازه‌ای را برای ثبت سفارش‌های دلاری اعمال کند تا هر گونه روزنه خروج دلار از عراق به سمت ایران بسته شود.

در پی این اقدام بانک مرکزی عراق، حالا چند روزی است که قیمت دلار کاغذی در بازار ارز این کشور بالا رفته و چند بانک نیز از ثبت سفارش‌ برای فروش دلار منع شده‌اند.

در همین حال، تامین دلار از مسیر امارات نیز وضعیت بهتری ندارد؛ عباد در این باره گفته است: دامنه تحریم‌ها به کشورهای دوست ما از جمله چین، امارات و عراق هم کشیده شده است و آنها نیز از تحریم‌های آمریکایی حمایت و تبعیت می‌کنند و ارتباط خود را با ایران از نظر تجاری محدود کرده‌اند؛ بسیاری از شرکت‌ها مستقیم با ایران ارتباط ندارند و با واسطه کار می‌کنند.

باید اشاره داشت که بخش بزرگی از دلار بازار آزاد و حتی رسمی ایران، از مسیر دو کشور عراق و امارات تامین می‌شود و حالا با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها، چالشی جدی بر سر راه ایران قرار گرفته است که می‌تواند در بلندمدت، سیاست‌های جدید بانک مرکزی را تحت تاثیر قرار دهد.

در همین حال سایه تصویب قطعنامه علیه سپاه پاسداران همچنان بر سر بازارهای ایران باقی است و سرمایه‌گذاران را با چشم‌انداز تورمی مواجه کرده است. از سوی دیگر با افزایش تنش‌های بین‌المللی میان ایران و قدرت‌های غربی، امیدواری برای احیای برجام کاهش یافته و به نظر می‌رسد این روند، سخنان گاه به گاه مسئولان آمریکایی درباره امکان از سرگیری مذاکرات را هم خنثی کرده است.

در این میان باید به تحریم نفت‌کش‌های ایرانی از سوی اداره دریانوردی پاناما نیز اشاره کرد که در آینده، فروش نفت تحریمی ایران را با چالش مواجه می‌کند. در این میان تراز نامناسب تجارت خارجی ایران نیز گویای آن است که کشور با خطر کمبود منابع ارزی روبرو خواهد شد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد اهرم‌های افزایش قیمت دلار همچنان قوی‌تر از اهرم کاهش قیمت اسکناس آمریکایی عمل می‌کند و با تلنگری می‌تواند قیمت ارز را به سمت بالا صعودی کند.

بر همین اساس کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که مجموعه اقتصادی دولت برای از بین بردن یا دست کم تضعیف محرک‌های رشد دلار کاری نکند، سیاست دلاری فرزین نیز اثر پایداری نخواهد داشت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • به امید خدا

    خدا کمک دکتر فرزین کنه تا بتونه این قول مافیا را به زانو در بیاره. فعلا که دلار رو به بالا در حرکته

  • ناشناس

    😂😂😂😂

  • ناشناس

    اگر سرمایه های خاکستری سر گردان از بازار ارز دور شوند فرزین موفق خواهد شده

    • ناشناس

      بفرمایید این سرمایه های خاکستری از بازار ارز دور شوند به کجا بروند ؟ طرف مسکن بروند خوب است ؟

  • حمید

    کجای دلار ارزان شده؟ ۲۰۰۰ تومان میاد پائین ۴۰۰۰ تومان میره بالا . یه سر به قیمت خودرو و موتور سیکلت و لوازم یدکی و ….بزنید ، اثری از ارزانی نخواهید دید. امیدوارم همه ارزون بشه و همگی یه نفس راحت بکشیم . ان شاا..

  • ناشناس

    سر کوچه شما ارزون شده؟؟

    • ممصادق

      از فرزین هم هیچ کاری بر نمیاد . با پول پاشی که نمی توان قیمت دلار را کنترل کرد‌ . واقعیت امر این است که با نابودی اقتصاد کشور روز به روز ارزش پول ملی کاهش می یابد

    • مسعودارخی

      درست می گوید دستشان درد نکند این راخوشان همگی مدانند

  • ناشناس

    دلار ارزان شد چون دولت میخواست نوسان بزنه و پول زیادی به جیب بزنه. الان هم که مجددا شاهد افزایش دلار هستیم

  • ناشناس

    چراحالااسمش گذاشتین فرزین ی اسم عربی میذاشتید

  • نااشناس

    خوب دکان‌ودستگاهی دولت راه انداختی، دولت به نوسان گیری ت ادامه بده .خوب داری کسری بودجه ،حقوق کارمندان ،حقوق پرسنل های دولتی ونظامی و..از طریق نوسان قیمت دلار بدست میاری.اصلا هم برات مهم نیست که بازار هم اجناسشو گرون میکنه ونمیخاد از غافله عقب بمونه.فقط مامردم معمولی موندیم با درامدهای ریالی ومخارج دلاری😔

  • ناشناس

    الان پرسیدم دلار 48500 نمیفروشن واقعا این قیمت بازار ایرانه یا جای دیگه

  • مسعودارخی

    درست می گوید دستشان درد نکند این راخوشان همگی مدانند