کد مطلب: ۴۳۸۳۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی اقدامات دولت در پرداخت یارانه / یارانه معیشتی در سال ۹۹ چه می‌شود؟

بررسی اقدامات دولت در پرداخت یارانه / یارانه معیشتی در سال ۹۹ چه می‌شود؟

قرار بود دولت در سال ۹۸ سه دهک درآمدی را از لیست یارانه نقدی حذف کند، اما با پرداخت دو یارانه به سال ۹۹ می‌رود و وظیفه دارد در روز دهم و بیستم هر ماه به ترتیب یارانه معیشتی و یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در مصوبه مرداد ماه سال ۹۸، هیات دولت مقرر شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دهک بالای درآمدی را شناسایی کند تا یارانه آنها حذف شود.

اولین لیست حذف‌شدگان ۷۰۰ هزار نفری بود که در شهریور ماه یارانه نقدی را دریافت نکردند، سپس در مهر ماه نیز ۴۰۰ هزار نفر دیگر حذف شدند و در مجموع یارانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر قطع شد.

اما این روند ادامه پیدا نکرد، چون دولت قیمت بنزین را از اولین ساعات روز ۲۴ آبان ماه ۲۰۰ درصد افزایش داد و اعلام کرد که یارانه بنزین یا یارانه معیشتی به خانوارهای کشور می‌پردازد.

به این ترتیب، مقرر شد برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز شود.

اولین مرحله واریز یارانه معیشتی در روزهای دوشنبه ۲۷ آبان، پنجشنبه ۳۰ آبان و شنبه دوم آذر پرداخت شد و دو روز پس آن رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اعلام که که برای حدود ۶۰ میلیون نفر معادل ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار سرپرست خانوار یارانه معیشتی واریز شده که مبلغ آن معادل ۲۴۲۰ میلیارد تومان است.

اما اعتراضات به عدم دریافت یارانه معیشتی تا جایی پیش رفت که از سوی وزارت کار ابتدا کد دستوری و سپس سامانه ثبت اعتراض اعلام شد.

حسین میرزایی، سخنگو ستاد شناسایی مشمولان یارانه معیشتی اعلام کرد که ۵٫۴ میلیون سرپرست خانوار به دریافت نکردن یارانه بنزین اعتراض خود را ثبت کرده‌اند.

سپس وزارت کار در پیامکی که برای معترضان ارسال کرد از آن‌ها برای بررسی حساب بانکی و اطلاعات مالی اجازه خواست، در این خصوص هم شریعتمداری، وزیر تعاون و هم معاونش احمد میدری در اظهارات خود اعلام کردند که در بررسی درخواست متقاضیان حساب‌های بانکی آن‌ها رصد می‌شود.

همین موضوع باعث شد که بسیاری از معترضان از پیگری اعتراض خود منصرف شوند و در نهایت درخواست سه میلیون و ۷۰ هزار نفر برای دریافت یارانه معیشتی از سوی وزارت کار بررسی شد.

دومین مرحله یارانه معیشتی در روز ۱۰ دی ماه واریز و درخواست ۴۱۹ هزار و ۳۰۴ خانوار از لیست معترضان برای این مرحله تایید شد. همچنین مقرر شد که این یارانه به صورت مرتب در روز دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

در خصوص مرحله سوم یارانه معیشتی که در روز ۱۰ بهمن ماه واریز شد، مهدی قمصریان، سخنگو سازمان برنامه گفت: در این مرحله ۷۵۷ هزار و ۳۲۴ خانوار دیگر که درخواست بررسی مجدد آن‌ها از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تایید شده، حمایت معیشتی مرحله اول و دوم و سوم را همزمان امشب دریافت خواهند کرد.

با واریز آخرین یارانه معیشتی در اسفند ماه، پرونده این یارانه در سال ۹۸ بسته شد و در این مرحله تعداد ۲۸۶ هزار ۱۴۹ خانوار جدید به فهرست خانوار‌های دریافت کننده اضافه شد.

اما در سال ۹۹ نحوه شناسایی و قرارگیری در لیست یارانه‌بگیران معیشتی تغییر می‌کند.

به گفته سخنگو ستاد شناسایی مشمولان یارانه معیشتی در ماه‌های خرداد و آذر سال آینده فرایند غربالگری و به‌روزسانی لیست یارانه بگیران انجام و ممکن است تعدادی از کسانی که در حال حاضر یارانه را دریافت می‌کنند از لیست حذف شوند.

همچنین براساس اعلام سخنگوی سازمان برنامه‌وبودجه، اولین یارانه سال ۹۹ که یارانه معیشتی است در روز یکشنبه ۱۰ فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سهام

    باید یارانه هر نفر باکارت برسید مثل کارت سهام عدالت من مشکل دارم با شوهرم نمی دیم یارانه…مساعدت کنیم

  • ناشناس

    معوقه 4ماه پیشو کی واریز میکنین

  • فهیمی

    من 10 ساله ازدواج کردم الان دو تا بچه دارم -نمیدونم بزارم رو حساب کوتاهی شوهرم یا شانسم
    یارانه ندارم چون زمان تشکیل خانوار جدید گفتن شما انصراف زدین.دیگه هم امکان دریافت ندارین
    حالا هم معیشتی نمیگیریم
    صدام به هیچ جا نمیرسه.چرا ؟
    کاش یکی بود راهنماییم میکرد

  • علی

    من کارمند بخش خصوصی هستم مبالغی به عنوان تن خواه به حساب من واریز میشد جهت هزینه های جاری شرکت که باعث شد یارانه معیشتی من پرداخت نشه . حالا باید به چه کسی اعتراض کرد ؟؟؟؟

  • ت ر م

    سلام بنده یک باز نشسته از کار افتاده هستم که در مرحله اول یاراانه معیشتی بهم ندادند اعتراض نوشتیم اما از ترس قطع یارانه نقدی انصراف دادیم حالا شش هفت ماه است چشم به راه دهم هر برج هستیم که ایا یارانه معیشتی برایمان می اید یا نه اما ادریغ از یک ریا

  • مریم

    سلام من سرپرست خانوار هستم و از سال ۹۳ بدون دلیل یارانه م قطع شد و هر چه اقدام کردم به نتیجه نرسیدم یک دختر تنها هستم که مستاجرم و مخارج زندگیمو خودم میدم میشه بگید باید چکار کنم؟من به پول یارانه م واقعا نیاز دارم

  • مریم

    من یارانه م بدون دلیل قطع شده و به پولش نیاز دارم باید چکار کنم که یارانه م وصل بشه؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    خواهش می کنم به یارانه معیشتی ما بررسی شودمن زن سرپرست خانوار خانواده هستم نمی دانم چرا معیشتی تعلق به من ندار من که درآمدی ندارم

  • لیلی

    از سال ۱۳۹۲تا الان هیچ گونه یارانه و کمک معیشتی دریافت نکردیم.یارانه همسرم اصلا ثبت نشد.معیشتی هم توسایت میاد ثبت شده اما کو پس

  • ناشناس

    با سلام عرض ادب
    بنده سرپرست خانواده سه نفری هستم و به دلیل موقعیت شغلی مبالغی به حساب بنده واریز میشود که به بنده تعلق نداردوفقط گردش مالی من رو زیاد کرده است و حتی یک واحد مسکونی هم ندارم که خانواده خودم رو اسکان بدم و چندین سال است که مستاجرم